בלב הסערה סביב החייל שירה למוות במחבל, אשר שכב שרוע על הקרקע בחברון, נמצא עורך הדין אילן כ"ץ, סגן הפרקליט הצבאי הראשי לשעבר, המייצג את החייל. עו"ד כ"ץ אמר הבוקר לגבי גזית ב"רדיו ללא הפסקה 103FM": "אני בשלב הזה לא מגן על רוצח ולא על חייל גיבור. אני מגן על חייל שפעל כמיטב הבנתו בשטח, לאחר שהוא זיהה אמצעי וכוונה. הוא חשוד ברצח ולהערכתי החשד הזה יתפוגג בימים הקרובים".

"ייתכן שכל מה שיצליחו להוכיח זה טעות בשיקול דעת, אולי כן ואולי לא. הפקודות הן ברורות. כדי להצדיק פתיחה באש צריכים להיות אמצעי וכוונה. ברגע שאתה מזהה אמצעי או חושד באופן סביר שיש אמצעי, למשל רוצה לקחת את הסכין או להפעיל חגורת נפץ, ואתה מסיק שישנה כוונת פגיעה, מותר לך לפתוח באש. זו הדילמה של חייל בשטח. צל"ש או טר"ש", הסביר עורך הדין.

"החייל והיחידה שלו נמצאים בגזרת חברון כחודש", סיפר עורך הדין, "עם הגיעם לגזרה הם קיבלו התרעה חמה על חוליית חמאס שמתכוונת להוציא אל הפועל פיגוע 'איכותי', כלומר ירי, מטען חבלה וכן הלאה. לפני האירוע החייל לא ישן, הוא היה חובש-כונן. לפתע הוזעק למקום לטפל בחייל פצוע, כתוצאה מדקירות המחבלים. כשהגיע למקום הבחין לפתע במחבל שהוא זז. הוא לא ידע שחבריו ירו במחבל בין 5 ל-7 כדורים, הוא לא היה במקום (בזמן הירי). המחבל היה לבוש מעיל ארוך ושחור כשבחוץ 30 מעלות חום. בסרט אחר מישהו צועק 'תיזהרו יש לו חגורת נפץ'. יכול להיות שיש פה מצב של טעות בתום לב, אבל צריכים לתת לגורמי החקירה למצות אותה".

עו"ד כ"ץ התלונן על "הפרעה מצד גורמים בכירים שמשחררים לחלל האוויר כל מיני אמירות לא אחראיות". "הרמטכ"ל ושר הביטחון התבטאו בחומרה רבה על מעשיו, וראש הממשלה התפתל וזגזג כדרכו", פירש גזית. "אני מבטיח לך שגם שר הביטחון יעשה את זה ואחר כך גם הרמטכ"ל", ענה עו"ד כ"ץ, "הם אמרו את זה מבלי להיות בשטח ולקבל את פרטי החקירה".

על אזיקת החייל הוסיף עו"ד כ"ץ: "האזיקים במדינת ישראל זו 'פריבילגיה' של המשטרה כאשר גם אנשים שלא נשקפת מהם שום סכנה לא לעצמם ולא לסביבה, זו אחת מהדרכים להשפיל ולהראות את עליונות המשטרה, גם המשטרה הצבאית, לאזוק ללא הפעלת שיקול דעת, ולאחר מכן לא הוגש אפילו כתב אישום".

"המפקד אישר שעל המחבל אין חגורת נפץ"


בצה"ל הגיבו אמש לדברים ואומרים כי הטענה של החייל החשוד כי ירה במחבל כיוון שחשש שהוא מחזיק מטען נפץ, הופרכה בבית הדין הצבאי. גורם צבאי מסר כי החייל, לוחם בחטיבת כפיר, שהגיע לזירה שש דקות לאחר הפיגוע, "לא היה בכוח האורגני" וכי "מפקד המחלקה בעצמו בדק את המחבל לפני הירי בו, ובדק שאין עליו חגורת נפץ". עוד הוסיף: "אפילו בסרטון רואים שהמפקד הזה עומד ליד המחבל". 

הגורם אמר כי צה"ל לא יוצא נגד החייל: "אין כאן דבר כזה 'צה"ל נגד חייליו'. למרות שמדובר באירוע מאוד חמור וחריג, צריך לומר שאף אחד לא מפקיר את החייל. יש עובדות ברורות במקרה הזה".

"תרגולת של חגורות נפץ מאוד ברורה", אמר הגורם הצבאי. "חיילים מכירים אותה היטב. קודם כל יש לפנות את האזור כי במידה של הפעלת מטען יהיו אבדות בנפש. עובדה היא שדבר כזה לא נעשה. חוץ מזה בשטח היו קצינים ומפקדים והיו הרבה פעולות שניתן היה לעשות בשטח לפני שפותחים באש. גם אם המחבל זז מעט - לא יורים לו בראש. יש נהלים ברורים בנושא", הדגיש הגורם.  


עריכת תוכן 103FM: אסף נבו