ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיך להתייסר ולהתלבט את מי למנות לתפקיד ראש המוסד הבא, ה-11 במספר, כך אמר היום (ראשון) מקור הבקי במגעים המתקיימים בנושא זה.



ראש המוסד המכהן תמיר פרדו,  אמור לסיים את תפקידו ב-6 בינואר, לאחר חמש שנים בתפקידו. רשמית אפשר להאריך את כהונתו, כפי שכבר קרה בעבר, אך ספק רב אם זה יקרה. יודגש כי פרדו לא היה המועמד המועדף על נתניהו, שהציע את התפקיד בזמנו לשלמה ינאי שהיה מנכ"ל טבע ואלוף בצה"ל,  אך זה סירב.



עד לפני זמן לא רב היו שלושה מועמדים בטוחים מתוך שורות הארגון לתפקיד ראש המוסד הבא, כשהמועמד המוביל נחשב יוסי כהן, המשמש כראש המועצה לבטחון לאומי (המל"ל), ועד לפני כשנתיים וחצי היה המשנה לתמיר פרדו ראש המוסד. כהן נחשב לאיש אמונו של נתניהו ומילא עבורו שליחויות מדיניות ואחרות בחו"ל,  וגם היום הוא נמצא בפריז להכין את ביקורו של רה"מ בוועידת האקלים שתתקיים בעיר. 

שני המועמדים הנוספים מתוך שורות הארגון הם רם בן ברק, המשמש כיום מנכ"ל המשרד לעניינים אסטרטגיים וגם הוא היה בעבר משנה לראש המוסד תחת מאיר דגן. מועמד שלישי מקרב הארגון הוא נ', המשמש בתפקיד פעיל ועל כן הצנזורה מונעת את פרסום שמו. עד לפני חודשיים גם הוא היה המשנה של פרדו.

כל השלושה פיקדו על יחידות מבצעיות בארגון בתחום המודיעין האנושי והטכנולוגי, והשתתפו במבצעים רבים בכל הקשור לאיסוף מידע על איראן, חיזבאללה וסוריה, ומשימות נוספות שיש למוסד בתחום זה. ראש הממשלה נפגש לאחרונה עם כל אחד מהשלושה למעין 'ראיון עבודה' כדי להתרשם מהם. על אף שאת כהן הוא מכיר היטב מעבודתם המשותפת. בקרוב צפוי ראש הממשלה לבצע סבב ראיונות נוסף עם המועמדים. 

אם ימונה אדם מבחוץ- צפויה תסיסה במוסד 

ואולם לאחרונה החלו ללחוש על אוזנו של נתניהו מקורבים המציעים לו לשקול מינוי של אדם מבחוץ. אחד השמות שהועלו ופורסמו הבוקר ב"ידיעות אחרונות" הוא של עידו נחושתן, שהיה מפקד חיל האוויר. עם זאת לשכת נתניהו מיהרה להכחיש כי נחשותן מועמד לתפקיד. יודגש, כי כמו כן הועלו בפני ראש הממשלה שמות נוספים. מאז קום המדינה כיהנו בראש המוסד עשרה מנהלים/מפקדים, מחציתם משורות הארגון, אך מחציתם מינויים חיצוניים של אלופים בצה"ל.
 
עובדי הארגון, מטבע הדברים מעדיפים לרוב שמנהלם יהיה אדם שבא משורותיהם ואותו הם מכירים, ושהוא מכיר את מלאכת המודיעין. אך תקדימי העבר מראים כי אין כל ערובה שאדם מתוך הארגון עדיף על מועמד מבחוץ. להחלטה הזאת יש פנים לכאן או לכאן, והניסיוון מוכיח שהיו ראשי מוסד מעולים שבאו מחוץ לשורות הארגון אך גם היו פחות מוצלחים.

ברור גם כי אם ימונה אדם מבחוץ, אך טבעי הוא שצפויה תסיסה מסוימת בקרב העובדים הבכירים, ואפשר שגם כמה מהם שיבינו שאופק הקידום שלהם יחסם - יפרשו. בכל מקרה ברור שאם ימונה אדם מבחוץ, הרי יוסי כהן יפרוש מתפקיד המל"ל, וגם רם בן ברק יעזוב ככל הנראה את תפקידו במשרד לעניינים אסטרטגיים. 
עיקר הביקורת המושמעת על תהליך המינוי הוא על כך שנתניהו מתמהמה כהרגלו, ומתקשה לקבל החלטה, למרות שדבר סיום תפקידו של פרדו, שהביע את רצונו לעזוב במועד, ידוע כבר חודשים רבים. אך כמו במינויי עבר של נתניהו (נגיד בנק ישראל וראש השב"כ לדוגמא), הוא מתקשה להכריע ומעכב את ההחלטה עד לרגע האחרון.

מלשכת ראש הממשלה סירבו להתייחס לנושא.