שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון אמר היום (שישי) כי הורה לצה"ל לפתוח בחקירה לבדיקת הוצאה של מידע מסווג מחיילים שסיימו את שירותם הצבאי, זאת בעקבות תחקיר שפורסם אמש בערוץ 2. "בעקבות הכתבה בערוץ 2 על פעילות ארגון 'שוברים שתיקה', הנחיתי את צה"ל לפתוח בחקירה לבדיקת הוצאת מידע מסווג מחיילים משוחררים על תקופת שירותם", כתב יעלון בטוויטר. הפרקליטות הצבאית, מחלקת ביטחון מידע ומצ"ח (משטרה צבאית חוקרת) יזמנו ביום ראשון את החיילים לחקירה, זאת לאחר שבעבר הנחה שר הביטחון לעצור שיתופי פעולה של צה"ל עם "שוברים שתיקה".



כזכור, אמש פורסם בחדשות 2 כי ארגון "שוברים שתיקה" ליקט מידע מסווג וחשאי על פעילות צה"ל, בזמן שאסף מידע על מקרים בהם פגעו חיילי צה"ל בפלסטינים. התחקיר חשף עדויות שצולמו במצלמות נסתרות על ידי פעילי ארגון "עד כאן", אותם שתולים, שהסתננו בשנתיים האחרונות לשורות ארגוני השמאל, גם כחיילים משוחררים, שהציעו את מרכולתם לאנשי שוברים שתיקה.



חלק ניכר מהעדויות עוסקות בשאלות הנוגעות לפעילות צה"ל בשטחים, המנדט המוצהר של שוברים שתיקה כארגון שפועל לסיום הכיבוש. אבל, התיעוד מגלה כיצד גולש הראיון מהמטרה המוצהרת לסוגיות שהקשר שלהן לזכויות אדם מקרי בהחלט ואף נוגע לנושאים צבאיים מסווגים.



אחת מפעילות שוברים שתיקה, פרימה ביבס, מספרת בתחקיר כיצד נשלחה, ביד מכוונת, על ידי אחד הפעילים הבולטים לשעבר בארגון, גם לשירות בצה"ל. "הכרתי את הארגון עוד לפני השירות", אמרה. "הכרתי את המערכת, את המנהל האזרחי והאופן שבו הוא עובד". בעקבות הדברים מתחו ראש השב"כ לשעבר אבי דיכטר ואלוף פיקוד המרכז לשעבר אבי מזרחי ביקורת נוקבת על התנהלות הארגון. "הבאתה של חיילת בכדי לדלות מידע על הנעשה בצבא היא אירוע חמור", טען מזרחי. "אם התרחשו עוד מקרים שכאלה, הדבר חמור בהרבה".




מפגין נגד שוברים שתיקה. צילום: תומר ניוברג, פלאש 90
מפגין נגד שוברים שתיקה. צילום: תומר ניוברג, פלאש 90




"חצו קו אדום"



במערכת הפוליטית תקפו את הארגון בעקבות הממצאים. רה"מ בנימין נתניהו אמר כי "ארגון שוברים שתיקה חצה קו אדום נוסף, כך על-פי התחקיר הערב בערוץ 2. גופי החקירה הביטחוניים בודקים את הנושא".



חבר הקבינט המדיני בטחוני, שר הקליטה והשר לענייני ירושלים, זאב אלקין, מסר: "אני מזועזע מממצאי התחקיר על שוברים שתיקה שפורסם כעת בחדשות 2. מנתוני התחקיר עולה חשד כבד לאיסוף מידע מסווג על צה"ל ומסירתו לגורמים בחו"ל, כולל גורמים פלסטינים. פעילות כזאת, שאין שום קשר בינה לבין ויכוח אידאולוגי על מה שקורה ביהודה ושומרון, מעלה חשש כבד על שימוש בשוברים שתיקה ככלי ריגול נגד צה"ל ומחייבת חקירה מיידית של השב"כ ומשטרה צבאית חוקרת. במידת הצורך יש אף להעמיד את האשמים לדין".



מנגד יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, התייחסה לדבריו של ראש הממשלה ואמר כי "נתניהו עושה מעשה פוטין וארדואן ומשתמש בגורמי הביטחון לרדיפה פוליטית של אנשי שוברים שתיקה תוך ניצול לרעה של סמכותו, כדי לסתום את הפה למי שמשמיע ביקורת על מדיניות הכיבוש". גלאון תקפה את נתניהו והוסיפה כי "ראש הממשלה נתניהו והשר אלקין שהדליפו בעצמם מידע סודי וכעת קופצים לאיים ולהזדעזע, הם האחרונים שיכולים לבוא בטענות ל'שוברים שתיקה' שעושים פעולות תחקיר, אימות והצלבה ומפרסמים מידע רק בתיאום עם הצנזורה".



מארגון "שוברים שתיקה" מסרו בתגובה כי "ראש ממשלה ושר הביטחון הופכים את שירותי הביטחון של ישראל וצה"ל לכלי פוליטי - זו חציית הקו האדום האמיתית והמסוכנת, ואת זה צריך לחקור. לשוברים שתיקה אין מה להסתיר או ממה לחשוש שכן אנו מקפידים לפרסם אך ורק חומרים שאושרו על ידי הצנזורה הצבאית. ממשלת הימין מנסה להשתיק לוחמים ואזרחי מדינת ישראל שמתנגדים לכיבוש ולמדיניות הממשלה בשטחים וזה צריך להדאיג מאוד את כל מי שחרד לדמוקרטיה ועתיד מדינת ישראל".