שר הביטחון משה (בוגי) יעלון נפגש היום (שישי) לשיחת פרידה עם ראש מנהלת חומה היוצא במשרד הביטחון, יאיר רמתי, שלאחרונה הוחלט לסיים את תפקידו.



במהלך השיחה אמר שר הביטחון יעלון לרמתי: "אני מבקש להודות לך על שנות שירותך במשרד הביטחון כראש מנהלת חומה, ועוד לפני כן בתעשייה האווירית ובצה"ל. תרומתך לביצור ביטחונה של מדינת ישראל היא עצומה, והלוואי שיכולנו לספר לאזרחים מה עשית למענם. במיוחד אמורים הדברים במעורבות המשמעותית שלך בפיתוח שכבות ההגנה האקטיבית של מדינת ישראל, הכוללות את מערכות ה'חץ', 'כיפת ברזל' ו'שרביט קסמים', אך לא רק בפיתוחים אלו. מדינת ישראל, אזרחיה ומתקניה האסטרטגיים בטוחים יותר בזכות הפיתוחים שהיית חלק מרכזי בהם, ושלמענם הבאת לידי ביטוי מגוון יכולות אישיות מרשים ביותר".



"למרבה הצער ונוכח הנסיבות שנוצרו, נאלצנו להפסיק את עבודתך במשרד הביטחון. ההחלטה התקבלה בלב כבד מאוד, אך לא נותרה בידנו הברירה. חובתנו להקפיד קלה כחמורה בכל הקשור לסוגיות ביטחון מידע, בוודאי כשאדם במעמדך ובתפקידך אינו מקפיד על הכללים, גם אם לא היה בכך זדון. לכן לא יכולנו, לדאבון הלב, להתפשר כשגילינו את המעידות הללו, אלא לסיים את עבודתך. צר לי עוד, על הדרך בה פורסמה ההודעה על סיום תפקידך. נדע להפיק מכך לקחים. אין בכך כדי להעיד על הערכתנו הרבה לעשייתך".



רמתי. צילום: אלון בסון
רמתי. צילום: אלון בסון



כזכור, משרד הביטחון הודיע בהודעה דרמטית כי רמתי, יסיים את כהונתו לאחר ארבע שנים בתפקיד. בבדיקה שגרתית שנעשית מעת לעת לבעלי תפקידים המחזיקים ברמת סיווג גבוהה עלה חשד כי רמתי הוציא ממשרד הביטחון חומרים מסווגים. לאחר בדיקה התברר כי החומרים נמצאו במחשבו הפרטי של רמתי בביתו, שככל הנראה קשורים לתחום עיסוקו.



רמתי נחשב לעילוי בתחום פיתוח הנשק בישראל ובתקופת כהונתו קידם רמתי, באופן משמעותי, את פיתוח ובניין הכוח של מערכת "כיפת ברזל", "שרביט קסמים" וה"חץ", ולאחרונה עמד בראש סדרת הניסויים המוצלחת במערכות השונות, סדרה שנחשבת לנדירה בהצלחותיה. מדובר בהישגים יוצאי דופן, בקנה מידה עולמי, למערך ההגנה האקטיבית הרב-שכבתית.



אתמול, רוב חברי ועדת החוץ והביטחון של הכנסת פנו ליו"ר הוועדה, ח"כ צחי הנגבי, וביקשו לקיים בדחיפות דיון במליאת הוועדה או באחת מוועדות המשנה שלה בעניין הדחתו של רמתי. ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) שיזם את הפנייה אמר: "מחובתה של הכנסת ומחובתה המתבקשת של הפיקוח הפרלמנטרי עליה לקבל דיווח מלא לגבי ההדחה. מדובר באחד מאנשי המפתח של מערכת הביטחון שהוביל בשנים האחרונות להישגים יוצאי דופן בתחום הגנת הטילים. אי אפשר להניח לנושא זה לחמוק מסדר יומה של הוועדה".



על פי תקנון ועדת החוץ והביטחון על יו"ר הוועדה לקיים דיון דחוף לבקשת לפחות שליש מחבריה. בנוסף לכך פנה ח"כ שי למבקר המדינה, עו"ד יוסף שפירא, בדרישה לבדוק את הדחתו של רמתי. על הפנייה לח"כ הנגבי חתמו 11 מתוך 16 חברי ועדת החוץ והביטחון. מלבד ח"כ שי חתמו גם חברי הכנסת מיכאל אורן, אורן חזן, מנחם אליעזר מוזס, שולי מועלם, עמיר פרץ, עפר שלח, ציפי לבני, אביגדור ליברמן, יאיר לפיד וענת ברקו.