עם העיניים לגזרת הצפון: במערכת הביטחון ממשיכים להעביר מסרים ברורים גם לחיזבאללה וגם לדאעש, שני ארגוני טרור שבשבוע האחרון מרבים לשלוח מסרי איום לעבר ישראל. בצה"ל לא מקלים ראש באיומים ומודים כי מקשיבים למזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה וגם למנהיג דאעש, אבו באכר אל בגדדי. היום (רביעי) ביקר הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, בגזרת הגולן, החרמון והגליל. את הביקור ליוו מפקד פיקוד הצפון, אלוף אביב כוכבי, מפקד עוצבת "הבשן", תת-אלוף יניב עשור ומפקד עוצבת הגליל תא״ל אמיר ברעם.



במהלך הביקור, סייר הרמטכ"ל במספר נקודות תצפית בגבול ועמד מקרוב על האתגרים מהלחימה הפנימית בסוריה. הרמטכ"ל סייר גם בעוצבת הגליל במסגרת האימונים בגזרות השונות. הגזרה הצפונית בעיקר זו הצופה לכיוון סוריה לא מפסיקה להשתנות.



מאז אוקטובר האחרון התחזק היטב ב"מגרש המשחקים" המזרח תיכוני הארגון הג'יהאדיסטי, שוהדא אל ירמוכ, המזוהה בעיקר עם המדינה האסלמית, ארגון שהצליח להילחם בג'בהת א-נוסרא ולחזק עצמו. נכון להיום הארגון התיישב על משולש הגבולות בדרום רמת הגולן עם ירדן ומוצא את פינתו הבטוחה ביותר דווקא בצד הישראלי. עבור מערכת הביטחון מדובר באתגר לא קטן שדורש כיסוי מודיעיני מתוך הנחה כי ביום מן הימים לא מן הנמנע שהאיום יופנה לישראל. האיום של אבו באכר אל-בגדדי יכול להתפרש עבור הארגון הקטן כפקודת יציאה וגורמים ביטחוניים מבינים כי כל תרחיש של טרור אפשרי בגזרה הצפונית. החל מירי תלול מסלול לכיוון ישראל, פיגוע באמצעות מטען על הגדר, אירועים איתם צה"ל יודע להתמודד גם ביטחונית וגם מודיעינית. הדאגה הגדולה היא תרחיש ייחוס קיצוני בדומה להפלת המטוס הרוסי, פיגוע טרור גדול כמו בצרפת ובעיקר פיגוע ראווה עוצמתי, כשדפוס הפעולה נראה היטב בעיקר בסרטונים שמפיצים הארגונים ברחבי הרשת. 



הארגון שתופס גבול גם עם ירדן מדאיג גם את הירדנים. בתרחיש הקיצוני ביותר ניתן לראות דפוס פעולה אלים מאוד, בו הג'יהאד הקיצוני יכול לבצע פעולה משולבת של הפעלת מכוניות תופת על הגבול, במקביל ירי תלול מסלול לעבר יישובים צמודי גדר ומוצבי צה"ל ועד חדירה ופשיטה על מוצב או יישוב וגרימת הרג רב. במערכת הביטחון מביטים אל השטח הסורי ורואים אותו בבירור בניגוד לגזרה הלבנונית שהיא הררית וגם סבוכה, או הגזרה הדרומית ששם יש את התוואי התת קרקעי. 



מקשיבים לנסראללה שמאזין לישראל



גם על גזרת הלבנון צופה צה"ל ומקשיב היטב לדבריו של נסראללה. בישראל לא מקשיבים רק לדבריו בתקשורת אלה גם למשמעויות בין השורות. במערכת הביטחון מעריכים כי נסראללה לא מאיים באוויר ומוכנים לכל תרחיש אפשרי. לצד זה מעריכים כי תגובתו של נסראללה לחיסול המיוחס לישראל של המחבל סמיר קונטאר תהיה גם היא בבחינת מסר לישראל. אם יבחר להגיב בחו"ל אזי יאמר נסראללה 'אין לי רצון בעימות מתגלגל'. אם יפגע בגבול פיגוע קשה, אזי נסראללה יראה גם תגובה ישראלית. ביקורו של הרמטכ"ל היום בכלל הגזרות בצפון נועד בין היתר לבחון את המוכנות ולחדד את המציאות בפני בכירי הגזרה. בעבר היו ניסיונות פיגועים שחלקם צלחו וחלקם סוכלו ובצה"ל נערכים בכלל הגבולות הצפוניים לכל תרחיש אפשרי ומודים כי ההיערכות גבוהה והצבא מוכן. הטקסט של נסראללה ברור ומובן לישראל ומצד שני גם המסרים שעוברים מישראל לא נופלים על אוזניים ערלות, אלא על אוזניו של נסראללה. גם הוא מתייחס ברצינות למסרים שישראל מעבירה באופן ישיר דרך דבריו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הרמטכ"ל ובאמצעות התקשורת.