בשורה רעה לחיילים מזוקנים. בית המשפט הגבוה לצדק קיבל היום (שני) את עמדת צה"ל בעתירה שהוגשה נגד הפקודה המורה לחיילים לגלח זקנם כחלק מפקודת משמעת שקיימת בצבא מאז קום המדינה.



שופטי בית המשפט העליון שמעו בחודשים האחרונים את שני הצדדים וקיבלו פה אחד את עמדת הצבא כי הפקודה חוקית וסבירה, ובהמלצתם החליט העותר למחוק את העתירה.



מדובר צה"ל נמסר כי "השופטים ציינו בדיון כי אין זכות יסוד לחייל לא להתגלח והסכימו עם עמדת הצבא בדבר הצורך לשמור על המשמעת הצבאית". בצה"ל יצאו מסופקים מתוצאת העתירה ומסרו כי מועד כניסת הפקודה לתוקף ייקבע בימים הקרובים. חיזוק משמעותי לצבא במאבק הזקנים התקבל על ידי השופט מני מזוז, שאמר בדיון כי "אין זכות יסוד לחייל לא להתגלח גם אם זה לא נוח לו. צבא זה צבא ובצבא יש משמעת".



מחאת הזקנים, שזכתה לכינוי "רצון חופשי", הפכה למחאה שהחלה בפייסבוק לאחר שחיילים שנהנו מפטור מגילוח נדרשו להתגלח וצה"ל החליט להפסיק את מתן הפטור למי שאינו דתי. מאז פרצה המחאה ברשת העלו מאות חיילים עם זקן פתקים ובהם הכיתוב "רצון חופשי". המחאה התפשטה עד אשר הגיע לכותלי בית המשפט. תחילה קבע בג"ץ כי יש לדחות את הפקודה עד הדיון בעתירה, אולם היום החליט לדחות אותה.



החיילים קיבלו את הבשורה ברגשות מעורבים. מצד אחד הם טענו לניצחון כי אין בפקודה אפליה דתית, שכן גם חילוני יוכל לגדל זקן, אולם מצד שני חילוני יצטרך לעבור מסכת בקשות ואישורים ויצטרך להוכיח כי הזקן הוא חלק מהזהות שלו ולא רצון חופשי כפי שקראו למחאה.



אחד החיילים אמר למעריב אונליין: "מצד אחד בית המשפט קבע שצריך להתייחס אלינו ומצד שני גלגל אותנו מכל המדרגות. בהתחלה חשבנו שניצחנו אבל ככל שנכנסים לאותיות הקטנות אני מבין שבסוף הצבא ניצח וחבל שבמדינה דמוקרטית אי אפשר לגדל זקן". \



מארגני המחאה, לעומת זאת, טענו כי ניצחו בגדול ובעמוד הפייסבוק שלהם כתבו: "בימים שקדמו להגשת העתירה הערכנו שרוב הסיכויים הם שבית המשפט העליון ידחה את הבקשה וסתם עשינו רעש. הבלתי ייאמן קרה והפקודה הוקפאה. היום בג''ץ קבע שאותה פקודה לא תראה אור ובצעד תקדימי קבע שאין הבדל בין רצון חופשי לדתי".