כחלק מההכנות והאימונים למגוון התרחישים המיוחסים לעימות הבא, בגדוד שחר בנפה הסדירה של פיקוד העורף תרגלו הלילה (ראשון) תרחיש קיצון המדמה מצב שבו יחידה מובחרת נכנסה לפעילות מבצעית בתוך שטח האויב, הן במתאר צפוני או דרומי, ובמהלך טיהור בית שבו עלה חשד לפעילות חבלנית הופעל מטען שגרם לקריסתו על היחידה.
 תרחיש שכזה נלקח בחשבון בשלל התרחישים של העימותים הבאים ובצה"ל מעדיפים להתכונן לגרוע מכל. "התחלנו בתרגיל של פשיטה על כפר עם מעצרים מורכבים, כולל נשיאת ציוד חילוץ במקרה שקורס מבנה על כוח כתוצאה מפיצוץ", מספר מפקד הנפה הסדירה של פיקוד העורף אל"מ יאיר ברקת. "בשלב מסוים, קיבלנו קריאה על בית שקרס על לוחמים, כמובן שזה תרגיל מתגלגל והלוחמים לא יודעים את התרחישים. הגענו לבית שקרס, וצריך לזכור שמדובר בגדוד מעורב, בנים ובנות, ולכן המשא הכבד מתחלק בין כולם. הגענו וחילצנו כל הלילה".
 עוד מספר אל"מ ברקת: "גם ב'צוק איתן' וגם ב'עופרת יצוקה' היו צוותים שלנו שפעלו בעומק. עכשיו אנחנו מסתכלים על זה מנקודת מבט יותר רחבה ומתכוננים לתרחישים כאלה. צריך לזכור שהגדוד הוא דרומי ולכן המתאר הדרומי בא יותר לידי ביטוי".
 

לוחמים תחת לחץ


במהלך התרגיל, החליט מפקד הנפה הסדירה לתרגל את הלוחמים תחת לחץ, ודומה כי התקפת טילים ופצמ"רים החלה מהרצועה לכיוונם. הלוחמים נדרשים מיחד גיסא לשמור על בטיחותם, ומאידך גיסא להמשיך את פעילות החילוץ, שכן תחת ההריסות יש לוחמים, ובתרחישי האימון חלקם עוד בחיים. "השלב הבא הוא להוציא את הלוחמים מההריסות ולהזיז אותם לקיצון, לדלג איתם צפונה לכיוון חיפה, שם גם יש נפילות והמטרה היא לראות את התנועה צפונה מזירה דרומית. בצפון מחכה להם אתר שלם וגדול יותר", מסכם אל"מ ברקת. 
 
לאחרונה, לוחמי פיקוד העורף הפכו ללוחמי חזית מאחר וגל הטרור תופס אותם במעברים, שם הם לוקחים חלק באבטחה וגם בתגבור הכוחות באיו"ש. חלק מהלוחמים כבר נפצעו בפיגועים, חלק ניטרלו וחלק חיסלו מחבלים. "אנחנו מעלים תמיד את רמת האימונים ומסתכלים מול המשימות והאתגרים וגם מה שאנחנו עוברים ביומיום באיו"ש. כבר 10 חודשים הגדודים שלנו באיו"ש, כולל גל הטרור הנוכחי, אירועי טרור ופצועים", מספר אל"מ ברקת. "יש פה פעילות מבצעית אינטנסיבית. אנחנו בתזוזה מפעילות הגנתית לפעילות מבצעית, דרך פעילויות מיוחדות הכוללות חשיפה של מעבדת חבלה באבו דיס".