לפני שסגן י' התחיל את הדרך הארוכה לקבלת הכנפיים, הוא עסק בצילום כתחביב. כשמפקדיו בצבא אישרו לו להביא לקורס את המצלמה שבה הוא מצלם, הוא קפץ על המציאה, והיא הפכה להיות חלק בלתי נפרד מהפק"ל שלו. המצלמה עברה איתו את כל השלבים המפרכים עד לסיום הקורס בשבוע שעבר, ובוודאי תלווה אותו הלאה, לכל מקום שאליו יגיע.



"כשהייתי בתיכון אבא שלי, שצילם בפילם, לימד אותי את היסודות של הצילום, ואני המשכתי בזה באופן לא מקצועי", הוא מספר. "מסוף השלב הראשון בקורס התעסקתי במצלמה לא מעט. אני אוהב לצלם דברים שאני אוהב".



בכפוף למגבלות ביטחון השדה, הצילומים של י' תופסים רגעים במהלך הקורס, בין אם אלו רגעים גדולים, כמו מסוק שחג בשמי הצפון או דגלים שמתנופפים על רקע השקיעה, ובין אם אלו רגעים אנושיים של חבריו לקורס. "אחת הסיבות שאני אוהב לצלם היא להיזכר שוב ברגעים ולחוות שוב את החוויות", הוא אומר. "יש פתיחות בעניין הצילום בחיל האוויר, אבל היא מוגבלת מטעמים מובנים של ביטחון מידע. את התמונות אני מצלם בשבילי ובשביל החבר'ה שלי מהקורס. עכשיו, כשהן מתפרסמות, אני שמח שעוד אנשים יוכלו ליהנות מהן. יש מסתורין סביב קורס הטיס, וחשוב לי שאנשים יכירו קצת את מה שקורה במהלכו ושהוא לא יישאר בהילה מעורפלת. חושבים שהטייסים הם אנשים על־אנושיים, וזה בפירוש לא נכון. אני חושב שהתמונות יכולות להבהיר את זה".



י', בן 21, נולד בהרצליה. עד התיכון שיחק כדורסל במסגרות מקצועיות. בתיכון למד פיזיקה ומוזיקה, ניגן בגיטרה והשתתף בכמה הרכבים מוזיקליים. אל הקורס הגיע אחרי מחשבה רבה. "דיברתי הרבה עם ההורים שלי ועם חברים על הצבא, לאן אתגייס ומה אני רוצה לעשות", הוא אומר. "קורס טיס נשמע כמו מקום מאתגר ומיוחד, והחלטתי ללכת על זה". כעת הוא נכנס לשלב של הכשרות שיימשך שנה וחצי, ורק אז יהפוך למבצעי. "איאלץ לחכות", הוא אומר בחיוך, "אין לי ברירה".



1. התמונה צולמה במהלך טקס הסיום של השלב השני של קורס הטיס, המכונה "השלב הבסיסי", לאחר שהחניכים עברו תרגיל מסכם. במהלך הטקס, שנערך במצדה, החניכים מקבלים סיכת קצין. "ציונות? חושבים על זה, מדברים על זה", אומר סגן י'. "גם בינינו לבין עצמנו וגם בימי חינוך ובפעילויות שונות.



תמונה מקורס טיס. צילום: דובר צה"ל



הגענו לקורס כדי לתרום למדינה, אבל בחוויה האישית שלי מאוד קשה להרגיש את התרומה תוך כדי הקורס. אלו שלוש שנים שאתה בעיקר מקבל ולא עושה משהו אקטיבי כדי להגן על המדינה. זו הרגשה קשה. אבל יש לנו עוד מספיק שנים כדי לתרום".



2. בתמונה נראים שלושה מחבריו של סגן י' לקורס הטיס. "אחד הרגעים הקשים בקורס הוא שלב הניפוי", הוא אומר. "בכל פעם אנחנו נפרדים מחבר'ה טובים, אנשים שעשינו איתם דרך ארוכה. החברויות שנוצרו בקורס הן חזקות. אין לי ספק שגם אחרי שכל אחד מאיתנו ימצא את עצמו בטייסת אחרת, נשמור על קשר. אלו חברים לכל החיים".



פרחי טיס במהלך הקורס. צילום: דובר צה"ל



3. תמונה זו צולמה בשלב של הקורס שמכונה "השלב הראשוני" ונמשך שישה חודשים, שבו מתחלקים פרחי הטיס למגמות, וחניכי המגמה לומדים מיומנויות הטסה בסיסיות של כלי התעופה שאליו שובצו. אחר כך מגיע הרגע שלו מחכים כולם: טיסת הסולו הראשונה ובסיומה טקס שפיכת דלי המים המסורתי. "מאחת עד עשר, רמת הלחץ שלי בטיסת הסולו עמדה על תשע", מגלה סגן י'. "הייתי מאוד לחוץ. מאחר שפחדתי להקיא, במשך שעות לפני הטיסה לא אכלתי כלום, מה שבסופו של דבר גרם לי להרגיש רע. אבל תמיד אזכור את הטיסה הראשונה ואיך שרואים את הדברים מלמעלה".



"תמיד אעזכור את הטיס הראשונה" צילום:  דובר צה"ל
"תמיד אעזכור את הטיס הראשונה" צילום: דובר צה"ל



4. תמונה זו צולמה במהלך אימון ב"שלב הראשוני" בקורס. "באימון הזה טסנו על מסוק הסייפן", מספר סגן י'. "במהלך הקורס יצא לנו לטוס בכל הארץ. מעניין לראות את מגוון הנופים. מאוד מרגש ומיוחד".



מגוון נופים, מבט מלמעלה. צילום: דובר צה"ל
מגוון נופים, מבט מלמעלה. צילום: דובר צה"ל



5. התמונה צולמה במהלך "שנת ההשכלה" שבה לומדים החניכים לימודים אקדמיים אינטנסיביים שמשלימים את מרבית המכסה הנדרשת לקבלת תואר ראשון. ארבעת מסלולי הלימוד לתואר הם מתמטיקה ומדעי המחשב; ניהול טכנולוגיות מידע; כלכלה וניהול; פוליטיקה, ממשל וניהול.



"שנת השכלה". צילום: דובר צה"ל
"שנת השכלה". צילום: דובר צה"ל



"במהלך שנת ההשכלה, חוץ מללמוד, עברנו פעילויות שונות כמו למשל יום הסברה למועמדים לשירות הביטחון, שבו אנחנו מסבירים להם על השלבים של הקורס ומה הם עומדים לחוות", מספר סגן י'. "אף אחד מהאנשים בסביבה הקרובה שלי לא עושה עניין מהעובדה שאני טייס וטוב שכך. כמו שאין מהומה סביב אנשים שמשרתים בסיירות או בשייטת 13 – זה אותו דבר".



6. תמונה זו צולמה ב"שלב המכין", שפותח את הקורס ואורך שישה חודשים, ובו עוברים החניכים טירונות חי"ר בבית הספר למקצועות חי"ר של חיל האוויר. בסיום החלק הזה מגיעים החניכים ל"צ'ק סנונית", הכולל 15 טיסות מיון במטוס הסנונית. "המוטיבציה של כולנו גבוהה לאורך כל הדרך", אומר סגן י'. "מי שהמוטיבציה שלו לא גבוהה לא יכול להישאר בקורס. כל האנשים שנמצאים במקום הם תחרותיים מיסודם, וזו אחת הסיבות שהם בחרו בקורס הזה. העובדה שיש אתגר או מכשול מגבירה את המוטיבציה".





7. התמונה צולמה במהלך המבחן המסכם של "השלב הבסיסי" של הקורס, שכולל תכנים של ניווט, הישרדות וסדרת מילוט. "בניווטים יש אתגר מחשבתי, וכל מי שניווט בחיים שלו יודע את זה", אומר סגן י'. "בקורס משתמשים בניווטים כפלטפורמה ללמוד איך לתכנן משימה, לבצע אותה ולתחקר. במסע המסכם שנמשך יומיים חילקו אותנו לאגפים וערכו בינינו תחרות שכללה משימות שאף פעם לא עשינו, ובין היתר דימו מצב מלחמה. זה היה אתגר מעניין מאוד".





8. תמונה זו צולמה במהלך "השלב הבסיסי", שאורך כחמישה שבועות, ובו עוברים החניכים הכשרה קרקעית, קורס צניחה, סדנת מילוט וגם הסמכה לקצונה. “בשלב הזה עושים הרבה אימונים פיזיים", אומר סגן י'. "זה קשה, אבל אפשרי. בטח לא קשה יותר מסיירות חי"ר. זה שלב מאוד בנוי והדברים נעשים בצורה הדרגתית, כך שאנשים יוכלו לעמוד באימונים והגוף לא יתפרק. לפני שנכנסתי לקורס התאמנתי בצורה עצמאית. היה לי חשוב להגיע מוכן".



קשה, אבל אפשרי. צילום: דובר צה"ל
קשה, אבל אפשרי. צילום: דובר צה"ל



9. תמונה זו צולמה בסיום "השלב הבסיסי" של קורס הטיס, שבו עוברים החניכים טיסות מיון במטוס העפרוני, ובסופן מוחלט על חלוקה למגמות הטיסה: קרב, תובלה, מסוקים, נווטים ומכוננים. "זה היה אחד הרגעים הקשים עבורי, כשקיבלתי את מגמת מסוקי הקרב", מספר סגן י'. "מאוד רציתי להיות במגמת מטוסי קרב והיה לי קשה לקבל את השיבוץ בימים הראשונים. מה עשיתי? הרבה שיחות טלפון עם ההורים. לשמחתי מהר מאוד למדתי לאהוב את המסוק ואת האפשרויות שהוא מביא איתו. היו עוד רגעי שבירה בקורס, בעיקר בשלב השני, בשבתות לפני שבועות שטח קשים. אם היו רגעים שחשבתי לפרוש? ממש לא".



פרחי טיס והמסק. צילום: דובר צה"ל
פרחי טיס והמסק. צילום: דובר צה"ל