בכיר בחמאס אמר לעיתון "אל-חיאת" היוצא לאור בלונדון: "ישנה התקדמות רצינית בשיחות בין טורקיה ובין ישראל בעניין הקמת נמל ימי". לדברי הבכיר, שלא נחשף שמו, "חמאס החליט שלא לדבר על הנושא ולהותירו לטורקים".



הבכיר אמר לכתב העיתון ברצועת עזה, פתחי סבאח, כי "נראה שישראל מעוניינת להפחית את הלחץ על תושבי הרצועה ולהעניק להם הקלות בכל הנוגע לתהליך השיקום מחשש לפיצוץ". הוא טען, כי "ישראל מעוניינת בדריסת רגל טורקית ברצועה בעיקר בכל הנוגע לתהליך השיקום ומימון פרויקטים".



בדיווח נאמר, כי ישראל מעוניינת לשפר את יחסיה עם אנקרה, לאחר הריגת עשרה טורקים בפרשת ספינת המרמרה במאי 2010. חמאס דרש לראשונה להקים נמל ולבנות מחדש את שדה התעופה במהלך המשא ומתן הבלתי ישיר עם ישראל, במבצע צוק איתן ב-2014.



יש לציין, כי בהסכם אוסלו ב-1993 חתם אש"ף עם ישראל על הסכם לפיו יוקם נמל ושדה תעופה בעזה. בזמנו, התאפשרה הקמת שדה התעופה, אולם חיל האוויר הרס אותו ב-28 בספטמבר 2000, בתוקפת "אינתפאדת אל-אקצא".






טורקיה מאותתת על הסכם קרוב, יעלון מאשים: "הם תומכים בחמאס"



עם זאת, לפני כשבועיים שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון צינן את ההתלהבות לגבי נירמול היחסים עם טורקיה, שנמצאים בשפל מאז אירועי המרמרה. יעלון עצמו, שהתבטא כבר בעבר בנושא ותקף את טורקיה, המשיך את הקו ואמר כי הטורקים ממשיכים לתמוך בחמאס ובאחים המוסלמים וכי הוא לא בטוח שישראל וטורקיה יגיעו בסופו של דבר להסכם. "אני לא בטוח שנגיע להסכם, יכול להיות", אמר יעלון והוסיף: "הם חייבים להיענות לתנאים שלנו להסכם כדי שנוכל להתגבר על המכשולים הללו".



יעלון אמר את הדברים בתגובה לדבריו של דובר מפלגת השלטון בטורקיה שטען כי השיחות פיוס עם ישראל נמצאות בשלב מתקדם וחיובי. יעלון אמר בנושא כי בניגוד למערכת היחסים הטובה בין שתי המדינות, היחסים במגמת ירידה משנת 2012: "לא יזמנו שום הידרדרות ביחסים, ארדואן יזם", אמר שר הביטחון והוסיף: "דוגמה לכך היא משט המרמרה. ניסינו ליישב את הסכסוך, גם אני הובלתי משלחת ונכשלנו ושוב ניסינו. אנחנו מוכנים ליישב את המחלוקת אבל גם לנו יש תנאים משלנו".



רג'פ טאיפ ארדואן. צילום: רויטרס
רג'פ טאיפ ארדואן. צילום: רויטרס



בין היתר הדגיש השר כי ישראל לא תקבל את תמיכת טורקיה בטרור מההנהגה המדינית של החמאס: "טורקיה מארחת את מפקדת הטרור של חמאס ואנחנו לא נוכל לקבל זאת".



עיקר המחלוקת בין המדינות היא בסוגיית דרישת אנקרה להסיר את המצור מעל רצועת עזה וקבלת גישות חופשיות לרצועה, כולל של כלי שיט טורקיים. סוגיה אחרת שנמצאת שבמחלוקת היא פעילות חמאס בטורקיה. בעוד שאנקרה נעתרה לבקשת ירושלים לגרש את בכיר החמאס סאלח ערורי, דבר שפורסם כבר בדצמבר שעבר, ישראל טוענת כי מפקדת חמאס עדיין פועלת להעברת כספים ותכנון פיגועים מאיסטנבול. כאמור, ישראל הסכימה לפצות את משפחות הרוגי מרמרה ב-20 מיליון דולר, בנוסף להתנצלות רשמית על אירועי המשט.