רגע האמת של אלאור אזריה. בבית הדין הצבאי ביפו החל היום (שני) משפטו של החייל חטיבת כפיר, שמואשם בהריגת מחבל פצוע ומנוטרל בתל רומידה שבחברון לפני כחודש וחצי. הדיון נערך בפני שלושה שופטים צבאיים - אל״ם מיה הלר (נשיאה), סא״ל כרמל ווהבי (שופט) וסא״ל יוגב יפרח (איש צבא) - בבית הדין הצבאי ביפו. 



נשיאת ההרכב, אל"מ הלר, הקריאה לאזריה את כתב האישום נגדו והוא יצטרך להגיב אליו בדיון שייערך בעוד שבועיים. בתחילת הדיון, עוד בטרם הקריאו השופטים את כתב האישום נגד אזריה, ביקשה ההגנה לדחות את הדיון בחודש בטענה שלא קיבלה את כל חומר הראיות. הסנגור מבקש לדעת מי כתב את כל המסמכים. בתגובה ענה התובע כי להגנה הועבר חומר רב. 

חייל צה"ל יורה במחבל פצוע


ויכוח התפתח בין הצדדים לגבי טענת ההגנה כי מדובר בהעמדת לדין שרירותית, לאור העובדה שחיילים אחרים במצבים דומים לא נשפטו. על כך השיבה התביעה כי אין צורך לחפש מקרים דומים משום שמדובר באירוע ייחודי. לאחר הדיון הקריאה נשיאת הרכב השופטים, אל"מ מאיה הלר, את כתב האישום נגד אזריה וכעת הם מתייעצים בבקשת ההגנה לדחות את המשפט בחודש. 



השופטים דחו את בקשת ההגנה לשחרר את אזריה לחופשה בביתו גם ביום העצמאות, כמו שקרה בפסח והוא יישאר במעצר פתוח בבסיס. "סברנו כי לא קיימים טעמים המצדיקים מתן חופשה נוספת בעיתוי הנוכחי", אמרה אל"מ הלר. סנגורו של החייל, עו"ד אילן כ"ץ, זעם על התנגדות התביעה הצבאית לשחרור החייל לחופשת עצמאות ואמר כי "‏יש פה טביעות אצבע גסות של גורמים בכירים תוך מתן הנחיות לתביעה. זו תביעה לא עצמאית. ‏ניתנו הנחיות ברורות לתביעה הצבאית לעשות משפט בזק כדי להוריד את העניין מסדר היום הציבורי".



מיד לאחר ההחלטה, המבט שלו ושל אביו נפגשו. על פניו של האב ניתן היה להבחין כי לראשונה נפל לו האסימון שבנו הולך לשבת במעצר עוד תקופה ארוכה. הדיון הבא שנקבע לעוד שבועיים רק חיזק בו את התחושה הקשה.



כזכור, על פי כתב האישום, אזריה, אשר נמנה עם חפ"ק המ"פ וכן שימש כחובש פלוגתי, הגיע לזירת האירוע לאחר פיגוע הדקירה שבו נפצע חייל באורח קל. הוא החל לטפל בחייל הפצוע וליווה אותו לאמבולנס.



לאחר מכן, טוענת התביעה בכתב האישום, החל אזריה לנוע לעבר המחבל עבד אל פתאח אלשריף, שהיה שרוע על הארץ, כשהוא פצוע. החייל נתן את קסדתו לחברו ליחידה שעמד לידו, דרך את נשקו, התקרב מספר צעדים לעבר המחבל וירה בו כדור אחד מטווח קצר. 



לדברי התביעה, החייל ביצע "כל זאת בניגוד לנהלי הפתיחה באש וללא הצדקה צבאית, שעה שהמחבל אלשריף היה שכוב על הקרקע, לא ביצע עוד תקיפה ולא היווה סכנה מידית ומוחשית לנאשם או לאזרחים ולחיילים שהיו במקום". 



הסנגורים הודיעו כי הם דוחים מכל וכל את האישום המיוחס לאזריה. “כתב האישום, שמוטב שלא היה מוגש, לא יעמוד על כנו בסיום ההליך", אמר ל"מעריב" עו"ד בסרגליק, "חולשת ראיות התביעה, כפי שהתבטאה במהלך הליך המעצרים, תיפרס בפני בית הדין, ואנו משוכנעים שבסופו של יום יתברר שלא היה כל מקום להעמיד לדין את החייל. הוא פעל כפי שהיה צריך לפעול וכפי שמצופה מחייל לפעול בסכנת חיים של ממש, כשאותם מחבלים פעלו כנגד כוחות צה"ל בניסיון פיגוע משולב. נזכיר עוד כי אותו מחבל היה לבוש מעיל עבה שחור ביום שרבי, ונמצאה סכין מתחת למקום שכיבתו כשהוא וחברו דקרו חייל אחר".