לפני שמונה חודשים נעצרו חיילים בחשד לאונס קבוצתי של חיילת בבסיס חצרים. מאז הם נמצאים במעצר בבסיס הצבאי כשאין להם יכולת לבקש חלופות מעצר, מכיוון שבמערכת המשפטית הצבאית אין שירות מבחן. אחותו של אחד החיילים החשודים באונס שוחחה היום (חמישי) עם גבי גזית בתכניתו ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" ודחתה את ההאשמות. "אחי מכחיש את האשמה. הוא טוען שמדובר בתלונת שווא מכוערת. הכל נעשה בהסכמה. הם עצורים על לא עוול בכפם, ואנחנו נוכיח זאת. כדי להעביר את אח שלי ממעצר בכלא למעצר בתוך הבסיס עשינו הערכת מסוכנות ששילמנו עליה מכספנו 17 אלף שקל. באזרחות זה קיים, בצבא לא. ההערכה היתה טובה מאוד, היא מוכיחה שהוא אינו מסוכן. הגשנו אותה, אבל בית הדין הצבאי לא קיבל אותה כי הוא לא מכיר בזה".



עו"ד נגה ויזל, פרקליטתו של אחד החיילים הנאשמים, הוסיפה: "כאשר בית משפט אזרחי מבקש לבחון שחרור למעצר בית, הנאשם מופנה לקצין מבחן, נוהל שלא קיים בצבא. אין בצה"ל אף גוף מקצועי שיכול לאבחן אם החייל מסוכן או לא. לחייל אין שום אפשרות להשתחרר כי אין אף אחד שיאבחן את המסוכנות שלו. לעומת פדופילים באזרחות, שמשוחררים למעצר בית עם אזיק אלקטרוני. אין שום סיבה שלא יעשה אותו הדבר לחיילים".






עו"ד אילן כ"ץ, לשעבר סגן הפרקליט הצבאי הראשי, הסביר כי "בצבא אין שירות מבחן, אבל יש חלופת מעצר, שזה מעצר פתוח ביחידה. כלומר החייל יכול להיות בבסיס, לא בכלא, הוא חופשי אבל לא יכול לצאת את שערי הבסיס. זה לא מיועד למקרים חמורים אלא לקלים יותר, כי אין באמת הערכת מסוכנות. בצבא אין בכלל שירות מבחן ואין תסקיר שמביע דעה אם ניתן לשחרר את העצור למעצר בתנאים מגבילים כמו מעצר בית. יותר חמור זה שאין תסקיר לעניין העונש. באזרחות צעירים חסרי עבר פלילי רשאים לקבל תסקיר קצין מבחן לצורך הענישה. במקרה שעונש מאסר או מאסר ממושך עלול לפגוע בנאשם, בתי המשפט מתחשבים בתסקירי המבחן. כדי לשנות את המצב דרוש שינוי בחקיקה. רק לחץ מאסיבי של עורכי דין וסנגורים והעלאת הנושא לוועדת חוץ וביטחון ולוועדות אחרות בכנסת, יביאו להתקנת השינוי".

תגובת דובר צה"ל: "החייל נאשם במספר סעיפי אישום חמורים, ביניהם אונס, מעשה סדום, ושיבוש הליכי משפט. בית הדין הצבאי בחן את שאלת מעצרו וקבע כי ישנן ראיות לכאורה, לביסוס האשמות, ויש עילות מעצר מובהקות, שמצדיקות את המעצר. ההחלטה לעצרו אושרה על ידי בית הדין הצבאי לערעורים ושאלת האפשרות לשחררו לחלופת מעצר נבחנה, ונקבע כי נוסח סוג העבירות ועל רקע האישומים, לא ניתן להסתפק בחלופת מעצר. הוגש ערעור על ההחלטה ובית הדין לערעורים יפסוק בקרוב. משפטו נשמע באופן אינטנסיבי. עד כה הסתיימו מספר רב של דיונים בעניינו וראיות התביעה נשמעו ברובן. ההליך צפוי להסתיים בישיבה הקרובה. החייל מטופל על ידי כלל גורמי הטיפול הרלוונטיים – רפואה, ברירות נפש ות"ש".

ערך: אסף נבו