סרן במיל' אליאב גלמן מכרמי צור נהרג היום (רביעי) במהלך ניסיון פיגוע בטרמפיאדה בצומת גוש עציון. לאחר בדיקה התברר כי הוא נפגע מירי כוחותינו לעבר המחבל. בן כספית ואריה אלדד שוחחו עם שר החקלאות, אורי אריאל, בתוכניתם "חמש בערב" שמשודרת ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" על המצב וכיצד ניתן למנוע את המקרים שבהם נפגעים אזרחים וחיילים מירי אש כוחותינו.



"אני אומר כבר מספר שבועות, גם לראש הממשלה וגם לשר הביטחון", הדגיש השר אריאל, "שיש למנוע מהערבים לעבור בצומת גוש עציון כמו גם בצומת תפוח ובכל המקומות המועדים, שבהם יש בכל שבוע ניסיון לפיגוע". אריאל הבהיר כי "לא צריך לתת להם להיות שם, לא ברכב ולא ברגלי. וזאת לא ענישה. זה ניסיון להגן על עצמנו. אנחנו רואים כי העובדה שצה"ל נמצא בשטח, מובילה להורדת מספר הפיגועים באותם אזורים. לכן, צריך לשנות את התפיסה".





"אי אפשר להכיל ולהכיל" המשיך השר אריאל, "אנחנו גם לא רוצים להכיל יותר. אנחנו לא מוכנים שיסכנו את חיי האזרחים ואת חיי החיילים. תראו איך בירושלים סגרו כפרים, רחובות וצמתים וזה הוכיח את עצמו כפתרון. לכן, אני חוזר ואומר שבמקומות מסוימים כמו שער שכם, אסור לאפשר את הפוטנציאל לפיגועים. מי שמשתולל פעם אחר פעם בעשר שכם, פשוט לא ימשיך להיות שם", פסק השר אריאל.



"אני מבין ובוודאי תומך בהצעתך לגבי צומת גוש עציון, אבל מה תעשה עם שער שכם?" הקשה אריה אלדד, "מדובר בכניסה לרובע המוסלמי של העיר העתיקה, אז איך אפשר לסגור אותו?"


"אני חוזר ואומר", השיב השר אריאל, "אין לאפשר לערבים לעבור ולהיות במקומות שמועדים לפיגועים. שלא יעברו שם. שילכו דרך שער האריות, או דרך שער הפרחים, או דרך שער החדש ושיעברו במגנומטר. אבל להמשיך לתת להם לעבור בשער שכם ולספוג פיגוע פעם אחר פעם? אנחנו אמורים פשוט לקבל זאת וללכת ללוויות? אני לא מוכן ולא רוצה לקבל זאת אני גם בטוח שאפשר גם אחרת".



"מדובר בפתרון בעייתי", התערב בן כספית ופנה לשר: "הרי אם תסגור להם את השער הם יבצעו פיגוע בשער אחר. אתה כשר בממשלת ישראל נמנה על מקבלי ההחלטות. מי כמוך יודע כי לסגור יותר ויותר מקומות דומה לכלים שלובים. כל עוד הם ירצו לעשות פיגועים ולא יהיה להם את שער שכם הם יעשו פיגוע בשער אחר, לא יהיה את צומת הגוש הם ילכו לצומת אחר. בסוף תצטרך להפוך את כל העסק לסטרילי וזה לצערי בלתי אפשרי".


"אכן," השיב אריאל, "אני חושב שלא צריך לעשות כתרים וסגרים על כל יהודה ושומרון, אבל במקום שיש בעיה צריך לסגור. כי יש בעיה וזה לא כלים שלובים. אנו רואים כי יש מקומות שבהם יותר נוח להם לעשות את הפיגועים האלה, כמו בצומת תפוח ובצומת גוש עציון ובשער השכם. מדובר בסך הכול על כשלושה-ארבעה מקומות, ולא על 100 מקומות. לכן, במקומות שבהם אתה רואה פעם אחר פעם פיגוע אתה צריך לשנות את התפיסה ואת הפעולה. זה אפשרי וזה בידנו. אתה יודע מה? לא ניסו את זה עד כה, אז שינסו ונראה מה התוצאה ונסיק מכך מסקנות.



"יש פה מציאות אחרת, ויש בעיה נקודתית שצריך לטפל בה", הוסיף אריאל, "אם מישהו יביא הצעה אחרת טובה יותר, אקח אותה בשתי ידיי. אני לא מסכים ולא מוכן להתרגל למציאות הזאת ואני לא רוצה ללכת היום להלוויה של גלמן ומחר להלוויה של מישהו אחרת. אני לא מסכים להמשיך ללכת ללוויות".


השתתפה בהכנת הכתבה: הדס בארי