הותר לפרסום כי הישראלי בן ה-20 שנפצע היום (רביעי) באורח קשה בפיגוע דקירה בחברון הוא חייל צה"ל. הצעיר נדקר בפלג גופו העליון בפיגוע דקירה שאירע בצומת אל פואר שבהר חברון, צפונית לקרית ארבע. החייל מטופל כעת בבית חולים, מצבו מוגדר קשה והודעה נמסרה למשפחתו.



הישראלי נפצע בצווארו, ולאחר קבלת טיפול רפואי בשטח ע"י חובשים ופרמדיקים של מד"א, פונה הפצוע לבית החולים שערי צדק כשהוא בהכרה, עם פצע דקירה עמוק בוושט. המחבל שביצע את הדקירה, מחמד אסמעיל אלשובקי, נורה וחוסל.



פאראמדיק מד"א זכי יהב שהגיע לזירת הפיגוע סיפר: "כשהגענו למקום הבחנו בכוח רפואה של צה"ל מטפל בצעיר כבן 20 עם פצע דקירה בפלג גופו העליון, הוא היה בהכרה מלאה, הענקנו לו טיפול רפואי מציל חיים שכלל עצירת דימומים, חבישה ומתן נוזלים תוך שאנחנו מפנים אותו במהירות לבית החולים כשמצבו קשה".

כירורג בכיר במערך הטראומה של שערי צדק, ד"ר אלון שוורץ, הדגיש כי לא קיימת סכנה לחייו של הפצוע. "הגיע אלינו פצוע דקור בצוואר, בחור בשנות ה-20 לחייו. הוא הגיע בהכרה מלאה, במצב יציב. הוא עבר הערכה ראשונית בחדר טראומה, עבר משם לבדיקות הדמיה וכעת הוא נמצא בחדר ניתוח. ככל הנראה לא נשקפת סכנה לחייו. במהלך הניתוח יבדקו אם יש פגיעה באיברים חיוניים באזור הצוואר".

עוד הוסיף ד"ר שוורץ כי בבית החולים ביצעו החייאה במחבל שנוטרל: "לאחר מכן הגיע פצוע נוסף, ככל הנראה המחבל שהיה ירוי בחזה ובבטן. הוא הגיע ללא סימני חיים ועבר פעולת החייאה בחדר טראומה, כולל פתיחת חזה. הצלחנו להחזיר לו את הדופק ומשם הוא הועבר לחדר ניתוח. הרופאים נאבקים להציל את חייו".

יוחאי דמרי, ראש המועצה האזורית "הר חברון", התייחס לפיגוע ואמר כי "כאשר גורמים במנהל האזרחי מדברים על נתינת פרס לטרור בעוד ועוד נסיגות, אנו נראה לצערי עלייה חדה יותר ויותר של הפיגועים הנוראיים. המחבלים מבינים כי הדרך היחידה לנצח היא להגביר ולהוסיף טרור. הדרך היחידה למגר את הטרור היא להראות להם כי המשוואה הפוכה לחלוטין". דמרי קרא לממשלה "לחזק את ההתיישבות, ולהכריז סוף סוף על הישובים ביהודה ושומרון כחלק ממדינת ישראל".


תמונתו של המחבל מחמד אסמעיל אלשובקי שפורסמה ברשתות החברתיות


פיגוע הדקירה היום אירע בסמוך למקום בו נרצח אברהם חסנו ז"ל, בחודש שעבר. כזכור, חסנו ז"ל נרצח בתקרית יידוי האבנים והדריסה שאירעה באזור חברון. על פי תחקור של האירוע, הרכב ובו חסנו ז"ל, נקלע להפרות סדר וליידויי אבנים. הוא ירד מהרכב לאחר מכן, ככל הנראה על מנת לאמוד את הנזק שנגרם לרכבו, ואז נדרס על ידי מכונית פלסטינית שעברה במקום ונמלטה משם. 


משמאל: אברהם חסנו ז"ל, שנרצח לפני כחודש. צילום: באדיבות המשפחה


צומת אל פואר, שנקראה על שמו של אברהם חסנו ז"ל. צילום: מועצת הר חברון

מוקדם יותר הבוקר אירע ניסיון פיגוע ירי ברחבת מערת המכפלה. כוח שהגיע למקום דיווח על קולות ירי, אך לא היו נפגעים באירוע. לאחר בדיקה עלה כי מדובר בירי של צלף וזוהתה פגיעה באחת המכוניות בחניה, הרכב ניזוק וכאמור לא היו נפגעים. הערכות הן כי הירי בוצע מאחת השכונות הסמוכות. 

תושב שהגיע לרכבו לאחר שחנה סמוך למערת המכפלה, זיהה פגיעת ירי בחלון הצדי וכשנגע בחלון הוא התנפץ לחלוטין. ככל הנראה מדובר בירי בודד מכיוון שכונת אבו סנינה. גם אתמול התרחש פיגוע דריסה בצומת תפוח שבשומרון. קצין צה"ל בדרגת סא"ל נפצע קל בפלג גופו התחתון באירוע ושלושה לוחמים נוספים נפצעו: אחד באורח בינוני עם פגיעת בטן וראש ושניים באורח קל עם חבלות בגפיים. הפצועים קיבלו טיפול רפואי במקום ופונו לבית החולים בילינסון.



בסביבות השעה 08:00 הגיח רכב מכיוון הכפר חווארה לעבר צומת תפוח בה מוצבים לוחמי משמר הגבול. הנהג האיץ את רכבו, סטה לעבר הצומת ופגע בקצין משמר הגבול ושני קציני צה״ל ששהו באותו הזמן במחסום. צוות לוחמים של משמר הגבול המוצב במחסום, זיהה את המתחרש, וביצע ירי מדויק לעבר המחבל שנוטרל בעודו בתוך הרכב. המחבל נוטרל ופונה לקבלת טיפול רפואי. ולאחר מכן נלקח להמשך חקירה על ידי כוחות הביטחון. 



מפקד מג״ב איו״ש, תת ניצב עוזי לוי שהגיע לזירת האירוע ציין כי הלוחמים פעלו בנחישות ומקצועיות בדיוק כפי שמצופה מהם באירועים מסוג זה: "ערנות הלוחמים הביאה לסיום האירוע תוך שניות ספורות מהרגע שהתחיל, ובכך נמנעה פגיעה נוספת בכוחותינו ובאזרחים חפים מפשע". במקום נכח ראש מטה פיקוד מרכז, קצין בדרגת אל"מ, שהגיע למקום על מנת לתדרך חיילים.