הותר לפרסום: כוחות הנדסה חשפו בשבוע שעבר מנהרת טרור של חמאס שחדרה לשטח ישראל, כמעט שנתיים לאחר מבצע צוק איתן, בו יצא צה"ל למבצע הריסה של 32 מנהרות טרור. מאז נחשפה המנהרה הוטל על פרסום הדבר צו איסור פרסום גורף מחשש לפגיעה בביטחון החיילים. צה"ל הזרים דרומה כוחות גדולים לטיפול במנהרה: "למעריב אונליין" נודע כי ערב צאתו של הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט לביקור רשמי באיטליה הוא הגיע לזירה וקיבל סקירה מלאה על המנהרה. המנהרה נמצאה בין קיבוץ סופה לחולית. 

תוואי המנהרה נמצא בדרום עוטף עזה ומאז שהיא נמצאה כוחות גדולים למדו את התוואי שלה וביצעו בדיקות נוספות בשטח כדי לבדוק את עומקה ואת אורכה. מדובר בפעילות מבצעית מורכבת מאוד ורגישה מאוד שמתבצעת בגבול הרצועה, מן הרגע שצה"ל גילה את המנהרה. המנהרה החדשה התגלתה בגלל שילוב של כמה אמצעים הפזורים בשטח, יחד עם מידע מודיעיני שנאסף ועבודות חישוף שמתבצעות באופן שוטף בגזרה. שר הביטחון הגיב לנושא וטען כי חמאס לא יחדל מהניסיונות.



פעולות לחשיפת המנהרה בעוטף עזה

גורם בכיר בפיקוד הדרום התייחס למנהרה שנמצאה ואמר ש"מצאנו מנהרה לפני שבוע. זה פרי ראשון וסנונית ראשונה של מאמץ החמאס מאז צוק איתן. אנחנו צריכים ללמוד את המנהרה ולהפוך את הגילוי שלה לשיטה כדי שבחודשים הקרובים נאתר עוד מנהרות". עוד אמר הגורם בפיקוד הדרום, כי "מדובר במנהרה עמוקה מאוד עם יכולות שלא נראות בעולם. אנחנו מחפשים חללים גם לפי דיווחים של תושבים בעומקים של 40-30 מטר. היכולות והמאמצים שאנחנו משקיעים הביאו אותנו לגילוי המנהרה הזו בניגוד למנהרות טרום צוק איתן שאותן גילינו באקראי".



"הסיפור הזה הוגדר כמאמץ עקרי בצה"ל", הוסיף הגורם הבכיר בפיקוד הדרום. "המטרה היא איתור וסיכול מנהרות חודרות. יש מגוון רחב של יחידות וטכנולוגיות זה התחום הכי רגיש בצה"ל וזה איום קשה מאוד ולנו אין כל כוונה לחשוף את הטכנולוגיה. המטרה היא לטפל במנהרה בלי להגיע להסלמה אבל אם חמאס יגרור להסלמה זה לא ירתיע אותנו. וכן אנחנו פועלים תחת הנחה שיש עוד מנהרות. במנהרה הזו אנו פועלים בשליטה מלאה שלנו וגם זה מראה על ההרתעה בצד השני", סיכם.

דברי אלוף פיקוד דרום בעקבות חשיפת המנהרה


מנהרה מעזה. ארכיון (צילום: רויטרס)
מנהרה מעזה. ארכיון (צילום: רויטרס)





בצה"ל זיהו בחודשים האחרונים מאמצים רבים מצד הארגון הטרור לחידוש חפירות של מנהרות. גם קצב קריסתן מעיד על הניסיונות שלא נזנחו על ידי החמאס. מנגד גם במערכת הביטחון האיצו בחודשיים האחרונים את פריסת המערכות לזיהוי חפירות שפותחו. בהעדר אמצעי לגילוי מלא של מנהרות בצה"ל מבצעים מספר פעולות בניסיון לאסוף מידע על חפירות מחודשות.



בצה"ל חששו מכך שהחמאס ינסה להגיב על גילוי המנהרה ולהילחם עליה, אולם הערכות ותרגול ובעיקר פריסת כוחות מוגברים בדרום הביאו לכך שצה"ל שולט באופן מוחלט בזירה. עם זאת, בעקבות רגישות הנושא, צה"ל העלה כוננות בגזרה, כולל הקצאת כוחות לטיפול באירועים נקודתיים במידה והחמאס ירצה להגיב בנושא. למעריב השבוע נודע כי גם סוללות כיפת ברזל נמצאות בכוננות במקרה והגזרה תתחמם.


אלוף פיקוד הדרום: "חשיפת המנהרה - תוצאה של עבודה ממושכת"

מדובר צה"ל נמסר היום כי "לפני מספר ימים איתרו כוחות צה"ל, במאמץ מבצעי ומודיעיני, מנהרת טרור התקפית אשר חדרה לשטח מדינת ישראל מדרום רצועת עזה. המנהרה נוטרלה באופן מבוקר. כוחות של צה"ל מאבטחים במעטפת הגנה מורחבת את יישובי עוטף רצועת עזה להבטחת שלום התושבים. איתור מנהרת הטרור הוא פרי מאמצי הגנה וסיכול נרחבים, ממושכים ואיכותיים של כוחות צה"ל, בשיתוף שירות הביטחון הכללי המתקיימים מאז סיום מערכת 'צוק איתן'. מדובר במנהרת טרור שנחפרה על ידי ארגון הטרור חמאס במטרה לבצע פיגועים בשטח ישראל נגד אזרחי ישראל וכוחות הביטחון ולפגיעה בריבונות ישראל. צה"ל ימשיך ויפעל לאיתור מנהרות טרור, באמצעים שונים העומדים לרשותו לסיכול פיגועים נגד אזרחי ישראל.


 


מפקד פיקוד הדרום, אלוף אייל זמיר מסר בתגובה כי "חשיפת המנהרה בימים האחרונים היא תוצאה של עבודה ממושכת, נחישות ומיומנות של כוחותינו. צה"ל ימשיך וינקוט בכלל האמצעים העומדים לרשותו מעל ומתחת לקרקע לסיכול כל ניסיון לפגיעה בתושבי מדינת ישראל או בחיילי צה"ל".