חודש ימים מאז אירוע הירי במחבל הפצוע מחברון, הותר היום (שני) לפרסום כי סמל אלאור אזריה, בן 19 מרמלה, הוא החייל החשוד בהריגת המחבל. קודם לכן, ההגנה ביקשה להסיר את צו איסור הפרסום על שמו והתביעה הצבאית לא התנגדה. השופט, סא"ל רונן שור, אמר במהלך הדיון כי "קיימת תשתית ראייתית לעבירת הריגה, אולם יש רצף ראיות מוחלשות". השופט קבע כי החייל לא ישוחרר ממעצר פתוח ויישאר בו עד תום ההליכים המשפטיים. עם זאת, הוסיף השופט כי הוא יוכל לצאת ממעצר לחגוג את ליל הסדר עם משפחתו. סנגורו אמר בדיון: "הוא ידע שהעדלאידע עומדת להתחיל וחשש כי ילדים יגיעו לזירה".

אביו של החייל, צ'רלי אזריה, התייחס לעצרת התמיכה בבנו שתתקיים מחר, והדגיש כי למרות הפרסומים, לא מדובר באירוע פוליטי. לדבריו, "אני רוצה לבקש מכל הציבור במדינה - מחר אנו עושים עצרת תמיכה לבן שלי ולכל חיילי צה"ל - תוציאו את הפוליטיקה מהעניין הזה. מדובר כאן בחיילי צה"ל שמגנים על מדינת ישראל. תגיעו עם דגלים ומצב רוח כמו שצריך".

החייל אלאור אזריה בבית המשפט ביפו. צילום: אבשלום ששוני
החייל אלאור אזריה בבית המשפט ביפו. צילום: אבשלום ששוני


עו"ד אייל בסרגליק, בא כוחו של אלאור אזריה, מסר כי "ההחלטה של השופט להמשיך את המעצר הפתוח היא חריגה בתיקים כאלה, ומדגימה בעיקר שיש ראיות רבות שתומכות בגרסת החייל, המאששות את האפשרות כי טעותו תקינה וגם כי גרסתו מאומתת עם הראיות ותומכת בהן. במצב הדברים הזה גם בית הדין הצבאי אומר שיש חולשה בראיות התביעה, שהובילה מלכתחילה לשחרורים למעצר פתוח. התיק הוגדר כהריגה ויתברר בסופו של דבר כשום דבר. הוא עדיין לא מבין מה משמעות ההחלטה, אך שמח שהוא יוכל לדבר עם החברה שלו".

פרקליטו הנוסף של אזריה, עו"ד אילן כ"ץ, מסר: "ההחלטה של השופט אומרת לתביעה: תעצרו כאן ותבדקו מחדש את הראיות. אם אתרגם את זה לשפה פשוטה - מדובר בראיות חדשות שאינן מקיימות עילה. להרשעה של הריגה השופט קבע שגרסתו הראשונית של החייל הנה גרסה המתקבלת על הדעת, שלפיה הוא חש בסכנת חיים וסבר שמדובר במחבל עם חגורת נפץ. מדובר בהחלטה מאוד חשובה ואמיצה של בית הדין. אני בטוח ומשוכנע שבקרוב נצליח לשכנע את בית הדין שידון בתיק העיקרי לשחרר את החייל שחרור מלא. אני שמח על כך שניתנה לחייל חופשה לליל הסדר להיות עם משפחתו. לא תהיה פה הרשעה - לא ברצח, גם לא בהריגה ואני בטוח שנחתור לזיכוי מלא".

הפגנת תמיכה בחייל אלאור אזריה מחוץ לאולם בית המשפט ביפו. צילום: אבשלום ששוני
הפגנת תמיכה בחייל אלאור אזריה מחוץ לאולם בית המשפט ביפו. צילום: אבשלום ששוני


עו"ד בנימין מלכא מסר כי "בסופו של דבר אנו מאמינים שחפותו תוכח. כתב האישום אינו סוף פסוק, זו רק שריקת הפתיחה. ככל שיידרש ויצטרכו עדים נהיה כאן ונוציא את הצדק לאור".

על פי כתב האישום שהגישה היום התביעה הצבאית לבית הדין הצבאי ביפו, אזריה, שירה במחבל הפצוע בחברון, מואשם בהריגה, כך עולה מכתב האישום. עוד על פי כתב האישום, אזריה, שסיים קורס חובשים קרביים בהצטיינות בתור לוחם מצטיין גדודי, נמנה עם חפ"ק המ"פ וכן שימש כחובש בפלוגת כפיר, הגיע לזירת האירוע לאחר פיגוע הדקירה שבו נפצע חייל באורח קל. הוא החל לטפל בחייל הפצוע וליווה אותו לאמבולנס.
סמל אלאור אזריה, החשוד בהריגה. צילום: ללא קרדיט
סמל אלאור אזריה, החשוד בהריגה. צילום: ללא קרדיט


סא"ל ריגלר אמר בפתח הדיון היום כי "לאחר בחינה יסודית ואיסוף חומרי חקירה שוכנענו כי לא ניתן לקבל את הטענות שהועלו על ידי ההגנה והגשנו כתב אישום על ירי שבוצע ללא הצדקה מבצעית לעבר מחבל פצוע שלא הווה סכנה". ריגלר הוסיף כי "לטעמנו קיים בסיס ראייתי הניתן להוכחה לעבירה המיוחסת לו. אנו נבקש להציג את הראיות ונבקש את המשך המעצר הפתוח עד לתום ההליכים המשפטיים".


חייל צה"ל יורה במחבל פצוע

בסרגליק אמר: "זה כבר לא מעצר ביניים. כלומר הלכה למעשה אין להצדיק מהלך של מעצר עד תום ההליכים. יש רשימת עדים ארוכה מאוד. ולכן התביעה מתבקש להראות ראיות של ממש המצדיקים בקשה כזו". לדבריו, "אנחנו טענו ארוכות את דבר הראיות שהוצגו על ידי התביעה ויש בידינו ראיות נוספות שרק מחזקות את הטענות שלנו על ירי מתוך סכנה".



סמל אלאור אזריה. צילום: ללא קרדיט
סמל אלאור אזריה. צילום: ללא קרדיט



עוד אמר עו"ד בסרגליק כי מאחר והנשק נלקח מהחייל, אין שום חשש לשלום הציבור או הימלטות מהדין. לשופט אמר: "אתה אדוני קבעת כי המקסימום הוא מעצר פתוח. ההליך הזה יכול להתקיים לאורך שנה שלמה ולכן אנו נבקש להפסיק את המעצר הפתוח". לדבריו, "טענות התביעה על הראיות הלכאוריות זה משהו שבית המשפט צריך לקבוע ולא התביעה הצבאית. אחד העדים טען בחקירה כי החייל הקדים אותו בירי".



החייל היורה מחברון לוחץ יד עם ברוך מרזל. צילום מסך מתוך סרטון בצלם
החייל היורה מחברון לוחץ יד עם ברוך מרזל. צילום מסך מתוך סרטון בצלם



הסנגור: "הסרט ערוך"; השופט: "מדובר בחומר אותנטי"


בשלב זה התערב השופט, סא"ל רונן שור ושאל את עו"ד בסרגליק "איך אתה מסביר את הפערים בין דברי החייל לבין המפקדים?". הסנגור ענה כי "מדובר בחובש ולא בעל הכשרה כמו המפקדים, שהגיע לזירה לאחר הפיגוע ושמע את הקריאות בשטח".



השניים התווכחו גם באשר למידת האותנטיות של הסרט שצילם איש ארגון "בצלם". עו"ד בסרגליק אמר כי "הסרט כן ערוך בניגוד לטענות התביעה", ואילו השופט ענה לו כי "יש חוות דעת של המחלקה לזיהוי פלילי, הסרט לא ערוך! מדובר בחומר אותנטי", קבע השופט.



"זו הדקה האחרונה להילחם בחירוף נפש על החייל" אמר בסרגליק. "הוא לא מהווה סכנה לאף אחד. הדבר היחיד שהוא מהווה, זה מישהו שנקלע לסיטואציה בלתי אפשרית, עשה את הכי טוב שהוא יודע בהתאם להכשרה שהוא קיבל". לאחר מכן פנה עו"ד בסרגליק לשופט ואמר לו "אנחנו מבקשים לשחרר אותו. ניתן לקבוע לו מגבלות כמו לקיחת הנשק שלו. זה עולם אחר לגמרי מאשר מעצר פתוח עד תום ההליכים, גם אם ההגבלות יפגעו מוראלית במשפחה. אנו מבקשים מבית הדין לשמוע את החייל".



בתוך כך, ההגנה הודיעה כי תפנה לבית המשפט ותבקש להסיר את צו איסור הפרסום על פרטי החייל. ואילו התובע במשפט, סא"ל אדורם ריגלר, נקט רגע לפני הדיון במחווה כלפי החייל והודיע כי הוא מאפשר לו להפגש עם חברתו. לםדיון הגיע גם חבר הכנסת אורן חזן (ליכוד), שהביע תמיכה בחייל ואף ביקש לקיים דיון מיוחד במליאת הכנסת בנושא.



עו"ד כ"ץ אמר כי חוץ מהעובדה שהתביעה טוענת שמדובר בהריגה, אין כאן הריגה. "יש פגם גנטי בראיות וכל הראיות שנבחנו ניתן לראות אותן לכל הפחות לכאן או לכאן. בעוד התביעה תטען שהראייה תומכת בגרסתה, אנו נטען ההפך. הזמן להארכת המעצר מהווה פה שיקול משמעותי. אנחנו נעמוד על כך שכל המפקדים יבואו להעיד, כולל אלו שלא מופעים בכתב התביעה", אמר.



הסנגור הוסיף: "אנחנו נהפוך כל אבן על אבן בשביל החייל הזה כי לא מגיע לו לשבת בכלא. אם כבר מגיע למפקדים ששלחו אותו לשם ולא תדרכו אותו כראוי לשבת בכלא".



לאחר מכן ביקש עו"ד כ"ץ מהשופט: שהחייל יהיה בביתו בליל הסדר ולהסיר את צו איסור הפרסום לחלוטין. על כך אמרה ההגנה, כי היא אינה מתנגדת לשתי הבקשות והיא משאירה את ההחלטה לשופט. 



"מעצר עד תום ההליכים - בגלל המצב הביטחוני"


בשלב זה ענה התובע ריגלר להגנה: "אנחנו לא מאמינים לגרסת החייל וזה גם עולה בחומר הראיות באופן ברור בגרסאותיו ובסתירות המהותיות. אנו סבורים שבנסיבות האלה קיים בסיס ראייתי". לדבריו, "הבקשה למעצר עד תום ההליכים היא בין היתר בגלל המצב הביטחוני. אנו מציגים פה באופן חד וברור עילות מעצר חד משמעיות. אכן רשימת העדים ארוכה ואנו לא סבורים שהמשפט יקח זמן כה רב. בתי הדין הצבאיים יודעים לשמוע ראיות בקצב יעיל ומהיר".



ח"כ אורן חזן מגיע לדיון. צילום: אבשלום ששוני
ח"כ אורן חזן מגיע לדיון. צילום: אבשלום ששוני



מחוץ לבית הדין נערכה הפגנה של אנשי תנועת "עוצמה יהודית"  שהגיעו לתמוך באזריה והניפו שלטים שנשאו את הכיתוב "הבא להורגך השכם להורגו" ו"לא מפקירים לוחמים".



הפגנה בעד החייל היורה מחוץ לבית המשפט ביפו. צילום: אבשלום ששוני
הפגנה בעד החייל היורה מחוץ לבית המשפט ביפו. צילום: אבשלום ששוני