לא יואשם ברצח: התביעה הצבאית מייחסת עבירה של הריגה לחייל שירה במחבל מנוטרל בחברון, כך עולה מהצהרת התובע שהוגשה הבוקר (חמישי) בדיון על הארכת מעצרו שהתקיים בבית הדין הצבאי ביפו. זאת למרות שבתחילת הפרשה התבטאויות שונות רמזו כי החייל יואשם ברצח, מה שגרם לתגובה ציבורית חריפה.



בדיון עצמו אמר התובע, סא"ל אדורם ריגלר, הפרקליט לענייני מבצעים בפרקליטות הצבאית, שהתביעה מבקשת להאריך את מעצרו הפתוח של החייל עד יום שני, אז יוגש כתב אישום. "יש כמה בדיקות טכניות שטרם הסתיימו אך הן לא אמורות לשנות את התמונה, אנו ערוכים להגשת כתב האישום". במהלך הדיון טען עוד התובע שהדוח הפתולוגי של נתיחת גופת המחבל שנהרג, מחזק את הראיות לכאורה נגד החייל. עוד הוא טען שהסרטון המרכזי שתיעד את הירי מחזק גם הוא את הראיות ולאחר בדיקה התברר שאינו לא ערוך אלא אותנטי.



האווירה באולם הקטן היתה טעונה. בני משפחתו של החייל חיבקו אותו ועודדו אותו. מחוץ למתחם הפגינו כמה פעילי ימין שמחו על המשפט שמתנהל נגד החייל. בין השלטים שהונפו: "לשחרר את החייל ו"הקם להרגך, השכם לחסלו". שוטרים הוצבו מסביב לנוכח החשש מעימותים שכן מרבית התושבים באזור הינם ערבים, אולם לא היו אירועים חריגים. בתוך כך אחר המפגינים צעק: "באנו להחזיר את הריבונות ליפו".



"לא מדובר בעסקת חילופים מפוקפקת"


סנגוריו של החייל התנגדו להארכת מעצרו ודרשו את שחרור. עורך דין אייל בסרגליק אמר כי "לא עוצרים כדי להרתיע ולהעניש, אלא כדי למנוע הישנות של מקרים או חשש להישנות. כאן מדובר באירוע טרור עם עשרות עדויות על רקע גל הסכינאות, החשש ממטען חבלה והמעיל שהמחבל לבש. אין הצדקה להמשיך לטעון למסוכנות".



"עוד טען הסנגור כי התביעה מייחסת סעיף הריגה, אך לדבריו יש פגם גנטי מובנה בראיות של התביעה. "גם כשיש ראיה הסותרת את גרסת החייל בהמשך היא מחזקת את גרסתו. הראיות תומכות ומחזקות את החייל, אין לו עבר פלילי והיה חייל מצטיין גדודי. המח"ט התכוון לשפוט אותו בהתחלה בעצמו". עוד טען הסנגור "גם בית הדין הצבאי לערעורים הלך צעד אחד קדימה והתייחס לרמת הפליליות הנטענת, ניתן לנהל את התיק הזה ללא מעצר".



לדברי הסנגור "המשפחה ממוטטת, הבן שלה בסוג של מעצר ומבחינתם זה בלתי אפשרי. אין חשש שיימלט". סנגור נוסף של החייל, עורך הדין אילן כץ אמר כי "דווקא אחרי שעברתי על כל החומר מתחזקת הבקשה לשחרר את החייל ממעצר. הוא העלה ספקות לגבי הטענה שהמחבל נהרג מירי החייל: "הדוח מדבר על פגיעות מלפני כן בגופו של המחבל, למשל פגיעה בריאה ושהריאה קרסה. המחבל נורה גם במפשעה ואין התייחסות לסוגית איבוד הדם. המחבל יכול היה לזוז והיה חשש שהוא עם חגורת נפץ. היתה גם התראה ספציפית ממוקדת והעדות של מח"ט יהודה שהתביעה טוענת שמחזקת את הראיות נגדו, היא למעשה תומכת בגרסת החייל".



בדרישה לשחרר את החייל אמר עורך הדין כץ: "לקחו לחייל את הנשק, הייתי שמח אם היו מאפשרים לו לשרת כחייל קרבי. לא יקרה שום אסון אם יאפשרו לחייל לצאת לחופשה בסוף השבוע בביתו ולהיות עם משפחתו. התובע הציג בתגובה את ממצאי הבדיקות והדוח הפתולוגי והוסיף שעדיין קיימים כמה ממצאים של המעבדה לזיהוי פלילי שטרם התקבלו. לדברי התובע נגבו עדויות נוספות מאז החלטת בית הדין לערעורים על הארכת מעצרו הפתוח של החייל. עם זאת הוא הבהיר שהעדויות לא ישנו את הממצאים.



בתום הדיון נותרו בני המשפחה דקות ארוכות עם החייל. לאחר מכן אמר עורך הדין כץ כי "החייל עשה מעשה חוקי, לא מדובר במחבל שמשתחרר בעסקת חילופים מפוקפקת ועלול לשוב מיידית לטרור. החייל ביצע מעשה בסמכות על פי הוראות הפתיחה באש וכל לוחם היה עושה את זה. עורך דין בנימין מלכא אמר אף הוא שאין ראיות להמשך החזקת החייל במעצר וסיפר שהחייל מעודכן בכוונה להאשימו בהריגה והוא מאמין בחפותו.



 
תומכים בחייל מחוץ לבית הדין ביפו. צילום: אבשלום ששוני
תומכים בחייל מחוץ לבית הדין ביפו. צילום: אבשלום ששוני


"דיווחתי עד אלוף הפיקוד על אירוע חריג"

גורם בכיר בפיקוד מרכז, אחד מהמתחקרים של האירוע, התייחס אתמול לפרשה שזכתה להד ציבורי רחב-היקף, וסיפר כי בשלושת התחקירים שהתקיימו בשטח על ידי המפקדים, לא עלה בכלל נושא מטען על גופו של המחבל. "התחקיר התקיים בשלוש רמות שונות. ברמה שלי לא הוזכרה חגורת נפץ", אמר הגורם.
 
על הטענות של החייל על חשש ממטען בעקבות הצעקות בשטח, אומר הגורם הבכיר כי "אם יש מצבים שבהם עולה חשד אמיתי לחגורת נפץ, שזה אירוע חריג שלא פגשנו בחצי השנה האחרונה, אחד הדברים החשובים באיוש הוא דיוק המענה בהתאם לאיום עמו אתה מתמודד. בהיבט הזה אנחנו לא רואים בחצי השנה האחרונה חגורת נפץ".

על השתלשלות האירועים מספר הגורם ביום התקרית: "כששמעתי שיש אירוע בחברון, התחלתי לנסוע לאירוע כדי לתחקר בשטח עם המפקדים. תוך כדי נסיעה התקשר המח"ט ואמר לי שיש אירוע חריג. מח"ט הגזרה. אני המפקד שלו והוא מרגיש שבכל מקום שהוא פוגש משהו חריג, הוא מתקשר ומדווח לי. וגם אני מתקשר למפקדי - לאלוף הפיקוד ואומר לו - תכיר את האירוע. אני נוסע לחברון ומדווח עד אלוף הפיקוד כאירוע חריג עוד לפני שיש סרטון. הסרטון נכנס כשאני מסיים את התחקיר שלי בשטח. אני עושה תחקיר עם כל מי שהיה נוכח. זה לא חריג. 
 
"אני מתחקר המון אירועים. כשאני מגיע, אני עושה את התחקיר ברמתי ובסוף התחקיר שלי אני קובע את עמדתי. כדי להגיד לאנשים שנמצאים בתחקיר מה אני חושב וכדי להנחות אוגדה שלמה. אני צריך להגיד אמירה, והאמירה היא שזה לא מה שאני מצפה. לא בהיבטים מקצועיים ולא בהיבטים ערכיים. אני עושה תחקיר בשטח ומתחקר את כל המאפיינים ושלפני שאני מבין בכלל שיש סרטון".
 
על ההבנה כי מדובר באירוע שדורש חקירה פלילית אומר הגורם: "כשאני מזהה שיש חשש לסטייה מהוראות הפתיחה באש עם האירועים הערכיים, אנחנו מעבירים את מסקנות התחקיר לפרקליטות". הוא מבהיר: "בתחקיר שלי יש התייחסות לאיזה 20 דברים שקשורים לכל האירוע המתגלגל מתחילתו, איך הגיבו למחבלים ועל לירי. זה אירוע מבצעי שהוא לא רק החקירה ויש ביקורת גם על התנהלות המפקדים. ולכן הן ננזפו".