חיל האוויר תקף הערב (חמישי) מטרות ברצועת עזה בתגובה על ירי פצצות מרגמה לעבר גדר הגבול ביו ישראל לרצועה, כך מסר דובר צה"ל. "לפני זמן קצר תקף צה"ל באמצעות כלי טיס של חיל האוויר ארבע מטרות המהוות תשתיות טרור השייכות לארגון הטרור חמאס בדרום רצועת עזה. התקיפה בוצעה בתגובה לאירועי הירי שבוצעו בימים האחרונים על ידי ארגון הטרור חמא"ס לעבר כוחות צה"ל שעסקו בפעילות מבצעית סמוך לגדר המערכת", נכתב בהודעה. 


 


עוד אמר דובר צה"ל, כי "צה"ל רואה בפעילות טרור בתווך התת קרקעי ומעליו כהפרת ריבונותה של מדינת ישראל, ורואה בארגון הטרור חמא"ס כאחראי הבלעדי לפעולות טרור אלו.  צה"ל ימשיך לפעול בנחישות וככל שיידרש על מנת להשמיד את כל המנהור התת קרקעי. השקט ושגרת החיים התקינה הינם אינטרס הדדי ונשאף שיישמרו", . 



קודם לכן הגיב כוח צה"ל בירי טנקים לכיוון נקודות חשודות מהן נורו פצצות מרגמה נוספות לעבר הכוח שעסק בפעילות מבצעית סמוך לגדר המערכת בדרום רצועת עזה. אין נפגעים ולא נגרם נזק. 



הבוקר, נחשפה מנהרת טרור נוספת מרצועת עזה לתוך שטח ישראל, השנייה במספר בחודש האחרון. עבודות החישוף, צפויות להימשך בתקופה הקרובה בגבול הרצועה. מנהרת הטרור, שדבר קיומה הותר לפרסום בשעות הצהריים, נמצאת בעומק של 26 מטרים, ונראית מוכנה ותקינה לשימוש. עדיין לא ידוע אם מדובר באחת חדשה, או בכזו שכבר הייתה מוכנה לשימוש מתקופת מבצע צוק איתן. 



גורם בכיר בצה"ל סיפר על העבודה בתקופה האחרונה בנושא המנהרות. בשיחה עם מעריב אונליין הוא פירט את הרגעים הדרמטיים שחשפו את המנהרה הנוכחית: "לפני מספר שעות אנחנו מבינים שיש לנו מנהרה ביד. אנחנו פועלים בחודשיים שלושה האחרונים, וזה מתקשר לירי ביממה האחרונה. אנחנו פועלים בכל השטח במספר מוקדים, ע"פ מאמצים טכנולוגיים, מודיעיניים ומבצעיים. אנחנו משתכללים והשכלול מביא אותנו למיקוד בחלק מהמקומות. בימים האחרונים התמקדנו ועבדנו בפרימטר. בחלק מהמקומות שהבנו שהריכוז הוא לא נכון יצאנו משם ובחלק מהמקומות שחשבנו שצריך להמשיך את המאמץ המשכנו"

עוד מוסיף הגורם: "אנחנו לא יודעים להגיד נכון לעכשיו, אם היא מלפני או אחרי צוק איתן אלא שהיא מנהרה שנראית במצב תקין ושמיש, יכול להיות שטופלה בעבר וחידשו אותה, יכול להיות שהיא קטע או משהו חדש לגמרי, אנחנו צריכים את הימים הקרובים כדי לחקור אותה ולטפל בה ולבסוף להשמיד אותה. אנחנו רואים בכל הסיפור הזה של המאמץ הטכנולוגי מודיעיני מבצעי הצלחה. המאמץ הזה צריך להתחזק וללמוד אותו ולתקן את מה שצריך אבל אנחנו מבינים שזו הצלחה, לא יודעים להתחייב על מה עוד קורה בשטח, אנחנו יודעים להתחייב על כך שהסיפור הוא הפרת ריבונות ובהפרת ריבונות אנחנו מטפלים".

עבודות החישוף של המנהרה. צילום: דובר צה"ל

"החמאס ירה אמש כי הבין שאנחנו מתקרבים"

עוד אומר הגורם "המנהרה, באזור דרום הרצועה, ככל הנראה חודרת לשטח ישראל, אנחנו מטפלים בכל השטח. יש עוד דברים שקורים שאני לא יכול להגיד עליהם. אנחנו עובדים במלוא המרץ ומביאים תוצאות. הבנו אמש שהירי הוא של חמאס, ושהוא יכול להגיע מכל מיני סיבות, אולי בגלל ההבנה שאנחנו מתקרבים. 

"אני מנסה להיכנס לראשם. אתמול הם הבינו שאנחנו מתקרבים ואותתו לנו בירי לא מדויק. אין כאן משהו שאנחנו רואים אותו מעבר לדיווחים שיצאו, ולירי המקומי הזה, אנחנו לא רואים עוד משהו גדול מעבר שקורה. אנחנו יודעים להגיד שהחלק הזה שקשור לשיטת הפעולה הוא אפקטיבי לפחות על פי החודש האחרון, אנחנו נחושים להמשיך את המאמצים בעומקים האלה".
"אנחנו מגיעים חזקים מבצעית לכל טיפול כזה, ואנחנו נערכים גם לאפשרות שהדבר יתדרדר. כשאנחנו אומרים שמאמץ איתור המנהרות הוא מאמץ מרכזי בצבא ונכון לטפל בו, אנחנו גם לוקחים בתכנון שיכול להיות שנפעל גם במציאות שהיא כמו אתמול ואולי גם במציאות של חיכוך גדול יותר. הפרת ריבונות תת קרקעית לשטחה של מדינה תפקידו של צה"ל הוא לעצור אותה".
הגורם הכחיש את הפרסומים על הסכמים של רגיעה הסכמים שלטענת החמאס הושגו בתיווך מצרים: "אנחנו לא מכירים את זה, ראיתי את ההודעה ואני לא רוצה להיכנס למניעיה ולפרט או להעריך. עניינית אנחנו פועלים בפרימטר בחלק מהמקומות שפעלנו כולל בימים האחרונים, העילות הייתה אפקטיבית והמשכנו ולראיה מצאנו הבוקר מנהרה, ובחלק מהמקומות פעלנו ולא מצאנו. אלה החלטות טקטיות של מפקדי אוגדת עזה והמאמץ הוא באחריות מפקד האוגדה".

מנהרת הטרור. צילום: דובר צה"ל