ההסלמה בדרום מחריפה: לאחר שהיום (רביעי) התרחשו חמישה אירועים בטחוניים באזור עוטף עזה, החליטו הערב בצה"ל להכריז על נחל עוז כשטח צבאי סגור. המשמעות של החלטה זו, שהתקבלה בהערכת מצב שהתקיימה בפיקוד הדרום בראשות מפקד פיקוד דרום האלוף אייל זמיר, היא כי האזור יתוגבר בכוחות צבא, וכמו כן תיאסר עבודתם של החקלאים באזור. 



מדובר בסדרה של חמש תקריות אש שהחלה הבוקר, בהן הפלסטינים הגיבו בירי של פצמ"רים לעבר הכוחות וצה"ל השיב אש בירי פגזים. חשוב לציין כי לראשונה מאז צוק איתן ישנו ירי של פצצות מרגמה לעבר שטח ישראל וכוח צה"ל. ההערכות בצה"ל, בעקבות הערכת המצב שהתקיימה בפיקוד דרום, הן כי חמאס אחראי לירי ולא ארגון סורר. 



לפי רדיו אל אקצה אחת התקיפות של צה"ל בוצעה לעבר עמדת חמאס בסג'עיה שהושמדה כליל מפגיעה של שלושה פגזים בירי ארטילרי. כשעה לאחר מכן דווח על ירי נוסף מכיוון בית החולים בית חנון ובתגובה השיבו כוחות צה"ל אש לעבר מקור הירי. בתוך כך, הפלסטינים דיווחו על פינוי תלמידים מבתי ספר. לאחר מכן אירעה תקרית נוספת, במהלכה נשמע פיצוץ ליד כוח הנדסי של צה"ל ברצועה. מדובר בשיגור של פצצת מרגמה שבוצע מסג'עיה ונפילתה אותרה ליד הגדר של נחל עוז בעוטף עזה. בתגובה ירה צה"ל פגזים לעבר הרצועה. 



לאחר מכן נרשם אירוע חמישי, כשפצמ"ר נוסף נפל ליד גדר הרצועה. בחמאס אמנם שגרו מסר לישראל ואמרו: "תפסיקו לבחון את סבלנותנו", אך יש לציין כי למרות המסרים שנשלחו, עדיין לא ברור האם חמאס אחראי לשיגורים.


כזכור, פצצת מרגמה נורתה מוקדם יותר הבוקר לעבר כוח צה"ל שעסק בפעילות מבצעית סמוך לגדר המערכת. הכוח הגיב בירי טנק לעבר עמדה חשודה במרחב. הפלסטינים דיווחו כי פגז של צה"ל פגע בעמדת תצפית של ארגון החמאס ועל פי הדיווח העמדה ניזוקה ולא היו נפגעים באירוע. 



התקריות שאירעו היום מצטרפות לירי מנשק קל שבוצע אתמול לעבר כוח צה"ל שעסק בפעילות מבצעית סמוך לגדר המערכת שבצפון רצועת עזה. באירוע לא היו נפגעים אך נגרם נזק לכלי הנדסי. במערכת הביטחון העריכו תחילה כי החמאס לא עומד מאחורי הירי לעבר הכוח ההנדסי ביומיים האחרונים, אך כעת נבדקת כאמור האפשרות כי חמאס מעורב בירי שאירע היום.



יש לציין כי מספר שעות לפני הירי אתמול ביקרו באזור ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון משה יעלון, הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט, ואלוף פיקוד הדרום אייל זמיר. נתניהו הגיע לסיור ראשון במקום מאז שנחשפה מנהרת הטרור של חמאס וקיים באזור שורה של דיונים ביטחוניים. נתניהו נפגש עם חיילי גדוד 51 ועם תצפיתניות המשרתות בגבול הרצועה וציין בשיחה עם החיילים כי "השנתיים האחרונות היו השקטות היותר בגזרה מזה שנים רבות".