בחיל הים הפיקו לקחים רבים בעקבות אירוע חדירת המחבלים בחוף זיקים בדרום הארץ במהלך מבצע צוק איתן, שנחשב לאחת ההצלחות הגדולות של ארגון החמאס. כחלק מהפקות הלקחים, קיימו במהלך השבוע האחרון בזרוע הים תרגיל נרחב במי הים התיכון בגזרה הצפונית.



התרגיל מדמה שילוב של חדירת מחבלים מהים, ומצב לפיו המחבלים הצליחו לחדור לשטח ישראל והגיעו לחוף, בין אם דרך מנהרה ימית או חציית הגבול באמצעות צוללנים. "אנחנו מתרגלים מוכנות בתרחישים מורכבים של הזירה הצפונית גם כדי להכין את עצמנו טכנית ליכולות שאנחנו מעריכים היום שיש לאויב בצד השני וגם להכין את החיילים מנטלית", סיפר גורם בכיר בחיל הים.



בצה"ל מבינים שחדירה עם סירה לחוף, אירוע שמזכיר פיגועים וניסיונות חדירה קשים מהעבר, בדומה לחדירת המחבלים אותה הוביל הטרוריסט סמיר קונטאר באפריל 1979, חדירה שהסתיימה בפיגוע קשה בנהריה בה נרצחו בני משפחן הרן ושני שוטרים, זה כבר תרחיש לא אפשרי. גם בגלל ההתפתחות של האויב עצמו, אבל בעיקר בגלל יכולות הסיכול של צה"ל היום לעומת העבר. "אנחנו באים ומאתגרים את עצמנו מחשבתית לא רק בזכות מה שאנחנו יודעים על הצד השני, אלא גם בזכות דברים שאנחנו רואים בכל מיני מקומות בעולם, בקוריאה, בעזה או במקסיקו", סיפר הגורם הבכיר.



תרגיל חיל הים



"אנחנו מבינים שבעימות הבא נצטרך לפעול בים מול כוחות שינסו לאתגר אותנו בדומה לאירוע חדירת המחבלים בזיקים במהלך צוק איתן, ואנחנו מבינים שאירועים כאלה או אירוע מנהרות ביבשה שרואים בעולם ובעזה הם תרחישים. למרות מערכות שיש לנו אנחנו נערכים למצב שבו נצטרך לפעול בין אם בעימות, או בין אם באירוע ביטחון שוטף בשגרה, נצטרך לפעול גם לסיכול וגם בשילוב כוחות נוספים. לכן, תרגלנו הפעם מול חיל האוויר ומסוקי קרב ומול כוחות חי"ר ביבשה". אמר הגורם והבהיר כי "גם אם חוליה שכבר עברה את הים או חדרה דרך היבשה באזור ציר החוף אנחנו נצטרך לפעול דרך הים. זו עבודה בחיכוך גבוה שדורש תרגול ותיאום שאולי נצטרך לעבוד בו בזמן אמת".