צה"ל חשף בשבוע שעבר מנהרה התקפית שבנה החמאס אל תוך שטח ישראל, כך הותר אתמול לפרסום. רינה מצליח וחגי גולן שוחחו הבוקר ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" עם יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, חבר הכנסת צחי הנגבי (הליכוד), ושאלו אותו על הטכנולוגיה החדשה שפיתחה ישראל לגילוי המנהרות. "הפסקתי לקבל משכורת מהחמאס, אולי אתם עדיין לא, אז אני לא יכול לספר לכם", אמר ח"כ הנגבי. "אתם חושבים שהם יודעים? כמובן שהם לא יודעים. אם הם היו יודעים, הם לא היו משקיעים את כל חייהם בלהיות חפרפרות מתחת לאדמה, ולשעבד את כל תושבי עזה לפרויקט המופרך הזה". 




 
גולן שאל האם הטכנולוגיה תשנה את פני המאבק בין ישראל לחמאס, וח"כ הנגבי, שאישר שמדובר בפיתוח ישראלי, השיב: "זה לא מונע מנהרות, אבל זה מאפשר לעשות מה שעושה כיפת ברזל מעל הקרקע, לסכל את היכולת של האויב להרוג יהודים. זו המטרה של המערכת. כמו שנאמר, אין בעולם סוג כזה של הצלחה, אבל זו רק תחילת הדרך. אנחנו מקווים באמת שהיא תהיה הרמטית, כמו שכיפת ברזל הוכיחה את עצמה בעבר". 

יו"ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ צחי הנגבי. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

מצליח וגולן שאלו על האפשרות שחמאס יתקוף באמצעות המנהרות בטרם יחשפו כולן, והנגבי השיב: "כמובן שיש אפשרות כזו. אנחנו נערכים גם לאפשרות שהם יאבדו שליטה ואת הריסון שמאפיין אותם בכמעט שנתיים מאז 'צוק איתן'. הנחת היסוד היא שאין להם עניין להתאבד באופן קולקטיבי, כי הם למדו באופן הכי כואב שאפשר את הלקח של המערכה האחרונה. שום דבר מוצלח לא קרה לעזה, לא ל-100 אלף איש שאיבדו את בתיהם, לא לאלפים שנהרגו וגם לא לחמאס עצמו, שמאז רק הלך ואיבד יותר ויותר ממעמדו ונשחק. אבל לעיתים, מתוך מצוקה, מתוך ייאוש, מתוך היעדר ברירות, אנשים עושים גם מעשים של התאבדות ולכן צה"ל נערך לכל תרחיש, כולל התרחיש הלא סביר הזה".
גולן ציין שהשר יואב גלנט, לשעבר אלוף פיקוד דרום, אמר שיש סבירות לעימות מול חמאס עוד הקיץ. "אני לא יודע לדבר על עונות השנה", השיב ח"כ הנגבי, "אנחנו מניחים שהחמאס לא השתנה במובן המהותי ותכלית קיומו היא עדיין לפעול נגדנו. זו הסיבה שהוא עדיין משעבד 1.8 מיליון אזרחים לגחמות, לפנאטיות ולקנאות שלו. במקום לנצל את החיים לדברים חיוביים, יצירתיים ואיכותיים, הם רק עוסקים בלזחול מתחת לאדמה, כדי מה? כדי לצאת ולהרוג כמה יהודים באיזה יישוב? שמה זה ייתן להם? הרי זה יוביל את כל הממשלות, ימין, שמאל או מרכז, לקבל החלטות קשות, שיכתיבו גם להם מכות נמרצות ובלתי נסבלות. אבל אי אפשר לדעת מה באמת קורה במוחם".
 
עריכת תוכן, 103FM: אסף נבו