החייל שירה למוות במחבל מנוטרל ופצוע ותועד בסרטון, הובא הבוקר (שישי) להארכת מעצר בבית הדין הצבאי ביפו ונחשף בדיון בהארכת מעצרו כי הוא חשוד ברצח. החייל טען בדיון כי "חש בסכנת חיים" והתביעה טוענת בדיון כי גרסתו של החייל לפיה חש סכנה ועל גופו של המחבל חשש מחגורת נפץ - הופרכה לחלוטין בחקירה.

עוד טענו בדיון כי מצ"ח פתחו בחקירה בטרם הופץ הסרטון - בעקבות תלונה שהגיעה ממפקד גדוד שמשון של חטיבת כפיר, מפקד הגדוד בו החייל משרת. 
חייל צה"ל יורה במחבל פצוע

מספר לוחמים בחטיבת כפיר נחקרו ומסרו עדות לגבי המתרחש בזירה, כולל חלק מהמפקדים. התביעה הצבאית אמרה בדיון כי החקירה תימשך זמן רב בגלל איסוף עדויות רבות וצילומים מהזירה. עורכי דינו של החייל טוענים כי הוא "פעל בהתאם להוראות פתיחה באש שתודרך עליהם על ידי מפקדיו" 

מצ"ח בודקת האם נעשה וידוא הריגה באחד המחבלים שביצעו אתמול את פיגוע הדקירה בתל רומיידה שבחברון. בסרטון שפרסם ארגון "בצלם" נראה המחבל שוכב על הכביש בזמן שהחייל מקבל טיפול. בשלב מסוים נראה אחד החיילים במקום (זה החובש כובע מצחייה) דורך את הנשק, מכוון אותו ויורה בראשו של המחבל המנוטרל. 



ברגע הירייה מוסתר החייל היורה מהמצלמה, אולם קודם לכן ניתן לראות אותו נותן את הקסדה שלו לחייל נוסף, דורך את הנשק ומכוון. בדיוק בעת הירי עובר מסחרי לבן שעמד במקום ומסתיר את הפגיעה, אולם לאחר שהוא עובר ניתן לראות את הדם ניגר מראשו של המחבל.  



צילום וידאו: עמאד אבו שמסייה, "בצלם"


דובר צה"ל מוטי אלמוז הודיע כי החייל הושעה ולאחר מכן אף נעצר, עד לתום החקירות של המשטרה הצבאית והבדיקות של האירוע. כמו כן הדגיש כי כל עוד לא הוכח אחרת - החייל חף מפשע. הרמטכ"ל גדי איזנקוט, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון משה יעלון, גינו גם הם את התקרית ואמרו כי היא איננה מייצגת את ערכי צה"ל. החייל החשוד אמר אמש בשיחה שניהל עם קרובי משפחתו: "עשיתי את הדבר הנכון בזמן הנכון על מנת למנוע פגיעה בחפים מפשע".החייל החשוד, שמשרת כחובש בחטיבת כפיר, הוסיף בשיחה עם קרובי משפחתו כי חשש שבמהלך האירוע המחבל שכבר הספיק לדקור חייל אחד, ינסה לפגוע בחיילים נוספים: "הוא לבש מעיל עבה ובשל כך חששתי שהוא עומד להפעיל חגורת נפץ. לאחר שראיתי שהמחבל זז, יריתי לעברו. עשיתי את הדבר הנכון בזמן הנכון על מנת למנוע הרג חפים מפשע. פשוט חששתי שהמחבל יפוצץ את עצמו עם מטען החבלה".
פרקליטו של החייל הגיב לפרשה ואמר לגל"צ: כי "מישהו שנכח במקום קם וצעק? מישהו הביא עדות בעד החייל? אנחנו ממהרים לראות סרטון, להגיד שהוא לא בסדר ושיש לנו בחור שהוא אשם. הבחור אינו אשם. אל לנו לצאת במחול השדים הזה ולהתיר את דמו. אל תשכח שהוא מגן עלייך, מגן על הילדים שלך".

"נמצה את הדין עם מי שצריך"


קודם לכן הודיע דובר צהל תא"ל מוטי אלמוז על מעצר החייל ואמר: כולנו ראינו את מה שהיה. אנחנו נעדכן ברגע שהחקירה תתקדם. החייל כרגע עצור ועד שנבין מה שהיה שם הוא חף מפשע. האירוע חמור. נצטרך לקחת עוד כמה ימים כדי להבין מה היה שם". אלמוז נשאל על כך שבמקום היו שני קצינים ועל כך שלא נראה שמישהו מהנוכחים מתרגש מהאירוע, וענה כי "הסרט הזה כולו נמצא בתחקיר וכל המעורבים יתוחקרו. אם צריך למצות את הדין גם עם אחרים, נעשה זאת". גם הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט התייחס למקרה וגינה את המעשה שתועד. הוא שוחח עם מפקד פיקוד המרכז, אלוף רוני נומה, והורה למצות את החקירה עד תום. איזנקוט אמר: "זה לא צה"ל, אלו לא ערכי צה"ל וזו לא תרבות צה"ל".

כזכור, בסרטון שפרסם ארגון "בצלם", נראה המחבל שביצע את הפיגוע הבוקר שוכב על הכביש בזמן שהחייל בו פגע מקבל טיפול. בשלב מסוים נראה אחד החיילים במקום (החובש כובע מצחייה) דורך את הנשק, מכוון אותו ויורה בראשו של המחבל המנוטרל. ברגע הירייה מוסתר החייל היורה מהמצלמה, אולם קודם לכן ניתן לראות אותו נותן את הקסדה שלו לחייל נוסף, דורך את הנשק ומכוון. בדיוק בעת הירי עובר מסחרי לבן שעמד במקום ומסתיר את הפגיעה, אולם לאחר שהוא עובר ניתן לראות את הדם ניגר מראשו של המחבל.  

מדובר צה"ל נמסר: "מתחקיר ראשוני עולה כי מדובר באירוע חמור הנוגד את רוח צה"ל ואת המצופה מחיילי צה"ל ומפקדיו. לאור ממצאי התחקיר הראשוני שבוצע על ידי המפקדים נפתחה חקירת מצ"ח. החייל הושעה מתפקידו עד לסיום החקירה".



מ"בצלם" נמסר בתגובה כי "גל האלימות שהחל באוקטובר 2015 הוא מזעזע וברור כי על כוחות הביטחון להגן על הציבור ולעשות שימוש בכוח הנדרש לשם השגת מטרה זו, בהתאם לנסיבות. החוק בנושא זה ברור אף הוא: ירי במטרה להרוג אדם מותר אך ורק במקרים שבהם הוא מסכן חיי אחרים".



ח"כ עיסאוי פריג' (מרצ) אמר בתגובה לתקרית: "ראינו המחשה לבנאליות של הרוע, לכך שמדי צה"ל אינם ערובה לאנושיות. ראינו חייל רוצח, שיורה בדם קר בראשו של פצוע חסר אונים, והרצח מתקבל בשוויון נפש, אף אחד מסביב לא מתרגש. החייל הרוצח לא לבד, הוא זוכה לרוח גבית משרים, חברי כנסת ורבנים, שבמילותיהם נותנים הכשר לרצח. לרצח שראינו וכנראה לעוד מקרי רצח רבים שהסתירו מאיתנו. החייל צריך לעמוד לדין על רצח. כל החלטה אחרת, תהיה לא אנושית, לא דמוקרטית ולא ראויה".