הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט התייחס הבוקר (שלישי) לאיום המנהרות סביב רצועת עזה וחשף כי מאות כלים הנדסיים פועלים לאיתור פירים תת קרקעיים. "מסוף 2013 איום המנהרות נמצא בראש סדר העדיפויות של צה"ל ומתקיים מאמץ מודיעיני", אמר הרמטכ"ל בכנס השנתי הרביעי לזכרו של רא"ל (במיל') אמנון ליפקין-שחק ז"ל.



איזנקוט הוסיף: "אנו מפעילים מאמץ טכנולוגי מבצעי הנדסי. יש לנו את היכולת המתקדמת בעולם ועדיין זה אתגר גדול מאוד שנמצא בראש סדר העדיפיות. אנחנו ממקדים מאמצים מודיעינים ויש פעילות ענפה מאוד של יוזמה ותחבולה כדי להגיע לכל הפירים התת קרקעיים מתוך הבנה שזה האיום המרכזי. אלה הדברים שאני יכול הגיד. אנחנו עושים מאמצים גדולים מאוד שרובם הגדול סמויים לעין. מי שיסתובב סביב הרצועה היום יראה הרבה מאוד כלים הנדסיים שפועלים בצורה ממוקדת עד כמה שאנחנו יכולים".



אינזקוט התייחס גם לביקורת שנשמעת מתוך הקבינט המדיני ביטחוני ומיוחסת לשר החינוך וחבר הקבינט נפתלי בנט לפיה יש לבצע פעולות יזומות נגד חפירות המנהרות. "השאלה אם צריך לעשות התקפה מקדימה או לא נדון בה איפה שצריך להתקיים הדיון", אמר איזנקוט.



גל הטרור "היכולות שלנו לחצוץ בין מחבל לאזרח היא לא מאה אחוז"


גם על המציאות הביטחונית בגל הטרור התייחס הרמטכ"ל בהרצאתו. "היכולות שלנו לחצוץ בין מחבל לאזרח היא לא מאה אחוז", אמר. "יש מקרה מפורסם כשבגוש עציון רואים בחורה צעירה ומחבל מגיע מהצד וחייל ניגש אליו כשהוא דרוך ואותו מחבל עושה שני צעדים ודוקר את הדר בוכריס. עשינו ניסיון להבין מיהו הסכינאי ועולה ש-95% מהם הם צעירים רווקים שלוקחים החלטה".



לדבריו, המחבלים אומרים שהם עושים זאת בגלל אותה הסתה שהם רואים בתקשורת וההבנה שזה מה שנכון לעשות. "האתגר הביטחוני שאנו רואים גם היום, הוא כיצד מרתיעים בודדים שמוכנים למסור את חייהם ולהרוג והסבירות שהם יצאו מזה חיים היא נמוכה. נשאלת השאלה כיצד ואם בכלל אפשר להרתיע בודדים חוליות מצומצמות".



עוד אמר איזנקוט: "כיצד בונים יכולות הרתעה מול בודדים? מול אותו סכינאי שכותב שהוא יוצא לעשות פיגוע ולאחר שעה יוצא לפגע?. זה הופך להיות הרבה יותר מורכב וזה סוגיה שבעיקר מתמודדים איתה באיו"ש".



באשר לפרסומים לפיהם הצבא המליץ לקבינט לאפשר ל-30 אלף פלסטינים להיכנס לישראל ולעבוד, אמר הרמטכ"ל כי בעשור האחרון, מתוך 100 אלף מקבלי אישורי העבודה, היה מתאבד יחיד. לדבריו, אותם בעלי אישורי עבודה מביאים פרנסה הביתה ומביאים תקווה וקשה לדמיין מה הייתה המציאות אם 100 אלף אנשים אלו היו תחת סגר.



"הגישה הזו היא אינטרס ישראלי מובהק לפתח את הכלכלה הפלסטינית. שאלנו כמה מבני המשפחות של בעלי אישור העבודה עשו פיגוע? מכל המפגעים יש אחד כזה. זה אותו מחבל צעיר שעשה את הפיגוע בעתניאל לפני חודש. ללמדנו שזה אינטרס ישראלי מובהק שהדרך הנכונה היא לפעול בצורה ממוקדת ולעשות את ההפרדה גם כשיש לנו פיגועים קשים. זו הייתה עמדה שאנחנו דחפנו אליה גם כשאני הייתי מפקדת אוגדת איו"ש וגם בשנת 2003 בפיגועי ההתאבדות", אמר.



"6 חטיבות פועלות לילה לילה לסיכול טרור"


על מאמצי סיכול הטרור אמר הרמטכ"ל: "לילה לילה באיו"ש פועלות שש חטיבות ועשרות גדודים שפועלים לסיכול טרור, שעיקרה היא יוזמה. מי שלא מכיר את המציאות בשטח קורא לעשות חומת מגן 2. צה"ל פועל בחופש פעולה מוחלט ולא עושה הבחנה בין שטחי A, B,ו-C. המרכיב הנוסף שהוא המאמץ שלנו לאורך השנים הניסיון להפריד בין אוכלסייה לטרור. הניסיון לאפשר תקווה ופרנסה", אמר איזנקוט.



"יש מולנו היום מציאות חדשה. אם יש מרכיב אחד זו הסתה שמתבצעת ע"י ההנהגה, גם בתקשורת הפלסטינית, מעבר להסתה הבסיסית שיש במערכת החינוך. אותה תופעה של יחידים מתארים אלה שנעצרים או לפני או שנעצרים ומתוחקרים. הניסיון לבנות מענה ברשתות החברתיות אולי אפשר להשפיע לחיוב. אולי אפשר יהיה לאתר מישהו שמתריע על פיגוע. הדבר המרכזי הוא ש-80 אחוז מהפעילות מתקיימים מול כוחות בטחון", הוא סיכם.