מאיר דגן, ראש המוסד לשעבר, הלך היום (חמישי) לעולמו בגיל 71. ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, ראש המוסד יוסי כהן, ראשי האגפים ועובדי המוסד וגם בכירים נוספים במערכת הביטחון הביעו צער עמוק ומסרו תנחומים למשפחת דגן. מאיר דגן, ראש המוסד ה-10, מת לאחר מחלה קשה בגיל 71. לפני כמה שנים הוא עבר ניתוח להשתלת כבד בבלרוס בהתחלה נראה היה שהניתוח הצליח אך בחודשים האחרונים הדרדר מצבו. דגן היה ראש המוסד במשך תשע שנים מ-2002 עד 2011 ומזוהה יותר מכל עם הפעולה החשאית לסיכול תכנית הגרעין של איראן וכוונותיה לייצר נשק גרעיני.

בתקופתו הוא ערך שינויים מרחיקי לכת במוסד כדי להפוך אותו לארגון מבצעי יותר. בעת כהונתו לזכות המוסד נזקפים מבצעים שכללו התנקשויות בחמישה מדענים איראנים, חבלה בציוד תכנית הגרעין והחדרת וירוסים למחשבים שהפעילו את הסרכזות (צנטריפוגות) להעשרת אורניום בנתנז שבאיראן. ב-2008 חוסל בדמשק מי שנחשב ל"שר ההגנה" של חיזבאללה, עימאד מורנייה, במבצע משותף שיוחס למוסד עם סיוע של ה-CIA.

מבצע אחר שנזקף לזכות המוסד בתקופתו הייתה הצלבת המידע המודיעיני "האקדח המעשן" שהוכיח כי סוריה בונה כור גרעיני. בעקבות המידע שהשיגו לוחמי המוסד, לפי פרסומים זרים, ממחשבו של ראש הועדה לאנרגיה אטומית של סוריה, התקבלה החלטה על ידי ראש הממשלה דאג, אהוד אולמרט, להפציץ את הכור הגרעיני ב-2007.

דגן נולד בברית המועצות 1945 להורים ניצולי שואה שעלו לארץ לאחר הקמת המדינה. הוא התגורר בבת ים התגייס לצנחנים והיה מפקד סיירת רימון שפעלה ברצועת עזה בתקופת השיא של הטרור הפלסטיני בראשית שנות ה-70. אחר כך הוא התקדם בתפקידי פיקוד בצה"ל והגיע לדרגת אלוף במטה הכללי.

בין השאר נחשב לאחד המפתחים של תורות לחימה זעירה בצה"ל כאשר היה ראש היחידה לקישור בדרום לבנון. בזכות זאת נוצר לו דימוי של איש מבצעים שאינו בוחל באף אמצעי, כולל פעולות התנקשות במחבלים. בתקופת שירותו בצה"ל ובמיוחד במלחמת יום הכיפורים ב-73 נחשב דגן למקורב לאריאל שרון. לאחר מינויו של שרון לראש ממשלה, הוא מינה את דגן לראש המוסד בתקופה שלאחר שחרורו מצה"ל.

מאיר דגן ואריאל שרון. צילום: יעקב סער לע''מ
מאיר דגן ואריאל שרון. צילום: יעקב סער לע''מ



"סימני שאלה קשים לגבי ההנהגה המדינית שלנו"


דגן נחשב כמי שמחזיק בדעות פוליטיות ניציות והתפקד לליכוד. אולם במהלך עבודתו במוסד ולאחר שחרורו הוא מיתן מאוד את השקפת עולמו, תמך בהסדר עם הפלסטינים ומעל הכל התנצח עם רה"מ בנימין נתניהו ועם אהוד ברק. דגן הביע את התנגדותו לתקיפה צבאית באיראן ולפני כשנה הופיע בעצרת בחירות מטעם מפלגות האופוזיציה שקראה לציבור שלא לבחור בנתניהו.

בחודש ינואר בשנה שעברה הביע דגן את חששותיו לגבי עתידה של מדינת ישראל. "אני לא סומך על ההנהגה. אני חושב שראש הממשלה ובנט מובילים את מדינת ישראל למדינה דו לאומית דבר שנראה בעייני אסון ואבדן החלום הציוני". דגן הבהיר כי נתניהו מביא את מערכת היחסים עם ארצות הברית לכדי הקצנה שעלולה לגבות מישראל מחירים בלתי נסבלים.

"אני רוצה לחיות במדינה יהודית. אני לא רוצה לשעבד ולהחזיק אזרחים סוג ב'. לצערי בין הירדן לים גרים למעלה מ-6 מיליון פלסטינים, חלקם אזרחים ישראלים ולמעלה מששה מיליון יהודים. המדיניות שמובילים אותה היא מאוד בעייתית גם בתחום הפלסטיני וגם בתחום ההתנהגות מול ידידתנו הגדולה ארה"ב וגם בפעולות שננקטות. אני מודה שאני חרד", הוסיף דגן.

"אחרי יום כיפור עבר לי החשש לקיומה של מדינת ישראל. אם שרדנו את זה והצלחנו להתגבר הייתי בטוח שאנחנו יכולים לעמוד בכל דבר. אני מודה היום שיש לי סימני שאלה קשים לגבי הכיוונים שההנהגה המדינית שלנו מובילה", המשיך ראש המוסד לשעבר.

מאיר דגן בדרגת אלוף בצה
מאיר דגן בדרגת אלוף בצה