גורם בכיר בפיקוד הדרום התייחס הבוקר (חמישי) בהערכת מצב ליכולת ההתעצמות של ארגון חמאס ברצועת עזה ואמר כי "חמאס משקם את היכולות שלו בייצור אמל"ח. כמו כן הדגיש כי "בבסיס הערכת המצב קיים חשש של חמאס ממתקפת פתע". הגורם הציג תמונת מצב לפיה "סף הרגישות והחשדנות של הארגון גבוה והם מתמקדים בשיפור המוכנות". לצד זה העריך הגורם כי חמאס מאוד מורתע ומסכל את הטרור על גבול הרצועה: "החמאס הקים כוח מיוחד על הגדר ובנה קו מוצבים שנמצא תחת מעקב צמוד שלנו ובזמן אמת נדע לטפל במוצבים בפרק זמן קצר. הארגון הקים כוח ריסון שמונע אירועי ירי על הגדר ובמידה ויתרחש ירי של ארגונים סוררים הוא יוצא לבצע מעצרים כמו במקרה של הפעלת המטען בשבוע שעבר".

כמו כן התייחס הגורם לכך שחמאס נמצא במצוקה הכלכלית הקשה ביותר מאז הקמתו וציין כי בישראל מדווחים כי המצוקה כל כך קשה עד כדי כך שהוא הפסיק לשלם כסף לפעיליו והוא מתגמל אותם במתן אדמות.

למרות המצוקה הכלכלית, בפיקוד הדרום מזהים מגמה של התחזקות הזרוע הצבאית של הארגון: "הזרוע הצבאית מתחזקת ביחס לזרוע המדינית ומי שמובילים את הזרוע הצבאית הם יחייא סנוואר בתפקיד שר הביטחון, מוחמד דף בתפקיד הרמטכ"ל ועיסה מרוואן בתפקיד מתאם הפעולות עם הדרג המדיני". הגורם הבכיר מסביר כי "הקרע בין הדרגים נובע בעיקר מכך שהשלושה מאשימים את הדרג המדיני, הניה ומשאעל, בכך שהם לא נתנו להם לפעול בעצמה גדולה יותר בצוק איתן. הם מנעו מהם להגיע להישג מולנו ומאשימים אותם בכך שלא קיבלו מספיק חופש פעולה. לזרוע הצבאית בהובלת השלושה יש אג'נדה משלהם, עצמה והם נוקטים פעולות בשטח כמו חיזוק הקשר עם מחוז סיני של דאעש וגם ניסיונות ליצור קשר עם איראן בניגוד לדעת הדרג המדיני".

לוחמי חמאס במנהרות, ארכיון. צילום מסך

ינסו לאתגר את כיפת ברזל

בפיקוד הדרום מזהים כי ארגון חמאס מתכונן היטב לעימות הבא וכי "הוא מפתח יכולות התקפיות שכוללות את יחידות ה"נוחבה" ("יחידות העילית") שמתאמנות לתקיפה בתוך שטח ישראל". לפי הגורם הבכיר, אותן יחידות מתאמנות גם על פעולות הגנה בשטח הרצועה. ה"נוחבה" מונה כיום כ-5,000 לוחמים והם פועלים בקצב אימונים גבוה כשהן מצוידים באמל"ח איכותי מאוד. גם הקומנדו הימי של הארגון, זה שפגשנו באירוע זיקים במהלך צוק איתן, מתאמן ומתכונן. בנוסף לכל, הארגון מפתח מערך של כלי טיס בלתי מאוישים כולל ניסויים של הכלים".

עוד צוין כי גם בנושא הרקטות החמאס הפיק לקחים והמשיך לפתח רקטות משופרות. הגורם הבכיר אמר כי החמאס הבין את נקודת התורפה של העורף והשקיע רבות ברקטות קצרות טווח במטרה לאיים על הקו הראשון בעורף ועל שטחי כינוס. בנוסף הארגון מבצע ניסויים רבים של ירי תלול מסלול בזויות שונות ובמטחים שונים כדי לאתגר את מערכת כיפת ברזל".