לאחר הגשת כתבי אישום כנגד מספר חשודים במעורבות בהצתה בכפר דומא, בה נרצחו שלושה בני משפחת דוואבשה, נחשפים פרטים דרמטיים ונוספים אודות חקירתם. הבוקר (ראשון) הותר לפרסום כי עמירם בן אוליאל (21), הוא מבצע ההצתה בדומא. בן אוליאל הודה בתכנון הרצח בדומא ובשורה נוספת של הצתות ופיגועי טרור יוצאים. 

בנוסף לכך, הוגש כתב אישום נגד א.א, קטין בן 17 בעל אזרחות ישראלית אמריקאית אשר הופלל והודה בתכנון ההצתה בדומא, והודה בהצתה של עוד כמה אירועי "תג מחיר". מבצע ההצתה, בן אוליאל, מסר בחקירתו כי השניים בחרו בבית בעל משמעות, השייך לאדם עשיר, כדי שהמעשה יותיר רושם עז. לפי השב"כ, השניים היו מועדים למעשה וידעו שזה עלול להסתיים במוות של בני אדם, בניגוד לאירועי עבר בהם הציתו בתים ריקים.

בכתב האישום הראשון נאמר כי לאחר רצח מלאכי רוזנפלד ז"ל בידי פלסטינים ביוני 2015, קשרו עמירם בן-אוליאל והקטין הנאשם עימו קשר לבצע פיגוע נקמה נגד ערבים ולהמית אנשים. במסגרת זו, שוחחו השניים על מיקום הפיגוע וסיכמו לבצעו בכפר דומא ובמידת האפשר לבצע פיגוע נוסף בכפר מג'דל הסמוך, בכוונה להמית אנשים השוהים בבתיהם.

לשם כך, הכין בן-אוליאל תיק עם שני בקבוקים מלאים בנוזל דליק, סמרטוטים, מצית, קופסת גפרורים, כפפות ותרסיס צבע שחור. ב-30 ביולי בלילה לבש בן-אוליאל בגדים כהים ויצא מביתו עם התיק כדי להיפגש עם הנאשם הקטין במערה במאחז המכונה "יישוב הדעת". לאחר שלא פגש בקטין, החליט בן-אוליאל לבצע את הפיגוע לבדו. כשהגיע לפאתי הכפר דומא קשר את חולצתו סביב ראשו על מנת להסתיר את פניו ועטה הכפפות על ידיו. על מנת להגביר את הפגיעה ולהבטיח כי הבית שיצית אינו נטוש, חיפש בן-אוליאל בית בעל סממנים המעידים כי הוא מיושב. תחילה, הוא ריסס כתובות "נקמה" ו"יחי המלך המשיח" על קירות בית דו-קומתי השייך למאמון דוואבשה, ואז השליך בקבוק תבערה דרך חלון הבית בכוונה להמית את יושביו. הבית, שהיה ריק מאדם, עלה באש.

מיד בהמשך פנה בן-אוליאל לעבר ביתם של סעד ורהאם דוואבשה כשבידו בקבוק התבערה השני. לאחר שניסה לפתוח שני חלונות ללא הצלחה, פתח את חלון חדר השינה בו לנו באותה עת בני המשפחה, הדליק את בקבוק התבערה השני, השליכו לעבר החלון ונמלט בריצה. האש החלה לבעור ואחזה בכל ארבעת בני המשפחה. עלי סעד דוואבשה, פעוט בן שנה וחצי, ושני הוריו, סעד וריהאם דוואבשה, נהרגו ואחמד בן ה-4 מאושפז עדיין בבית החולים מזה 5 חודשים לאחר שנכווה כוויות קשות.

משפחת דוואבשה. צילום: באדיבות המשפחה


בן אוליאל הודה: ביצע את ההצתה כנקמה

במהלך החקירה, הודה בן אוליאל כי תכנן את ההצתה כנקמה על רצח מלאכי רוזנפלד ז"ל שאירע כחודש לפני כן, כשהמטרה העיקרית היתה פגיעה קשה לצורך העברת מסר. עוד עולה מהחקירה כי יחד עם א.א, תצפתו השניים יחד ובנפרד על הכפר. ביום האירוע, בן אוליאל עצמו הכין את התיק עם החומרים, והשניים קבעו מפגש ליל באחת המערות במאחזים. על פי כתב האישום, עמירם יצא לבצע את ההצתה לבד מכיוון ששותפו א.א לא הגיע למפגש. 

לפי השב"כ, מדובר בהתארגנות טרור ומרד של ארגון שקרא לעצמו "הגבעונים" בעת פעולות תג מחיר ואחר כך "מלכות יהודה". ההתארגנות מונה להערכתם 30-40 פעילים מרכזיים. חברי המחתרת פרסמו כמה מנשרים שזכו לכינוי "מרד 1" ו"מרד 2" שבהם פרטו את משנתם האידאולוגית ובין השאר קראו לחולל מרד להחלפת השלטון בישראל, להקים מלוכה דתית, לגרש את הערבים, "לבער עבודה זרה", ומכאן גם פעולותיהם נגד כנסיות ומסגדים, ובסופו של דבר לכפות אורח חיים דתי על כל החברה בישראל, לקראת הקמת בית המקדש השלישי. מבחינת השב"כ פענוח ההצתה בדומא איננה אקורד הסיום, כיוון שישנם פעילים נוספים שמסתובבים חופשי.

עוד צויין כי ההתארגנות פועלת בלי פיקוד וללא מדרג פיקודי. מדובר באנשים בודדים שממדרים את השאר ולא מספרים אחד לשני על שום מעשים או כוונות.  עוד חשוב לציין כי הפעילים לא מקבלים הנחיות רבניות לבצע פיגועים, אלא נותנים פרשנות משלהם לספרים ודרשות של רבנים מוכרים בציבור.

 

תחילת הפרשה

כזכור, ב- 31.7.2015 הוצתו בכפר דומא שני בתים ועל קירותיהם נכתב "נקמה" ו"יחי מלך המשיח". באחד הבתים ישנו באותה העת בני משפחת דוואבשה והבית השני היה ריק מאדם. כתוצאה מההצתה, נשרף למוות עלי דוואבשה בן השנה וחצי, אב ואם המשפחה סעד וריהאם נפצעו פצעים אנושים ומתו מפצעיהם מאוחר יותר. אחמד, ילד נוסף למשפחה כבן ארבע וחצי, נפצע קשה מאוד ונמצא כיום בשיקום.