סגן הרמטכ"ל האלוף יאיר גולן, התייחס הבוקר (חמישי) לדברים שנשא אמש בטקס לציון ערב יום השואה, והבהיר: "לא התכוונתי להשוות בין צה"ל ומדינת ישראל לתהליכים מתקופת הנאצים. מפחיד אותי זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו בגרמניה לפני 70 שנה, ומציאת עדות להם כאן בקרבנו כיום".

לדבריו של גולן, "ההשוואה אבסורדית ומשוללת כל יסוד, ולא הייתה שום כוונה ליצור השוואה כזאת או למתוח ביקורת על הדרג המדיני. צה"ל הוא צבא מוסרי ששומר על טוהר הנשק וכבוד האדם".

בנאום שנשא בטקס לציון ערב יום השואה, שהתקיים אמש במכון משואה, אמר גולן: "אם יש משהו שמפחיד אותי בזיכרון השואה הוא זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו באירופה בכלל ובגרמניה בפרט לפני 70 שנה ומציאת עדות להם כאן בקרבנו כיום בשנת 2016". כחלק מדבריו החריפים, אמר: "אין יותר קל ופשוט מלשנוא את הזר. מלעורר חרדות ומלהלך אימים. מהתבהמות התקרנפות והתחסדות. ביום השואה ראוי לדון ביכולתנו לעקור מתכונו ניצנים של חוסר סבלנות וניצנים של אלימות, של הרס עצמי בדרך ההידרדרות המוסרית. יום השואה הוא הזדמנות לחשבון נפש לאומי". 

כמו כן התייחס גולן לפרשת החייל היורה אלאור אזריה, המואשם בהריגת מחבל פלסטיני בחברון: "לפני מספר שבועות עלה לדיון הציבורי עניין טוהר הנשק. חריגות בשימוש בנשק קרו בצה"ל מאז הקמתו. גאוותו של צהל נסובה סביב יכולתנו לתחקר וליטול אחריות מלאה על הטוב אך גם על הרע והפסול. לא הצטדקנו, לא כיסינו ולא טייחנו".הוא סיים את דבריו ואמר: "דרכנו הייתה ותהיה דרך האמת והנשיאה באחריות, גם אם האמת קשה והאחריות כבדה. אנחנו דורשים מחיילינו בדיוק מה שאנחנו דורשים מעצמנו".
 

"המסר נכון, הזמן והמקום - לא"


דבריו של גולן עוררו סערה וביקורת במערכת הפוליטית ובקרב הציבור, אך היה גם מי שגיבה אותו. יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג אמר אמש: "סגן הרמטכ"ל הוא מפקד אמיץ. המופרעים שיתחילו לצרוח עכשיו נגדו צריכים לדעת - כך נשמעים מוסר ואחריות. אנחנו לא ניבהל מזעקות וניבולי פה ונמשיך לגבות את צה"ל ומפקדיו. תמיד".

ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני), גיבה גם הוא את גולן: "לפני שמתנפלים, כרגיל, על סגן הרמטכ"ל, יש להאזין בקשב רב לדבריו. זהו ניתוח עצוב, אך אמיתי להלכי הרוח של הציבור הישראלי, המשתקפים גם באירועים צבאיים מבצעיים. יש להביט באומץ במציאות הזאת ולהלחם בה, ולא 'להרוג את השליח'".ח"כ יאיר שטרן (יש עתיד), התייחס הבוקר בראיון בגל"צ לנושא ואמר: "אני חושב שהמסר הוא נכון, המקום והזמן הם לא נכונים. הכוונה של סגן הרמטכ"ל היא ברורה. בתוך טקס כזה, בעיניי הייתי בוחר הזדמנות אחרת, אבל שלא נתבלבל, יאיר גולן הוא קצין מצוין, מקצועי וערכי והדבר הזה מפריע לו וגם לי".

שרת המשפטים איילת שקד, אשר תצעד היום במצעד החיים בפולין, התראיינה הבוקר בגלי צה"ל והתייחסה לדבריו של גולן. "סגן הרמטכ"ל לדעתי התבלבל", אמרה השרה, "הוא קצת מבולבל, הדברים שלו מעידים בעיקר על חוסר הבנה, שלא לומר זילות השואה, ביום השואה חשוב לדבר על האירוע עצמו. אתמול הלכתי עם ניצול שואה בן 91 והוא מספר איך ירו באביו בתחילת המלחמה, איך אמו נשרפה באושוויץ ואיך ירו באחותו ביום האחרון כשבעלות הברית היו בפתח המחנה. בימים כאלה צריך לדבר על דברים כאלה ולא על דברים אחרים".

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, התייחסה גם היא לנושא ואמרה: "דבריו של סגן הרמטכ"ל משקפים את עומק המשבר החמור שישנו בין הדרג הפיקודי בצבא לבין הדרג הפוליטי, שחותר תחת ערכי צה"ל, מעודד התלהמות ומפקיר אותם מול גורמים ממרידים". גלאון הוסיפה כי "התנהלות הדרג הפוליטי מסכנת את ישראל פעמיים; פעם אחת את קיומה של ישראל כמדינה דמוקרטית ופעם שנייה את יכולתה להגן על עצמה."