מרגיע את הרוחות: שר הביטחון משה (בוגי) יעלון גיבה הבוקר (חמישי) את הרמטכ"ל גדי איזנקוט, על דבריו אמש שעוררו סערה ואמר: "בגל הטרור הזה, אסור שחושינו יקהו, אסור שהאצבע תהיה קלה על ההדק". השר יעלון אמר את הדברים במהלך יום עיון שהתקיים במכללת תל חי לזכרו של לוחם הצנחנים רס"ן איתן בלחסן ז"ל.



עוד אמר יעלון: "צריך לפעול בקור רוח ושיקול דעת, אסור לפגוע בחפים מפשע וליצור נסיבות שבהן הדם הרותח של חיילים, שוטרים או אזרחים גורם לנו לאבד צלם אנוש. זה אתגר פיקודי מהמעלה הראשונה ואוי לנו אם לא נשמור על כך גם כחיילים וגם כאזרחים".



כזכור, הרמטכ"ל הגיע אתמול לביקור ופגישה עם תלמידי תיכון לקראת גיוס בבת ים. במסגרת הביקור, פגש הרמטכ"ל את מנהלי התיכונים בעיר ובני נוער העתידיים להתגייס לצה"ל ושוחח איתם על אופן הגיוס, משמעות השירות הצבאי וחשיבותו. בנוסף, הרמטכ"ל השיב על שאלות העוסקות במצב הביטחוני, שילוב בנות בשירות משמעותי וההתמודדות הכלכלית של חיילי צה"ל.



בין היתר נשאל הרמטכ"ל על ידי אחד התלמידים על נושא הוראות פתיחה באש בעיקר מול האתגרים של גל הטרור הנוכחי. בתשובה לשאלה אמר הרמטכ"ל כי "צה"ל לא צריך להיגרר אחר קלישאות כמו 'הקם להורגך השכם להורגו' או 'כל מי שבא עם מספרים צריך להרוג אותו'. הכלים שיש לחיילים הם מספקים ונכונים", אמר והוסיף: "לא רוצה שחייל ירוקן מחסנית על נערה עם מספריים".



מספריים בזירת הפיגוע סמוך למחנה יהודה בירושלים. צילום: מדברים תקשורת
מספריים בזירת הפיגוע סמוך למחנה יהודה בירושלים. צילום: מדברים תקשורת



לדבריו, "כיום הסכין נמצא בכל מטבח ובכל בית. הרצון של הטרור הוא לזרוע פחד ואימה בציבור, ההצלחה של הטרור היא למנוע מאזרחים לחיות בשגרה".



דבריו של איזנקוט עוררו סערה וח"כ בצלאל סמוטריץ' פנה אתמול לשר הביטחון במכתב תלונה נגד הרמטכ"ל ובו כתב כי התבטאותו של איזנקוט מהווה התנהגות בלתי הולמת. "זוהי אמירה בוטה ומזלזלת שאסור שתעבור בלא התייחסות", כך לשון המכתב, "הזלזול בקודשי ישראל ובערכים שליוו את עמנו מזה אלפי שנים לא ראוי ולא תואם את ערכי צה"ל ואת ההתנהגות המצופה מקצין בכיר בו", סיכם סמוטריץ'.



"הבא להורגך השכם להורגו אינה איזו סיסמא, אלא כלל מוסרי ביהדות"


ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) הגיב לדברי הרמטכ"ל: "אני מכיר אישית את הרמטכ"ל ומעריך מאוד את עבודתו. אני סבור שהוא שם את הדגשים הנכונים במוכנות צה"ל וניצחונו בקרב ובמערכה. אני מסכים עם הרמטכ"ל שלא צריך לרוקן מחסנית שלמה על מחבלת עם מספריים שכוונתה להרוג אך מאידך צריך לוודא, כן שהבא להרגך השכם להורגו", אמר ח"כ יוגב.



"הבא להורגך השכם להורגו אינה איזו סיסמא, אלא כלל מוסרי ביהדות שנזכר במדרש חז"ל לתורה בספר דברים. משמעות הכלל הזה שלאדם מותר להתגונן ולהציל את חייו במחיר חיי מי שמסכן אותו. מכלל זה ניתן ללמוד שאין לחכות לרגע האחרון שבו התוקף פוגע/הורג אותך, אלא רשאי האדם לנקוט ברגע זה או אף רגע לפניו, שברור שבאים להורגו, לנקוט ביזמה ולהגן על עצמו, אף במחיר חיי התוקף הבא להורגו", עוד הוסיף ח"כ יוגב: "ביטוי זה של הרמטכ"ל היה טעות ולא ראוי. נכון לרמטכ"ל שיחזור בו מדבריו ושלא יובן מדבריו זלזול במקורות ישראל עליהם אנו נשענים".