"ישראל הופתעה מההודעה הרוסית על הוצאת כוחותיה מסוריה. למערכת הביטחון לא היה על כך מידע מוקדם", כך אמר היום (שלישי) הרמטכ"ל גדי איזנקוט בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת. לדברי הרמטכ"ל, החלטתו של הנשיא פוטין לצמצם את הכוחות של הצבא הרוסי מסוריה, התקבלה בהפתעה, וזאת בניגוד להחלטה הרוסית מלפני מספר חודשים, להיכנס למעורבות פעילה בסוריה, שאז היו בידי אמ"ן סימנים מוקדמים לכך.
להערכת הרמטכ"ל, היציאה הרוסית צפויה להתבצע כאופן מדורג כאשר הרוסים ימשיכו להחזיק כנראה בשני בסיסים בסוריה, בסיס אווירי ובסיס ימי, ויצמצמו את הסד"כ, סדר גודל הכוחות, אך לא באופן מוחלט. הרמטכ"ל הוסיף כי "בשלב זה נדרשת צניעות וזהירות בניסיון להבין לאן מתפתחת הזירה הסורית עם יציאת הכוחות הרוסים מהאזור". עוד אמר כי המעורבות הרוסית חיזקה את הנשיא אסד והוא יכול להגיע לשיחות בז'נבה מעמדת כוח. 
הרמטכ"ל אף התייחס לפרסומים בתקשורת על הכוונה להוציא את צה"ל מהערים הפלסטיניות בשטחי A והעברתן לאחריות ביטחונית פלסטינית, והדגיש כי "מדובר בשיח שוטף המתנהל בדרגי השטח בלבד, ללא קשר למו"מ אפשרי בדרג המדיני". עוד אמר כי "צה"ל בכל מקרה לא נימצא על בסיס קבוע בשטחי A אלא נכנס לשטח על פי צורך מבצעי. שיח דומה התקיים גם בעבר כאשר הייתי מפקד אוגדת איו"ש, כך שאין ברעיון זה כל חדש. צה"ל ימשיך לשמור על חופש פעולה מלא בשטח".

דמשק, סוריה. צילום: רויטרס

בהתייחסו למדיניות הפעלת כוח והוראות הפתיחה באש אמר הרמטכ"ל כי "הקפדה על מדיניות זו, שלא השתנתה בשנים האחרונות, היא שמנעה פגיעה נרחבת יותר במפרי סדר. בכלל הקפדה על מדיניות זו יש בה כדי לשמור על רמת הערכיות הגבוהה של צה"ל מבלי לפגוע בביטחון תושבי ישראל". לדברי הרמטכ"ל, "בשלב זה צה"ל מפעיל באיו"ש 65 אחוז מהסד"כ הסדיר שלו, כך שאנחנו לא חוסכים בכוח אדם כדי להעניק הגנה אזרחים". הרמטכ"ל הדגיש כי בכל מקרה צה"ל נערך לאפשרות כי תהיה הסלמה מסיבות שונות כדוגמת פיגוע גדול.
עוד הרחיב איזנקוט בעניין המרכיב הכלכלי הפלסטיני, וציין כי מרכיב זה מהווה משקל משמעותי לריסון האלימות. לכן, אמר, תהיה זו טעות למנוע מפלסטינים להמשיך לצאת לעבוד בישובים יהודיים באיו"ש, או באזורי תעשייה באיו"ש. עוד אמר הרמטכ"ל כי התאום הביטחוני של צה"ל עם מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית הוא אינטרס משותף של שני הצדדים.
הוא הוסיף כי צה"ל רואה באיום המנהרות איום מרכזי העומד בראש סדר העדיפויות שלו וכי צה"ל משקיע למול איום זה משאבים רבים מאוד במגוון רחב של היבטים, טכנולוגיים ומבצעיים. בעשור האחרון צה"ל השקיע למעלה ממיליארד שקל בניסיון למצוא פתרון לאיום המנהרות מתוכם למעלה מ 500 מיליון מאז סיום מבצע צוק איתן.

במסגרת דיון שהתקיים היום בוועדת חוץ וביטחון, ביקש יו"ר סיעת ש"ס, חה"כ יואב בן צור לברר את עמדתו של הרמטכ"ל, גדי איזנקוט, בדבר הביטוי "הבא להורגך השכם להורגו". לדבריו של חה"כ בן צור: "התבטאויות המביעות הסתייגות מנוהל זה, מהוות איום על אותם אזרחים בעלי יוזמה שמצליחים בתושייה רבה לסכל פיגועים באמצעות נטרולו של המפגע".

הרמטכ"ל איזנקוט השיב בתגובה, כי דבריו בבית הספר בבת ים לפיהם "צה"ל לא יכול לדבר בסיסמאות של הבא להורגך השכם להורגו, יש הוראות פתיחה באש שנגזרות גם מסולם ערכים" הוצאו מהקשרם. לדבריו, נוהלי הצבא מחייבים את יישומו של הכלל הבא להורגך השכם להורגו והצבא ייתן גיבוי לכל מי שינטרל מחבל, אך יחד עם זאת במידה והמחבל נוטרל, כך שאין סיכוי שיחזור לפגע, אסור לירות במחבל. בדבריו ציין הרמטכ"ל כי ארבעה אזרחים נהרגו בגלל טעות בזיהוי, ולכן מן הראוי לצמצם ככל הניתן את הפגיעה בכדי שלא ייפגעו חפים מפשע.