לאורך היום, מדובר רבות על האמצעים הטכנולוגים שעזרו בחשיפת מנהרת הטרור בדרום רצועת עזה, סמוך לקיבוץ סופה. מדובר במערכות טכנולוגיות שנחשבות להייטקיסטית ולא לואו-טק, שנפרסת בשטח ועוזרת לכוחות הביטחון. כפי שפורסם הבוקר לאחר האישור לחשוף את המנהרה, מתחברים אליה אמצעים נוספים כמו איסוף מודיעיני ופעולות חישוף.



מאז מבצע "צוק איתן", הופיעו במשך השנתיים האחרונות בפני צה"ל עשרות חברות שהציגו פיתוחים שונים, חלק התבררו כשרלטנות, חלק עדיין נבדקים וחלק נבדקו. יש המון גופים בעולם שמביעים עניין בנושא, בעיקר מאזור מקסיקו, ששם נושא המנהרות חם מאוד. חברות הגיעו לכאן על מנת לפרוס את האמצעים בשטח. 



המערכת הנוכחית היא פיתוח ישראלי, כשההערכות במערכת הביטחון הן שבשנתיים הקרובות, יוכלו להתקין מגוון אמצעים, כולל תת קרקעיים, שייתנו מענה למנהרות בכל העומקים האפשריים, גם מתחת לאדמה וגם מעל האדמה, כדי להגן על תושבי הדרום. המערכות יהיו מורכבות כשעליהם יהיו אמצעים טכנולוגיים, שיוכלו לספק לצה"ל תמונה על כל ניסיון של חפירת מנהרה, והן יוטמעו מתחת לגדר, בסגנון שעון חול, בדומה לגבול ישראל-מצרים שמרכיבים כעת גם בגבול ירדן. 
 

עלות הפרויקט נאמדת במיליארדים, והיא תושלם בתוך כשנתיים. רק אז יוכל צה"ל להשלים כיסוי מלא של איום המנהרות. במקביל, בצה"ל מפתחים אמצעים טכנולוגיים שונים לגילוי פירים לאחר הימצאות המנהרה. כמו כן, מפתחים אמצעים להפיכת המנהרות לאחר הימצאותן למנהרות מוות.

כאמור, כוחות הנדסה חשפו בשבוע שעבר מנהרת טרור של חמאס שחדרה לשטח ישראל, כמעט שנתיים לאחר מבצע צוק איתן, בו יצא צה"ל למבצע הריסה של 32 מנהרות טרור. מאז נחשפה המנהרה הוטל על פרסום הדבר צו איסור פרסום גורף מחשש לפגיעה בביטחון החיילים. צה"ל הזרים דרומה כוחות גדולים לטיפול במנהרה: "למעריב אונליין" נודע כי ערב צאתו של הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט לביקור רשמי באיטליה הוא הגיע לזירה וקיבל סקירה מלאה על המנהרה. המנהרה נמצאה בין קיבוץ סופה לחולית. במערכת הפוליטית התקבלו תגובות חריפות, כשמימין קוראים לצאת למתקפה, ומשמאל תוקפים את הקבינט.
 
תוואי המנהרה נמצא בדרום עוטף עזה ומאז שהיא נמצאה כוחות גדולים למדו את התוואי שלה וביצעו בדיקות נוספות בשטח כדי לבדוק את עומקה ואת אורכה. מדובר בפעילות מבצעית מורכבת מאוד ורגישה מאוד שמתבצעת בגבול הרצועה, מן הרגע שצה"ל גילה את המנהרה. המנהרה החדשה התגלתה בגלל שילוב של כמה אמצעים הפזורים בשטח, יחד עם מידע מודיעיני שנאסף ועבודות חישוף שמתבצעות באופן שוטף בגזרה. שר הביטחון הגיב לנושא וטען כי חמאס לא יחדל מהניסיונות. למרות החשיפה, בחמאס ממשיכים לטעון כי מדובר במנהרה ישנה, שכבר שמשה בעבר ב"צוק איתן".