הזרוע הצבאית של חמאס, עז א-דין אל-קסאם, פירסמה היום (ראשון) הודעה לרגל יום האסיר, בה טענה: ״יש לנו יכולת לעשות עסקה מכובדת לשחרור אסירים״. על פי הפלסטינים, בבתי הכלא בישראל כלואים כ-7,000 אסירים, בהם 400 מתחת לגיל 18, ו-69 נשים ונערות. יום האסיר המצוין ברשות הפלסטינית נועד לעורר מודעות למצב האסירים ולהפעיל על ישראל לחץ לשחררם. בחברון מאות בני אדם השתתפו במצעד בו הונפו שלטים עם תמונות האסירים, כשבמהלכו טען אחד הדוברים כי "האסירים הם גולת הכותרת של מאבקינו". 



אבו עוביידה, דובר גדודי אל-קסאם, אמר בנאומו כי "יום החופש קרוב. זוהי הבטחתנו לאסירים ואנחנו נשיג זאת בכל מצב". בפנייה ישירה לישראל אמר כי "הנסיונות שלכם לא לשלם את המחיר לא יועילו. על הנהגת האויב ללמוד שמאחורי האסירים שלנו עומדים גברים שלא יודעים איך לחיות אלא לאחר מתן חירות לאחיהם האסירים. הימים הוכיחו את נכונות ההבטחה הזאת".



מוקדם יותר היום, התייחס לסוגיה מנהיג חמאס, חאלד משעל, וטען כי הארגון מחויב לשחרר את כל האסירים הפלסטינים בבתי הכלא בישראל. בנאום ששודר בעת ובעונה אחת בכמה תחנות רדיו פלסטיניות, שאיחדו את שידוריהן לרגל יום האסיר, אמר משעל: ״אנו מחוייבים לשחרר בקרוב את כל האסירים. אתם תצאו לחופשי״. עוד הוסיף מנהיג חמאס, כי ״ישראל מנסה להתחכם בימים האחרונים, אך עמדנו על כך שלא נפתח במשא ומתן לפני שחרורם של אסירי עסקת גלעד שליט. מטרתנו היא לא רק לבצע עסקה, אלא לנקות את בתי הכלא״. 



חאלד משעל, ארכיון. צילום: עבד רחים כתיב, פלאש 90



"בודקים אפשרות לעסקה"

רק לפני שבועיים הכחישו גורמים בחמאס קיום משא ומתן עם ישראל בענייני חילופי שבויים, אולם שבו והדגישו את התנאים המקדימים שלהם לתחילת משא ומתן כזה. כך דווח בעיתון "א-שארק אל אווסט". 



המקורות מסרו לכתבת העיתון ברצועת עזה, כי יש לארגון שני תנאים לעסקת חילופי שבויים: הראשון - שישראל תשחרר את כל משוחררי עסקת גלעד שליט, שנעצרו שוב. השני - שהמשא ומתן לשחרור האסירים יעמוד בפני עצמו ולא יהיה קשור לכל נושא אחר. הדברים נאמרו בתגובה להצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהוא עוקב אישית אחר סוגיית החיילים שנמצאים בידי חמאס מאז מבצע צוק איתן בקיץ 2014, וכי נעשים מאמצים כבירים בעניין זה. בחמאס סיפרו, כי "ישנם מתווכים חיצוניים, שבודקים אפשרות לעסקה".


 


זו אינה הפעם הראשונה שעסקת חילופי אסירים בין החמאס לישראל עומדת על הפרק. לפני מספר חודשים דרש נתניהו מקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל להתערב במטרה להחזיר את גופותיהם של הדר גולדין ואורון שאול. בדיווח בעיתון הסעודי נאמר עוד כי ממשלת ישראל הציעה במסגרת המשא ומתן בקהיר, לשחרר 25 פלסטינים שנעצרו במהלך מבצע צוק איתן וכן להשיב 18 גופות פלסטינים בתמורה לקבלת גופותיהם של שני חללי צה"ל. חמאס סירב בתוקף להצעה זו וגם אז דרש שעניין האסירים יעמוד בפני עצמו.