במהלך ארבעת חודשי גל הטרור הנוכחי, מסתיימים הרבה מאוד מהמקרים בזכות עירנות ותושייה של אזרחים וחיילים, וכך קרה גם היום (ראשון) במהלך הפיגוע שארע סמוך לתחנה המרכזית באשקלון. מעבר לנטרול המחבל, מסתבר כי הדרך לתפיסתו נעשתה בעקבות פעולה נכונה של חייל שישב באוטובוס וראה את האירוע קורה לנגד עיניו. על פי המשטרה, הדקירה היתה כמעט בוודאות על רקע לאומני. המחבל שמת מפצעיו זוהה ע"י המשטרה ככמאל חסן, בן 32 שהתגורר בעיר. לפני כן הוא שהה במתקן הכליאה "חולות", ועל פי הידוע הוא שוהה לבדו בישראל ואף אינו נשוי. 
 
אחד מהאנשים שהיו בפיגוע סיפר: "אספתי את החייל, הוא עלה לרכב שלי. נכנסנו בכל מיני סימטאות כדי לתפוס אותו וכשקראנו לו הוא לא עצר. החייל ירה בו 3 כדורים, ואמר לו 'תעצור', המחבל הסתובב וניסה לבוא לעבר החייל. הוא ירה לעברו עוד ארבעה כדורים ונפל".

מאוחר יותר סיכם את האירוע סנ"צ שמעון פורטל ממשטרת אשקלון ואמר: "התקבל דיווח על דקירה של חייל, תוך דקה הגענו לזירה והבנו שבחור נתין זר דקר חייל בתחנת הסעה. חייל ושני אזרחים ביצעו מרדף וצריך לציין שזה היה מרדף ארוך מול הדוקר, בסיומו החייל מבצע ירי. באותו שלב, אנחנו כבר בזירה. תופסים שליטה על הדוקר. אנחנו רוצים לסיים את החקירה ונצא בהודעה מסודרת. אנחנו עדיין לא יודעים את זהותו". 
"החייל שנטרל את הדוקר נמצא באוטובוס, רואה חלק מהאירוע, ושם לב שהדוקר נמלט. הוא תופס את הנשק של החייל שנדקר, לקח מחסנית מחייל אחר והחל לרדוף אחריו עם שני אזרחים אחרים. ראינו חלק מהמרדף ואני מדגיש שוב שהמרדף היה ארוך. הוא פגע והאט את הדוקר, שמצידו ממשיך להימלט, החייל השיג אותו וניטרל אותו לחלוטין. יש לנו עדות של החייל שראה את הדוקר כשהוא מובל בבית החולים והוא מזהה אותו כזה שדקר אותו".

לגבי המשך החקירה וזהות המחבל אמר: "הפצוע לא משתף פעולה, הוא לא מדבר. הוא שכב על הרצפה, מלמל מספר משפטים לא ברורים בשפה הערבית ולא דיבר עם השוטרים". לגבי העדויות לפיהן אזרחים ניסו לפגוע במחבל הפצוע, הרגיע סנ"צ פורטל ואמר: "הגענו למקום, הבנו את האזרחים הנסערים והרחקנו את האזרחים. להגדיר את זה כלינץ' זה רחוק מאוד".

על פי החקירה, סביבות השעה 08:20 בבוקר נדקר חייל בצומת נאות אשקלון בסמוך לתחנת האוטובוס על ידי חשוד שהחל נמלט רגלית. חייל אחר שהבחין במקרה נטל את נשקו של הנדקר והחל מרדף אחר החשוד במעשה. ברחוב החסידה הצליח החייל להגיע אל הדוקר וניטרל אותו. כוחות משטרה רבים שהוזעקו למקום החלו בסריקות נוספות אחר חשודים נוספים, וחקרו את נסיבות האירוע.

פאראמדיק מד"א אריאל פלאוט שטיפל בפצוע סיפר: "היינו בנסיעה כשלפתע אזרחים סימנו לנו לעצור. הבחנו בצעיר כבן 20 יושב על ספסל בהכרה מלאה עם מספר פצעי דקירה בפלג גופו העליון. העלנו אותו לאמבולנס והענקנו לו טיפול רפואי תוך פינוי לבית החולים. מצבו הוגדר קל והוא שוחח איתנו בדרך".