יחידת הצוללנים של צה"ל החלה לאחרונה לערוך חיפושים אחר החייל הנעדר גיא חבר, שנעלם לפני 18 שנים. החיפושים, שמתקיימים במאגרי מים ברמת הגולן, נערכים כחלק ממערכת האימונים של היחידה. גורם בצה"ל מסר הערב (ראשון) ל"מעריב אונליין" כי "לא מדובר במידע חדש אודות גורלו של חבר, אלא בחיפושים שמתחדשים מעת לעת".



חבר, חייל בחיל התותחנים, שנעדר מאוגוסט 1997, נראה בפעם האחרונה בבסיסו שברמת הגולן, כשהוא לבוש במדי צה"ל ומצויד בנשקו האישי. בשלוש השנים האחרונות מאז שנעלמו עקבותיו, הוא לא הוגדר כנעדר צה"ל, ורק לאחר מאבק ממושך של משפחתו, הוא הוגדר ככזה. משפחתו הציעה פרס כספי בסך חצי מיליון שקלים לכל מי שיספק מידע על חבר.



לא חייל, לא שוחרר מהצבא
אריק איינשטין "כשתחזור", שיר שהוקדש לגיא חבר

בחודש יולי השנה, נעתר צה"ל לבקשתה של רנה חבר, אמו של החייל, והודיע כי יבחן מחדש את התיק. את ההחלטה על הקמת ועדת החקירה המיוחדת קיבל ראש אכ״א (אגף כוח אדם), אלוף חגי טופולינסקי. בראיון בלעדי ל"מעריב־סופהשבוע", שהעניקה ביחד עם בתה, שיר, סיפרה אמו של חבר, רנה חבר, על ההתרגשות שחשה עם קבלת ההחלטה על הקמת הוועדה, שהגיעה בדיוק ביום שבו אמור היה גיא לחגוג את יום הולדתו ה־38. כמו כן היא ציינה את השינוי המבורך בחיי המשפחה - שיר נשאה ברחמה את הנכד הראשון לבית חבר, שנושא את שמו של הנעדר.

אמו אמרה בעת ההודעה על הקמת הוועדה, כי היא מקווה שהוועדה החדשה תשפוך אור על נסיבות ההיעלמות ותקבע את מעמדו של בנה, שמצד אחד אמנם אינו נחשב כבר לחייל - אולם מצד שני מעולם לא שוחרר מהצבא. "זה לא הגיוני שבתוך מדינה כל כך קטנה כמו שלנו, המבורכת בכל כך הרבה גופי מודיעין מהשורה הראשונה, לא יימצא אפילו שביב של מידע לאורך 18 שנה״, אמרה האם.


רנה ושיר חבר. צילום: רענן כהן
 
מאמצי החיפוש אחרי חבר התרכזו בעבר באזור רמת הגולן. בחודש מרץ בשנה שעברה, החלה הפרקליטות לנהל משא ומתן עם עורכי דינו של אסיר, שטען כי הוא מחזיק באינפורמציה הקושרת אותו לאזור החיפושים אחר חבר. עם זאת, פורסם כי ככל הנראה מדובר במידע שאינו מהימן. בשנת 2010 חודשה לסירוגין החקירה והוקמה ועדה מחודשת, אך החיפושים לא סייעו לפתרון התעלומה. 

בשנת 2013 הודיעה ראשת אכ"א דאז, האלופה אורנה ברביבאי, כי היא החליטה לחדש את החיפושים באזורים בהם נראה החייל. לפי עדויות ראייה שונות, הוא נצפה באותה התקופה בצומת קצביה ברמת הגולן. בשנת 2009 כתב הזמר המנוח אריק איינשטיין ז"ל שיר ששמו "כשתחזור", אשר הוקדש לחבר.