עכשיו זה רשמי. מטוס החמקן F-35 ינחת בישראל ב-12 בדצמבר השנה וייקלט בטייסת האדיר החדשה של חיל האוויר. עד אז צפויים בחייל האוויר לסיים את ההכנות ובניית התשתית לקליטת שני המטוסים הראשונים שעליהם יורכבו מערכות ישראליות שיהפכו את המטוס לטוב ביותר בעולם.



רכישת המטוס המתקדם נעשתה כחלק מהצורך המבצעי של חיל האוויר לשמור על היתרון בעליונות האווירית. ראש מטה חיל האוויר, תא"ל קל קלמן, התייחס היום (ראשון) לקליטת המטוס בכנס הביטחון הלאומי, כשאמר כי "תהליכי ההתעצמות ורכישת הנשק של המדינות השכנות לנו מהווים פוטנציאל לשחיקת היתרון האיכותי של חיל האוויר. אנחנו חיים בתקופה בה המזרח התיכון רוחש וגועש. הכל משתנה".



תא"ל קלמן הוסיף כי "המזרח התיכון נמצא במירוץ חימוש. לצד הג'יהאד העולמי יש מדינות שיש להן תוכנית של מימוש עסקאות נשק במאות מיליארדי דולרים. נשק מערבי ומזרחי מתקדם ביותר נכנס למשוואה ונקלט במדינות שסובבות אותנו: מטוסי קרב, טילים בליסטיים וטילי קרקע-אוויר מתקדמים. מרוץ החימוש, בשילוב עם חוסר היציבות, מציב סכנה מאוד גדולה".



"סכנה מאד גדולה". תא"ל קלמן. צילום: שי נווה
"סכנה מאד גדולה". תא"ל קלמן. צילום: שי נווה



באשר לקליטתו של המטוס החדש אמר תא"ל קלמן ש"חיל האוויר קטלני מבעבר ויכול לתקוף אלפי מטרות ביממה ולצד זה לייצר מודיעין בחתימה נמוכה. ה-F-35 משתלב בהכל בצורה נהדרת. אנחנו בונים תכנית הפעלה שתוך שנה מנחיתת המטוסים נבנה מהם יכולת מבצעית. החמקן הוא ציון דרך בהיסטוריה של חיל האוויר. הקמנו טייסת עם מבנה שונה, הן במטה המבצעי והן ביכולות הארגוניות של חיל האוויר. מהיכרותי עם המזרח התיכון, אני בטוח שהמטוס יצבור ניסיון מבצעי רב מאוד ומהר מאוד. הלקחים והתובנות מהפעילות המבצעית יוטמעו בתהליכי הפיתוח של הפרויקט".



לדבריו, תא"ל קלמן, "יש בפרויקט הזה אתגרים וסיכונים אך אני חש ביטחון מלא שהחמקן יקפיץ את חיל האוויר מדרגה. המטוס הוא תפיסה בפני עצמה והיתרון שלו יביא את חיל האוויר לעידן הדור החמישי. היתרון של צה"ל וחיל האוויר יגדל עם המטוס ללא שום צל של ספק. חיל האוויר של 2016 הוא חזק מאוד והחזק שהיה אי פעם. המטוס בראייתי הוא מרכיב משמעותי ביכולת ההרתעה של חיל האוויר ומדינת ישראל".