פעיל טרור של חמאס, המשתייך לזרוע הצבאית בעזה מזה עשר שנים, נעצר על ידי ישראל ומחקירתו עלה מידע רב על עיסוקה של חמאס בחפירת מנהרות. כך הותר לפרסום היום (חמישי).

הפעיל - מחמוד עטאונה, בן 29 מג'בליה, נעצר בתחילת חודש אפריל האחרון, לאחר שחצה את גדר הגבול לישראל, כשברשותו שתי סכינים. מחקירתו בשב"כ עלה כי התכוון לרצוח חיילים או אזרחים בהם יתקל בשטח ישראל. באשר לפעילותו בחמאס, עלה כי נמנה על גדודי "עז א-דין קסאם" - הזרוע הצבאית של חמאס, והיה מעורב בפעילות עניפה מטעם האירגון, בכללה בהנחת מטענים נגד כוחות צה"ל. מרבית פעילותו, במסגרת ארגון החמאס בשנים האחרונות, עשה עטאונה בתחום המנהרות.

איתור מנהרת טרור בדרום רצועת עזה. צילום דוצ
עטאונה, פעיל חמאס שנעצר בישראל. צילום: תקשורת שב"כ
עטאונה, פעיל חמאס שנעצר בישראל. צילום: תקשורת שב"כ

 
עטאונה סיפק לחוקריו מידע רב, על תוואי-מנהרות בצפון רצועת-עזה, על שיטות הפעולה של חמאס בחפירת מנהרות, על השימוש שחמאס עושה בבתים פרטיים ובמוסדות - מהם היא חופרת את המנהרות וכן על האמצעים והחומרים בהם משתמש הארגון.

רשת המנהרות מאובזרת אפילו במקלחות

בחקירתו, הצביע עטאונה על מוקדי חפירה רבים,  וכן על פירי מנהרות האמורים לשמש את פעילי הנח'בה (יחידת העילית של חמאס) להתקפות ובעת לחימה  עם ישראל. עטאונה סיפר כי חמאס הקימה ברצועת עזה רשת מסועפת של מנהרות להעברת לוחמים ואמצעי לחימה. רשת המנהרות כוללת חדרי מנוחה ומאובזרת במקלחות ובפינות אכילה, על מנת לשפר את תנאי שהייתם של לוחמי החמאס.
בחקירתו של עטאונה עלו שמותיהם של פעילים רבים אשר פעלו עמו בגדוד המזרחי בחטיבה הצפונית של חמאס והתקבל מידע אודות השימוש אשר מבוצע בבתי פעילים ואזרחים לאיחסון אמצעי לחימה. בהקשר לכך, עלה כי גם בביתו של עטאונה הוחזקו אמצעי לחימה רבים, לרבות מטענים, רובים וחגורות נפץ אותם אמור היה לחלק, לקראת לחימה.
עטאונה הוא אחד מבין שורה של פעילים צבאיים של חמאס, הנחקרים כיום ע"י השב"כ ושמחקירתם עולה מידע פנימי רב על פעילות החמאס בתחום המנהרות. כתב אישום כנגד עטאונה הוגש על ידי פרקליטות מחוז דרום לבית המשפט המחוזי בבאר שבע.

הבוקר, נחשפה מנהרת טרור בגבול עזה, השנייה במספר בחודש האחרון, הביאה לשביעות רצון בפיקוד הצה"לי בכל הקשור לעבודות החישוף, שצפויות להימשך בתקופה הקרובה בגבול הרצועה. מנהרת הטרור, שדבר קיומה הותר לפרסום בשעות הצהריים, נמצאת בעומק של 26 מטרים, ונראית מוכנה ותקינה לשימוש. עדיין לא ידוע האם מדובר באחת חדשה, או בכזאת שכבר היתה מוכנה לשימוש מתקופת מבצע צוק איתן.