טיוטת הדוח שהעביר מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא היום (חמישי) לרה"מ בנימין נתניהו לשר הביטחון משה (בוגי) יעלון ולרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט, מצביעה על פערים וליקויים, חלקם חמורים, בהיערכות לאיום המנהרות ובטיפול בהן. זאת בשנים שקדמו למבצע "צוק איתן" ובמהלכו. כולל התייחסות למרכיבי הביטחון ביישובים. 

פרק ביקורת זה הוא חלק ממטלת ביקורת רחבה בעקבות מבצע "צוק איתן", שמתבצעת מאז חודש ספטמבר 2014, בחטיבה לביקורת מערכת הביטחון במשרד מבקר המדינה. המבקר הורה להעביר כבר עתה את הטיוטה להתייחסות, נוכח הדחיפות המסתמנת בנושא המנהרות בכל החזיתות.

המבקר הורה להעביר כבר עתה את הטיוטה להתייחסות, נוכח הדחיפות המסתמנת בנושא המנהרות בכל החזיתות. בקרוב תועבר טיוטת פרק נוסף בדוח "צוק איתן" שמתמקד בביקורת על תהליכי קבלת ההחלטות בקבינט המדיני-בטחוני ותפקודו וכן יחסי הגומלין בין הקבינט לבין הדרג הצבאי כולל בקשר לאיום המנהרות.

הדוח המלא, יכלול  עוד פרקים ובהם: המענה הטכנולוגי לבעיית המנהרות, הערכות לשם הגנה על העורף האזרחי מפני איום טילים ורקטות, פעילות צה"ל בקשר להוראות הדין הבינלאומי כולל במבצע "צוק איתן".

ח״כ חיים ילין (יש עתיד) אמר בתגובה לטיוטת דו"ח מבקר המדינה אמר כי הוא קורא למבקר "לסיים את הבדיקה במהרה ולהגיש את דו"ח הביקורת על היערכות מערכת הביטחון על המנהרות במהרה". 

"לא ייתכן כי שנה וחצי מתום מלחמת "צוק איתן" ודו"חות העוסקים בביטחון מדינת ישראל ושמירה על חיי האזרחים, עדין לא הוצגו בפני הגורמים הרלוונטים. על המבקר להמשיך ולבדוק את המצב כיום, המנהרות הן איום טקטי שעלולות להפוך לאיום אסטרטגי, מדובר בחיי אדם", אמר ח"כ ילין.