כלי תקשורת באיראן דיווחו היום (שני) כי הנשיא האיראני חסן רוחאני הורה להסיר את הכיתוב "מוות לישראל" מהטילים הבליסטיים של ארצו. על פי הדיווח, הנשיא שיגר מכתב למנהיג העליון עלי חמינאי, וביקש להסיר את הכיתוב מעל הטילים הבליסטיים.



דרישתו של רוחאני מגיעה על רקע קריאתו האחרונה של חמינאי עצמו "למחוק את ישראל", ביטוי שנכתב על הטילים במהלך התמרונים הצבאיים האחרונים של משמרות המהפכה, כפי שדווחה סוכנות "מוהר" המקורבת למשמרות המהפכה. רוחאני הביע אז זעם מכתיבת ביטוי זה על הטילים, דבר שהביא לדרישתו מהמנהיג העליון למחוק אותם.



לאחרונה חשף הבכיר האיראני רפסנג'אני, כי מייסד הרפובליקה האסלאמית חומייני הסכים לפני מותו לבטל את הביטוי "מוות לאמריקה", צמד מילים שהפכו לססמת הדגל שלו. במשמרות המהפכה מאשימים את רפסנג'אני כמי שעומד מאחורי הסרת הביטויים "מוות לאמריקה" ו"מוות לישראל". "רפסנג'אני המציא את הסיפור, כדי לכסות על רצונו למחוק את שני הביטויים", אמרו מפקדי משמרות המהפכה. "הוא יודע כי מדובר בסיפור שבדה מליבו כדי לתת כיסוי לגיטימי לקידום האג'דנה שלו", הוסיפו.


רוחאני מבין את הכוח של ישראל

פרשנים לענייני איראן הסבירו כי רוחאני מבין היטב את כוחו של ישראל באיחוד האירופי ובארצות הברית, בהקשר של החלטות הנוגעות לישראל. לכן, הם מציינים, הוא חושש כי הביטוי "יש למחוק את ישראל" שנכתב על הטילים, יכול להתנגש עם האג'נדה שהוא מקדם בנאומיו וקוראת לשלום ויציבות באזור.



במקביל לביקורת הנוקבת מצד השמרנים, הרפורמיסטים שהצליחו לכבוש את הפרלמנט בבחירות האחרונות, רואים בדרישה של הנשיא מהמנהיג העליון חמינאי כ"מסר דיפלומט חכם לאירופאים ולאמריקאים, שעוקבים אחר כל התפתחות באיראן". עוד נאמר כי "רוחאני רוצה להבהיר שמדיניות הממשל שלו ביחס לישראל, מנוגדת למדיניות של המנהיג העליון ומשמרות המהפכה".