מה עלה בגורלו של "דגל הדיו" המפורסם? 67 שנה לאחר שהונף באילת, בצה"ל קוראים היום (חמישי) לציבור הרחב לסייע בחיפושים אחר דגל הדיו המקורי. בצה"ל קוראים לכל מי שיש מידע על מקום הימצאו של הדגל המקורי לפנות אליהם במטרה לנסות ולהחזירה לקראת מועד יום שחרור אילת המתקרב. "אנו פונים אליכם במועד הסמוך לשחרורה של העיר אילת להשבת אחד הדגלים המפורסמים שהונפו ברגע ההיסטורי של שחרור העיר", נכתב בהודעה.



הנפת הדגל אירעה בתחילת חודש מרץ של שנת 1949. בסיומו של "מבצע עובדה", הונף על ידי חיילי חטיבת הנגב דגל ישראל מאולתר שנכתב בדיו. ללוחמים לא היה דגל בנמצא והם החליטו לאלתר אחד. הם לקחו סדין לבן וציירו עליו בדיו מגן דוד ושני פסים לאורכו. מפקד הפלוגה אברהם אדן (ברן) ז"ל טיפס על התורן המאולתר והניף את הדגל שכאמור נקרא "דגל הדיו", כסמל לשחרור אילת על ידי צה"ל. צילום המעמד הפך לאחד מסמלי מלחמת העצמאות והפך עם השנים לגרסה הישראלית המקבילה להנפת הדגל באיוו ג'ימה.



חיילי חטיבת הנגב שהגיעו לאום רשרש (אילת) עסקו תחילה בטיהור המבנים. כאשר התברר שעמדת המשטרה הבריטית נטושה, הלוחמים התארגנו במהירות להניף את הדגל. בנוסף לאברהם אדן השתתפו במעמד מפקד חטיבת הנגב נחום שריג. אחד החיילים שנראו בתמונה הוא נתן סגל (אחרון ממניפי הדגל), קצין המבצעים עוזי נרקיס, קצין המודיעין דוד ניב (ביבי), סגן הקמ"ן אברהם ברמן, קצין ההנדסה החטיבתי משה צרי (פפר), קצין התרבות נתן שחם, הנהג יוחנן אלישוב, הסייר עמוס קרסניצקי, אלכסנדר יולין והצלם מיכה פרי שהיה סגן מפקד הגדוד התשיעי. טקס הנפת הדגל הסתיים בשעה ארבע אחר הצהריים בשירת התקווה. הנפת דגל הדיו, שצולמה על ידי מיכה פרי, נחרתה בזיכרון הקולקטיבי כסמל לסיום מלחמת העצמאות, ולניצחון הישראלי בה.



באדיבות דובר צה"ל



את הפניות לצה"ל למסירת מידע, ניתן לעשות דרך כתובת המייל: [email protected]