בסיס האימונים בצאלים עמוס עד אפס מקום. יחידות קרביות נלחמות על כל פיסת שטח אימונים, במטרה להשלים פערים. גל הטרור הוציא את היחידות משגרת אימונים ובכל הזדמנות שיש, החיילים נכנסים לשטח הבנוי ומתאמנים. הרמטכ״ל רא״ל גדי איזנקוט הורה למפקדי החטיבות להכין את הכוחות לכל תרחיש אפשרי בשטחים. בתרגום לשטח האימונים זה אומר לעבור שורה של אימונים, החל מקרב מגע כדי להתמודד מול מחבלים בודדים ועד לתרגול כיבוש של מחנה פליטים שחוליות מחבלים יצאו ממנולבצעפי ג ועים רצחניים בצירים.



כותב שורית אלה הצטרף אתמול לאימון כזה של חטיבת חי״ר במתקן האימון בצאלים והשתתף בתרגיל שדימה כיבוש מחנה פליטים. ״האימונים שלנו נועדו להתכונן למגוון תרחישים״, אומר גורם בכיר בצה״ל. ״יש לנו גם תרחישי הסלמה קשים ביותר ביהודה ושומרון למקרה שגל הטרור הזה יסלים באופן משמעותי. האימון על כיבוש מחנה פליטים, זה לא מבצע מעצרים שגרתי.



אנו נערכים למצב שבו ארגוני הטרור במחנה מחליטים שהם לא יושבים ומביטים מהצד במפגעים הבודדים, אלא מחליטים להצטרף למעגל ההסלמה. אנחנו מקווים שלא נגיע למצב כזה, אבל כמפקד כוח צבאי, אני חייב להכין את הלוחמים שלי לאפשרות הכי גרועה שיש. אנחנו רואים את חמאס בעזה מנסה לדחוף את ארגו ני הטרור בכוח למעגל ההסלמה הזה ונראה שההסלמה הזאת תהיה איתנו להרבה זמן ואולי תגיע למקומות קשים יותר״.



״אנחנו יודעים שאיו״ש זה אזור שיודע לייצר רמת אלימות מאוד קשה, הרבה יותר מאורגנת, וחווינו את זה בשנת 2002״, ממשיך הבכיר. ״הלוחמים יגמרו אימונים ויחזרו לאיו״ש - לחברון, לגוש עציון ולשכם. אין ספק ששני הפיגועים האחרונים, תקיפות בתוך התנחלויות, מציבים בפנינו אתגר חדש. עד עכשיו הטרור היה בדריסה ובדקירה בצירים ובמוקדי חיכוך בין יהודים לפלסטינים.



השינוי מאז שלשום מדאיג, אבל מוקדם לדעת אם זה ילווה אותנו ולכמה זמן. זה גל טרור ש נראה כמו מוניטור של בדיקת אק״ג - עולה ויורד״.