כשמדובר בשירות צבאי, בנים רבים נוהגים ללכת בעקבות אבותיהם ולנתב את מסלול שירותם בצה”ל בהשראת הדמויות שהיוו עבורם מודל לחיקוי. כך, בצלו של מפקד גדוד 605 לשעבר גדל בן קצין בחיל ההנדסה, ובנו של מפקד בית הספר לרפואה צבאית (בה”ד 10) הוא חובש קרבי, ממש כפי שאביו היה בתחילת דרכו בחיל הרפואה. לכבוד יום המשפחה הפגשנו בין כל אב ובנו לפעילות במסגרת התפקיד המשותף. אבות, אשר באמצעות לא יותר מדוגמה אישית, סללו את הדרך לבניהם.



תמיד חובשים

אל”מ יעקב מנדלוביץ’, מפקד בה”ד 10, בכלל התגייס כבן גרעין לתפקיד לוחם בחטיבת הנח”ל. במהלך הכשרתו נשלח להשתתף בקורס חובשים קרביים והתאהב במקצוע. בסיום הקורס נבחר לפקד בקורס חובשים קרביים, יצא לקורס קצינים והמשיך את שירותו בשורה של תפקידים בתחום הרפואה. 
 
בנו דור התגייס למסלול פיקוד בקורס חובשים קרביים. תחילה הוכשר כחובש וכעת עתיד לעבור קורס קצינים בתחילת חודש מרץ. “כשאני רואה אותו בבסיס אני לא אומר שלום. הקפדתי מאוד שיהיה שווה לשאר החיילים”, מדגיש יעקב. 
 

שניהם חולקים את תחושת הסיפוק והמשמעות שמעניק תפקיד שביסודו הצלת חיים. “כשהיינו בסיפוחים בצפון טיפלתי בפצועים סורים. זה היה מדהים. מדובר בתפקיד שנותן כלים לחיים וערך מוסף. יש רגעים שקשה לראות את החשיבות ויש רגעים שאתה מבין הכל”, מספר דור. 
 
אתמול ערכו דור ויעקב אימון משותף, שבמסגרתו הבן תרגל טיפול בפצוע ואביו הדריך אותו ובחן את פעולותיו. “העברתי שיעור של טיפול בפצוע בסימולטור חדשני. דור טיפל בפצוע שנורה בידו. בתור החובש, הוא הניח חוסם עורקים ואני בתור המדריך בחנתי אותו והענקתי ציון”, מתאר יעקב. 
 
“זה עוזר שאבא בתחום. הוא מייעץ - מה נכון לי ומהי הדרך שבה אהיה הכי משמעותי”, הסביר דור אחרי האימון. אין ספק שמדובר באב מוצף גאווה בבנו ולהפך - בן המביט בו בהערכה עמוקה.​​​​​​​​​​​​

 
אל"מ במיל' אריה שדה ובנו סגן אסף. צילום: דו"צ

תמיד הנדסה

 

אל”מ במיל’ אריה שדה החל את שירותו בשנת 1965 כלוחם בגדוד ההנדסה 601. “בתקופה שלי גילינו היכן אנחנו משובצים כשהאוטובוס הגיע לבית ליד”, הוא מספר. 
 
בגדוד 601 שירת אריה מרגע גיוסו ועד לתפקיד מפקד פלוגה. לאחר מכן קודם לתפקיד סמג”ד בגדוד 605, שעליו פיקד בשנות ה־70 המאוחרות. “בשנת 77’ היה לי הכבוד להשתתף בתהליך השינוי של הגדוד - להפוך אותו מגדוד שייעודו צליחת נהרות לגדוד הנדסה אוגדתי”, הוא אמר כשהעלה זיכרונות.
לימים מונה אריה שדה לקצין ההנדסה של פיקוד צפון ולסגן מפקד אוגדה 220.

גם היום הוא מעורב בפעילות החינוכית ובתחום המורשת בגדוד. בנו, סגן אסף שדה, הוא סגן מפקד פלוגת נץ, בקורס מפקדי כיתות של חיל ההנדסה. אסף החל את שירותו בגדוד 605, שבו שירת גם כמפקד מחלקה בתפקידו הקודם. אתמול הם נפגשו בבסיס שבו פועל גדוד 605 היום, חלקו חוויות ודנו בשיטות פיקוד. 
 
אסף שואב גאווה ובעיקר ידע מאביו רווי הניסיון: “יש לי המון שיחות בנושא עם אבא. שיחות במישור המקצועי ובמישור הפיקודי. אתה צריך להכיר את החיילים שלך. אתה חייב לאהוב את החיילים שלך, לדאוג שלא יחסר להם דבר. היום שמים את החייל הטרי בלב העשייה. כל אדם מגיע עם מטען וצריך לדעת למנף אותו. אתה צריך להכיר את החיילים שלך, לדעת עליהם הכל”.
 
“עד עכשיו אני זוכר את שמות כל החיילים במחלקה שלי”, מוסיף אביו. אריה משתתף עד היום בהרצאות, במעגלי שיח ובפאנלים בפני חיילים ומפקדים בגדוד 605 ובכלל בחיל ההנדסה. “זו פעילות שמעשירה מאוד את החיילים ומשמעותית לבוגרי הגדוד”, סיפר. 
 
אין הערכה המשתווה להערכה של אסף לאביו. “אם אבא לא היה איש צבא, אם לא הייתי רואה ושומע, אני לא יודע אם הייתי בוחר באותה דרך”, הוא משתף, “הדרך היא אותה דרך, אני לא יודע אם אגיע לאותו המרחק”.