בצה"ל רואים קשר ישיר בין העובדה שבני נוער פלסטינים מבצעים פיגועים להסתה הפרועה בבתי ספר בשטח הרשות הפלסטינית. בבתי הספר בכפרים ובמחנות פליטים כגון ענתא, חיזמא, קלנדיה וביתוניה נראית ההסתה כבר במפקדי הבוקר ודברי השטנה בוקעים מן הרמקולים.



"פעם שמענו קריאות נגד הכיבוש, והיום אנחנו שומעים קריאות נגד יהודים ונגד הצבא, והכלי לביטוי הוא סכין", מספר מפקד גדוד קדם של פיקוד העורף, סא"ל אלעד אדרי, שלוחמיו מוצבים בחטיבה המרחבית בנימין. "אנחנו מרגישים שינוי במרכזי הכובד בגל הטרור הנוכחי. בחודשיים הראשונים מרכז הכובד היה סביב פיגועים עממיים, הפגנות המוניות והפרות סדר אלימות. לאחרונה המגמה היא יותר לכיוון של אירועי ירי ופיגועים מורכבים כמו חדירה ליישובים.
 
"יש ירידה משמעותית במספר הפיגועים ועלייה בפיגועים הקטלניים. במקביל רואים ירידה חדה במוטיבציה של ההמון בהפרות סדר. אנחנו רואים בעיקר בני נוער, שהם כ־5% מהאוכלוסייה, ומזהים פה חוסר משילות ובעיה של חוסר מרות של הורים ושל מערכת החינוך".
 

סא"ל אדרי משמיע את תובנותיו על רקע בית הספר ליד כיכר אדם, מקום בו ההסתה בוקעת מהרמקולים ומעבר לכביש נראים היטב האבנים המושלכות מחצר בית הספר. "אלו נערים שכבר לא מעניין אותם מה אומר להם אבא", הוא ממשיך. "מדובר בהסתה פרועה שלא שמעתי כמותה בעבר, במסגדים ובבתי ספר. אנחנו עומדים לפעמים המומים ליד מפקדי בוקר בבתי ספר ושומעים מנהל או מורה משמיעים דברי בלע שגם מי שלא מבין ערבית מבין את חומרתם".
 
"יש גורמים מרסנים", מסביר אדרי, "ויש הרבה סיכולים של פיגועים. בתחקירים שלאחר אירועים אנחנו שומעים מהמחבלים שזה בגלל ההסתה. הם מסתובבים עם הרעיון ועם ההשראה, עד שמגיעה הזדמנות להוציא פיגוע לפועל. הדרך להתמודד עם התופעה היא המון אימונים. לוקחים מחלקה, מוציאים אותה לאימון, המון קרב מגע, המון אימונים לנטרול מפגעים גם אחרי שנדקרים או נדרסים. עובדים הרבה גם על ערנות ופעולות אבטחה זה על זה".