הפיצוץ בירושלים: לאחר דיווחים שונים ולא מאומתים, אישר הערב (שני) מפקד משטרת ירושלים, ניצב יורם הלוי, כי מטען חבלה התפוצץ באוטובוס בבירה. בכך, המשטרה אישרה את הדיווחים כי הפיצוץ באוטובוס הנו פיגוע חבלני, והוסיפה כי לא התקבלה התרעה מוקדמת לפיגוע. עוד מסר הלוי כי "זו זירה של מטען חבלה שהתפוצץ באוטובוס. בתוך האוטובוס היו מספר נוסעים, חלקם נפגעו, וכרגע ישנם 20 נפגעים, אחד במצב קשה מאוד, ארבעה במצב בינוני עד קשה והיתר במצב בינוני קל. אנו ערוכים לכל תרחיש ולא יודעים על כל התרעה מוקדמת. אין לנו גם סיבה ודאית ונבדקת כל אפשרות".

בשיחת החירום שהתקבלה במגן דוד אדום בעקבות הפיגוע, אמרה אשה: "האוטובוס מרוסק, יש מלא פצועים מדממים, קרה פיצוץ של אוטובוס ואני בנתיב הנגדי". האזינו לשיחה:


ניצב הלוי הוסיף: "הנתונים העובדתיים מעידים על מטען חבלה שהתפוצץ באוטובוס. בחצי שעה הקרובה נוכל לזהות באופן ודאי מי הניח אותו ולמי המטען שייך. יש ארגונים מסוימים שכבר מקבלים אחריות, אך אני לא רוצה לדבר על משהו לא ודאי. אנו לא נהיה מופתעים מאירועים נוספים. ברגע שיש מטען שמתפוצץ בתוך אוטובוס - אין ספק שמדובר בפיגוע, אך איננו יודעים מי אחראי לכך. לקח זמן להגיע לאישור המידע הזה. יש שני פצועים קשה מאוד שאיננו יודעים עדיין את זהותם".

מוקדם יותר הערב, יועצת ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, ברכי ספרונג, אמרה כי הפיצוץ באוטובוס בירושלים נגרם על ידי מטען חבלה, כך דיווחה סוכנות הידיעות "רויטרס". "מדובר במטען קטן, אך בהחלט במטען נפץ", אמרה ספרונג. פרופסור אבי ריבקינד, מנהל יחידת הטראומה במחלקה הכירורגית של בית החולים הדסה הר הצופים, מסר כי הפציעות דומות לפציעות שבהם טיפל בעבר בפיגועים.

16 בני אדם נפגעו בפיצוץ שאירע הערב באוטובוס בצומת פת, בדרך חברון פינת רחוב ברעם שבירושלים, חלקם נפצעו כתוצאה מחדירת ברגים. האוטובוס שהתפוצץ היה ריק וככל הנראה בעקבותיו, עלה באש אוטובוס נוסף ובו נוסעים, וכן עלה באש רכב פרטי. ארבעה צוותי מגן דוד אדום טיפלו בנפגעים בדרגות פציעה שונות, חלקם סובלים מכוויות, משאיפת עשן, מחתכים ומשברי זכוכיות. הנפגעים הועברו להמשך טיפול בבתי החולים בעיר. בין הפצועים: שניים במצב קשה, שישה במצב בינוני ושמונה במצב קל.

פיצוץ ושריפה באוטובוס בירושלים. צילום: מרק ישראל סלם
פיצוץ ושריפה באוטובוס בירושלים. צילום: מרק ישראל סלם

 

מאות ליטרים של סולר


אודי גל, מצוות כיבוי אש בירושלים, מסר: "אני יכול להגיד שהיתה בעירה אדירה של שני האוטובוסים, מאות ליטרים של סולר נשפכו על הכביש. הצוותים עבדו כדי שזה לא יתפשט. בסריקה, תוך כדי ההתקלחות, לא התגלו נוסעים. אנו נחקור את השריפה עצמה, האם מדובר במניעים פליליים, לאומיים, או כשל טכני. אם זאת שריפה, אנו נחקור את זה".

לוחמי האש בפיצוץ באוטובוס בירושלים. צילום: מרק ישראל סלם
לוחמי האש בפיצוץ באוטובוס בירושלים. צילום: מרק ישראל סלם
 
דובר כבאות ירושלים, אסף אהרוני, מסר: "מהנתונים הראשוניים שיש בידינו כרגע, אנחנו מבינים בשלב הזה, שיש אוטובוס שיוצא מדרום העיר למערב, ככל הנראה נשמע פיצוץ באוטובוס שעלה באש, ולידו כלי רכב ואוטובוס נוסף שהתלקחו. מהאירוע פונו 16 נפגעים, 2 במצב קשה, 6 במצב בינוני והיתר במצב קל. כוחות רבים פועלים כעת וחוקרים נמצאים בזירה, והם מנסים לברר ולהבין את שהיה. הרבה מאוד כוחות משטרה פועלים בכלל המעגלים במטרה לאתר חשודים או אנשים חשודים הקשורים לאירוע. אני פונה וחוזר לציבור בעת הזאת להגביר עירנות, לדווח על כל אדם חשוד. הציבור מכפיל כוח".
 
עוד הוסיף אהרוני כי "אנו מנסים להבין היכן היה הפיצוץ. היו עדויות סותרות. מוקדם לקבוע אם מדובר בפיגוע. יש עדויות על שמיעת פיצוץ, ומנסים להבין אם היה מטען. לא היה רסס, אבל יש נפגעים לא פשוטים. לא היתה לנו התראה על פיצוץ באוטובוס. אנחנו בהיערכות טרום חג, בכוחות מתוגברים, כמו בכל אירוע. קשה להבין מה היה".