הדיווחים על כך שחילות האוויר הישראלי והאמריקני מנהלים משא ומתן בנושא רכישת מטוסי חמקן F-35 מדגם B STOVL מתוצרת לוקהיד מרטין האמריקנית, מעלים את ההשגה האם לישראל יש בכלל את הצורך במטוסים עם יכולות המראה אנכיות. זאת לצד השאלה האם ישראל יודעת לומר היום, טרם הגעת הטייסת הראשונה של מטוסי החמקן, אם יש לה צורך בהצטיידות במטוס הקרב הייחודי? גורם ביטחוני אישר הבוקר (ראשון) למעריב און ליין את הדיווחים לפיהם מתנהלים שיחות בין ישראל לבין האמריקאים בנושא רכישת המטוס. אולם בשיחות עם גורמים נוספים עולה כי הסבירות לכך היא לא גבוהה שכן לישראל אין צורך במטוס שכזה, טרם הצטייד חיל האוויר במטוסי החמקן בכלל.
חברת לוקהיד מרטין פרסמה בסוף השבוע כי שש מתוך תשע המדינות השותפות המקוריות לפרויקט קיבלו את המטוסים הראשונים שלהם לאחר שכבר סיימו להכין את התשתית הטכנית ולהכשיר את הטייסים. באותה כתבה מצוינת גם ישראל כמי שאמורה לקבל את ראשוני המטוסים בחודשים הקרובים.
מטוס החמקן F-35, שמוצע בשלושה דגמים, מייצג את פסגת ההישגים של יותר מ-50 שנות פיתוח טכנולוגיות למטוסי קרב. ה-F-35 מצרף מאפיינים מהדור החמישי של חמקנות מגילוי על-ידי מכ"מים, מהירות על-קולית וזריזות קיצונית יחד עם חבילת חיישנים משולבת מקיפה ועוצמתית יותר מכל מה שהותקן במטוס קרב כלשהו בהיסטוריה. ייחודו של המטוס, אוויוניקה (אלקטרוניקה אווירית) מתקדמת מאפשרת לטייס גישה בזמן אמת למידע על מרחב הלחימה עם כיסוי מכל עבר ויכולת שאין כמותה לשליטה בסביבה הטקטית. את המידע שנאסף על-ידי חיישני ה-F-35 ניתן לשתף באופן מידי עם מפקדים בים, באוויר ועל הקרקע, ולספק מבט אמין ומדויק על מבצעים. המטוס כאמור מיוצר בשלוש גרסאות: A' – לחיל האוויר הישראלי, B' – לחיל הנחתים האמריקאי וכאמור לפי הדיווחים ישנו דיאלוג ראשוני לצייד את חיל האוויר הישראלי במטוס זה ודגם נוסף, C'.