הקבינט המדיני-ביטחוני החליט להכריז היום (שלישי) על הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית בישראל כהתאחדות בלתי מותרת המוגדרת מחוץ לחוק.


בהמשך להחלטה חתם שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון על ההכרזה בהתאם לסמכותו לפי תקנות ההגנה.



בהודעת הממשלה נכתב: "הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית מוביל מזה שנים מסע הסתה שקרי שכותרתו 'אל אקצא בסכנה', המאשים את ישראל בטענות שווא של כוונות לפגוע במסגד אל אקצא ולהפר את הסטטוס-קוו. במסגרת זו הקים הפלג הצפוני מערך פעילים בשכר (מוראביטון/מוראביטאת) שנועד ליזום פרובוקציות בהר-הבית. פעילות זו הביאה להגברה משמעותית של המתיחות בהר-הבית. חלק ניכר מהפיגועים בעת האחרונה התבצעו על רקע הסתה ותעמולה זו".



>>>זה מה שבכיר השב"כ לשעבר חושב שצריך לעשות עם התנועה האסלאמית


עוד נאמר בהצהרה, כי הפלג הצפוני בראשות השיח' ראא'ד צלאח הוא תנועת-אחות לארגון הטרור חמאס. "התנועות מקיימות שיתוף פעולה הדוק וחשאי. הפלג הצפוני של התנא"ס הוא ארגון בדלני-גזעני אשר אינו מכיר במוסדות מדינת ישראל, שולל את זכות קיומה וקורא להקים במקומה חליפות אסלאמית. התנא"ס משתייכת לזרם האסלאמיסטי הקיצוני והיא חלק מתנועת "האחים המוסלמים" העולמית. שתי התנועות חולקות תפיסה אידיאולוגית קיצונית ומטרה משותפת – להשמיד את מדינת ישראל".



משמעות ההכרזה היא שכל גוף או אדם שישתייך לארגון זה וכל אדם שייתן לארגון שירות או יפעל במסגרתו, יעבור עבירה פלילית ויהיה צפוי לעונש מאסר. כמו כן ניתן יהיה להחרים כל רכוש השייך לארגון.




ההכרזה בחתימת שר הביטחון


מהשב"כ נמסר כי לאחר ההכרזה בוצעה פעילות נרחבת במסגרתה נמסרו צווי סגירה במשרדיהם של 17 עמותות ומוסדות ברחבי הארץ (אום אל פאחם, יפו, נצרת, כפר כנא, טורעאן, באר שבע ורהט), וכן נערכו חיפושים ב-13 מתוכם. בפעילות זו השתתפו כוחות של משטרת ישראל ושב״כ, לרבות כוחות של כלל מחוזות המשטרה ובדגש על חוף, צפון, דרום, תל אביב ולהב 433.



במסגרת הפעילות נתפסו חומרים, מחשבים, מדיות, מסמכים וכספים, וכן הוקפאו חשבונות בנק שעל פי החשד שימשו את המוסדות והעמותות במסגרת פעילותה של התנועה כנגד ביטחון המדינה.



ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לאחר ההחלטה: "החלטת הקבינט התקבלה לאחר סדרת דיונים מעמיקים עם כל הגורמים המשפטיים והביטחוניים הרלוונטיים במטרה להפסיק את ההסתה המסוכנת מבית ולמנוע פגיעה בחיי אזרחים חפים מפשע. הממשלה בראשותי תמשיך לפעול ככל שיידרש נגד גילויי הסתה וטרור ובמקביל נמשיך להשקיע משאבים לטובת אזרחי ישראל הערבים והיהודים כאחד".



השר לביטחון פנים, גלעד ארדן בתגובה להכרזה על התנועה האסלאמית ולהוצאת צווי הסגירה: ״מדינת ישראל חייבת לשמש דוגמה וראש חץ במאבק נגד האיסלאם הקיצוני אשר את שליחיו ראינו טובחים בחפים מפשע בפריז, ניו יורק, מדריד ובישראל. לתנועה האיסלמית, חמאס, דאעש וליתר הארגונים - מצע רעיוני משותף שגורם לפיגועים בעולם ולגל הטרור בארץ. הגיע הזמן שנפעיל את כל הכלים שבידי המדינה במלחמה בטרור ובמסיתים שגורמים לו". 



ראש הפלג הצפוני, שיח' ראאד סלאח, אמר בתגובה: "ההחלטות נדחות. אני נשאר ראש הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית. אמשיך לשמור על אל-אקצא וירושלים״.



ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל הודיעה כי תתכנס הבוקר בנצרת לדיון חירום ותדון כיצד להיאבק בהחלטה.