בני המשפחות השכולות זועמים על כך שלא הגיע נציג של הממשלה לטקס לציון 19 שנה לאסון המסוקים שהתקיים היום (רביעי), זאת בעקבות סירוב לקיזוז בהצבעות במליאת הכנסת. האופוזיציה סירבה להתקזז עם שר החינוך, נפתלי בנט, שנאלץ לא להגיע לטקס. אב שכול אמר בתגובה: "זה עצוב מאוד ופוגע בכבוד המשפחות. ראוי היה שיהיה נציג ממשלה שיכבד את 73 הלוחמים שנפלו בדרכם ללבנון".



במלאת 19 שנה לאסון המסוקים בו נהרגו 73 לוחמים ואנשי צוות אוויר בהתרסקות שני מסוקי יסעור בגליל העליון, הגיעו היום עשרות בני המשפחות השכולות ובני נוער ליום עיון שהתקיים בבית הספר הר וגיא בקיבוץ דפנה בגליל העליון. אולם משפחות שכולות רבות נפגעו בגלל העדר נציגות של ממשלת ישראל.



בכל השנים נהגו להגיע שרי הביטחון לאזכרה אולם השנה התבשרו בני המשפחות כי השר משה בוגי יעלון לא יגיע לטקס בגלל שהוא שוהה בביקור עבודה בשוויץ. בשל כך יו"ר יד לבנים, אלי בן שם, שהוא גם אב שכול שאיבד את בנו באסון המסוקים, פנה לממשלת ישראל. הוא התבשר כי לטקס צפוי להגיע שר החינוך נפתלי בנט. אלא שכמה שעות לפני האירוע הודיעו מלשכתו של בנט כי הוא לא יגיע בגלל "שבאופוזיציה מסרבים להתקזז בהצבעות במליאת הכנסת".



"מזה 19 שנה מגיע שר ביטחון לאסון הגדול ביותר של צה"ל" אמר אלי בן שם, אביו של קובי ז"ל שנהרג באסון המסוקים. "אף שר לא מצא לנכון להתקזז עם השר בנט, אז זה עצוב מאוד ופוגע בכבוד המשפחות. ראוי היה שיהיה נציג ממשלה שיכבד את 73 הלוחמים שנפלו בדרכם ללבנון".



האנדרטה לאסון המטוסים. צילום: חן לאופולד, פלאש 90




גם במפלגתו של בנט הביעו זעם על המהלך הפוליטי "הלא ראוי" לדבריהם. חבר מפלגתו בצלאל סמוטריץ' הגיב להחלטת האופוזיציה: "19 שנה לאסון המסוקים. האופוזיציה לא הסכימה לקיזוז שיאפשר השתתפות של אחד משרי הממשלה באזכרה הממלכתית. בושה ואטימות כלפי המשפחות השכולות".


מכיוון האופוזיציה מי שראתה את הדברים וזעמה עליהם היא ח"כ מרב מיכאלי שכתבה בחשבון הטוויטר שלה "הרשלנות של הממשלה היא לא אשמת המשפחות, כמרכזת האופוזיציה אני מודיעה שאנחנו נאפשר קיזוז כדי ששר ישתתף באזכרה לזכר חללי אסון המסוקים". אולם בסופו של דבר אף אחד לא הגיע. "כבר בתשע וחצי הבוקר הודעתי שלמרות שהממשלה, כרגיל, רשלנית וכושלת בהתארגנותה - אנחנו לא נהיה אלה שבגללם לא תהיה נוכחות ממשלה באזכרה, ואפשרנו קיזוז לכל נציג שהממשלה תבחר לשלוח. כל טענה אחרת היא התחמקות של בנט מאחריות ופשוט שקר. זאת לא הפעם הראשונה שממשלת נתניהו לא טורחת לשלוח נציג לאזכרות של חללי צה"ל. כנראה שזה לא מספיק חשוב להם".




"המשפחות מאוד פגועות" אמר אלי בן שם והוסיף: "אני מבין ששר הביטחון בשוויץ, אבל ביקשו מהשר בנט שנענה בחיוב רב והודיעו לנו שהוא נאלץ להישאר בכנסת. אם לא יודעים את הגבולות זה חבל. עד איפה הפוליטיקה מגיעה? גם ל-73 חללים של האסון הכי גדול בצה"ל, ל-73 משפחות אין טיפה של לב ונשמה, והכל פוליטיקה לא הגענו במדינה הזאת. המשפחות פגועות מאוד", הוא סיכם.



הרמטכ"ל איזנקוט: "נמשיך לספר את סיפורם, ללכת בדרכם ולזכור אותם בגבורתם"



אומנם אף נציג ממשלתי לא הגיע אבל הרמטכ"ל, אלוף פיקוד הצפון וראש אכ"א הגיעו לטקס. "במרחבים אלה ממש, בין ההר לגיא, לחמו דורות של מפקדים וחיילים אשר המשיכו זה את משימתו של זה בהגנה על הגבול הצפוני למען ביטחון הארץ כולה – וכך היו גם בניכם" אמר הרמטכ"ל, גדי איזנקוט במהלך הטקס. "השנה אנו מציינים עשור של שקט יחסי בגבול הצפון, שבמהלכו היו שלושה אירועים אלימים שבהם נפלו ארבעה לוחמי צה"ל. עשור שבו ההרתעה הישראלית הבהירה למבקשי רעתנו כי מולם עומד צבא נחוש ודרוך לכל אתגר. אני מבטיח לכם ולהם כי צה"ל לא מניח לשקט לתעתע בו. אויבינו יודעים כי צה"ל הוא צבא עוצמתי, ממוקד ומקצועי, צבא שנמצא בתהליך התעצמות תמידי, משמר את עליונותו בכל הממדים, ומחזק את מעמדו כצבא החזק במזרח התיכון". עוד אמר איזנקוט לבני המשפחות השכולות "נוסיף לשאת את המורשת שהותירו לנו, מורשת אחדות, שליחות ואחוות לוחמים, נמשיך לספר את סיפורם, ללכת בדרכם ולזכור אותם בגבורתם, בעוז רוחם ובנחישותם. יהי זכרם ברוך".



אסון המסוקים, נקרא גם "אסון היסעורים", היה תאונה אווירית שהתרחשה ב- 4 בפברואר 1997, היום לפני 19 שנה על פי התאריך העברי. שני מסוקי יסעור של חיל האוויר התנגשו מעל עמק החולה, בעת שהובילו לוחמים מחטיבת הנח"ל, חטיבת גולני, חיל השריון ומיחידות נוספות למוצבי צה"ל שברצועת הביטחון, דלעת ובופור, שבדרום לבנון. אחד המסוקים התרסק בחצר של מבנה ששימש כצימר לנופשים במושב שאר ישוב, והשני התרסק בסמוך, בשדה פתוח ליד קיבוץ דפנה. באסון כאמור נהרגו כל 73 החיילים שהיו במסוקים. 8 מתוכם היו אנשי הצוות שהטיסו את המסוקים.