ראש ראש אגף המודיעין בצה"ל (אמ"ן) האלוף הרצל (הרצי) הלוי הכחיש היום (שלישי) בהופיעו בפני ועדת החוץ והביטחון את הדיווחים שיוחסו לו על כך שאמר לכאורה כי אם לא יהיה אופק מדיני צפויה הידרדרות במצב הביטחוני. "אתם יודעים איך זה דיווחים בתקשורת", אמר אלוף הלוי לחברי הכנסת.



על פי הדיווחים בתקשורת, הלוי אמר בישיבת הקבינט המדיני ביטחוני כי ללא מהלך מדיני האלימות ברחבי יהודה ושומרון תגבר ואף תסלים. "אני לא אמרתי את הדברים האלה ואין לי כוונה להתייחס אליהם", הדגיש בפני החברים בוועדה.



עוד סיפרו חברים בוועדה כי ראש אמ"ן אמר בסקירתו שהמצב הכלכלי הקשה ברצועת עזה עלול להביא לפיצוץ שיופנה כלפי ישראל, למרות מאמצי החמאס לשמור על רגיעה. הם סיפרו כי האלוף לוי הציג בפניהם נתונים מדוח של האו"ם בשם "עזה 2020", שהתפרסם לפני מספר חודשים ולפיו אם המגמות הקיימות בעזה יימשכו עד שנת 2020, הרצועה תהפוך ל"מקום שאינו ראוי למגורי אדם". גורמים בדיון אמרו ל"מעריב אונליין" כי הלוי אמר כי שישנה התקדמות בשיקום עזה, אבל זו אטית מדי ואינה מספקת. המצב ההומניטרי בעזה, אמר הלוי, עלול להביא לקריסה של הרצועה - וההשלכות יהיו ישירות על ישראל.



למרות התחזית הקודרת, הדגיש ראש אמ"ן בפני חברי הכנסת במהלך הסקירה שהכין, כי החמאס עושה מצדו מאמצים רבים כדי לשמור על רגיעה ולרסן ארגוני טרור הפועלים ברצועה. הלוי ציין מקרים בהם נורו למוות פלסטינים על הגדר בעזה, שלאחריהם חמאס מנע ירי.



ארדן: "אינני מכיר אמירה כזאת"


גם השר גלעד ארדן התייחס היום לדיווחים שיוחסו לראש אמ"ן ואמר בראיון לגל"צ: "ישבתי בישיבות רבות בהשתתפותו. לא שמעתי אותו אומר אמירה כזאת מעולם". עם זאת, הדגיש כי "אם אמירה כזאת נאמרה בתדרוך לכתבים צבאיים, אני חושב שזו אמירה מקוממת כי אנחנו זוכרים ימים של תהליך מדיני, בהם הפיגועים והטרור היו בעוצמה רבה יותר".



כמו כן התייחס ארדן לנושא בראיון ל-103FM, כי "איני מכיר את האמירה הזאת ואני מקווה שהיא לא נאמרה, כי תפקידו של הדרג המדיני הוא לחפש כל הזמן יוזמות חדשות ואיך להניע את התהליך המדיני מול הפלסטינים ואיך לנסות ולצאת מהקיפאון. מצד שני, כפי שנראה כעת, הפלסטינים החליטו על מסלול חד צדדי שיזיק למדינת ישראל, ויש כאן מערכת הסתה בכלי התקשורת הפלסטינים הרשמיים, במערכת החינוך, והייאוש שנוצר ברחוב הוא לא רק מהתהליך המדיני, אלא גם מההנהגה הקיימת".