הקלטה מלפני 10 שנים מחזירה את סגן הרמטכ"ל האלוף יאיר גולן אל הכותרות. חדשות 2 באינטרנט פרסמו הקלטה מלפני עשר שנים של דברים שאמר האלוף גולן, אז מפקד אוגדת איו"ש מול צעירים העומדים בפני גיוס. סגן הרמטכ"ל, שעד לאחרונה עמד בעין סערה על נאומו בערב יום השואה במרכז משואה, דיבר עם הצעירים על מוסר לוחמים מול אוכלוסייה פלסטינית. 



"נוכח אוכלוסייה אזרחית אנחנו לוקחים על עצמינו סיכונים בצדק. בלתי מתקבל על הדעת שאנחנו בשם ההימנעות מסכנה נחליט עכשיו שאנחנו מכסחים בית דירות. הורגים שם נשים, ילדים, לא מעורבים. בלתי נסבל. שימוש בכוח שנעשה בתווך אזרחי לעולם חייב להיות מרוסן, מוגבל ובמינימום ההכרחי. בלתי נסבל שניקח חיי אנוש שלא בצדק. ולכן אם יחידה צבאית צריכה ליטול סיכונים על מנת לא לפגוע בבלתי מעורבים, כן היא תיקח סיכונים על מנת לא לפגוע בבלתי מעורבים. אבל, אם היא צריכה לפגוע רק במחבלים, לעשות את זה בצורה הכי בטוחה שיש".



שאלה "אם זה יהיה אזרחים או חיילים שלך - מה תעדיף?", השיב גולן: "אזרחים. מוסרית, אתה עומד עכשיו מול בית. אתה לא תהרוג אישה בת 60 גם אם היא ערבייה". בשלב זה וטענו הצעירים שהזקנה עלולה להיות מסוכנת ואולי אף לשאת חגורת נפץ. לכן ענה מפקד האוגדה דאז: "לא בכל סיטואציה קרבית מיד כולנו ימין, כולם עומדים בפני השמדה ולא כל אישה ערבייה מסתתר מאחוריה מחבל".



באחת הסוגיות בהן התנהל השיח על מוסריות של לוחמים מול פלסטינים, שאלו הצעירים על סיטואציה שמזכירה מאוד את פרשת אלאור עזריה, לוחם כפיר שירה למוות במחבל לאחר שטען כי חשש שיש עליו מטען. "לא בכל סיטואציה קרבית מיד כולנו מאוימים, כולם עומדים בפני השמדה ולא כל אישה ערבייה מסתתר מאחוריה מחבל", אמר גולן. "אני מצפה ממפקדים להבין את הסיטואציה ולנקוט בצעדים שהם סבירים", אמר גולן. "בחלק מהמקומות זה היה טעות סבירה", הוא הוסיף. "היא נובעת ממצבי ביניים שאתה רמזת עליהם ובחלק מהמקומות זה היה פשוט עבריינות. שימוש בלתי מתקבל על הדעת בנשק שניתן לך בידיים. ניתן לך הכוח בסמכות המדינה ליטול חיים של בן אנוש. כולנו נבראנו בצלם? אין לנו זכות לקחת חיים של בן אדם סתם ככה".



האלוף גולן נתן דוגמא לצעירים מאחת הסיטואציות שכאמור לוחמיו עמדו מולה לפני עשר שנים באיו"ש וכך סיפר: "אני אתן לך סיפור - עומדים ארבעה חיילים במחסום ביציאה הצפונית משכם לכיוון הציר א-שמלייה. מגיע פלסטיני למחסום, מוציאים אותו מהרכב. חייל לפני זה בודק אישה פלסטינית. בעיני הפלסטיני נראה לו שהוא מישש אותה. בדק אותה לאורך הגוף. הוא פגע ברגשותיו האסלאמיים. הוא רץ כמו מטורף להכות את החייל. בסדר? עומדים שם ארבעה חיילים מול פלסטיני אחד. מה הם עושים? יורים בו. הוא לא חמוש, בן אדם די שמנמן כבר לא כל-כך צעיר. למה לירות בו? למה ליטול את חייו?".



בהקלטות נשמע האלוף גולן מעלה את טון הדיבור שלו ומבהיר: "אני תחקרתי את האירוע - אני יודע על מה אני מדבר. אתם באים לסנגר? אנשינו לא עושים טעויות? בחיים לא עשיתם טעות? אתם משוחררים מטעויות? אם כן זאת קהילת קדושים. אתם לא קדושים ולא כל אנשינו קדושים. היה שם מ"מ כושל שנהג ברשלנות נטל חיים של פלסטיני סתם. למה? מה אתם רוצים, שאת זה נצדיק? זאת האומה שבה אתם רוצים לחיות? שהורגת סתם? אם אנחנו רוצים לבוא באיזושהי טענה מוסרית לכל אומות עולם לפלסטינים כדאי מאוד שנקפיד קלה כחמורה עם המוסר שלנו. קודם כל. ולכן אני אומר לכם בגלל שהמצב עם הפלסטינים לדעתי לא כל כך פתיר, ולא בטוח שאנחנו בימי חיינו נראה איזשהו פתרון, וסביר יותר להניח שנחיה כמו בתקופת השופטים ותשקוט הארץ עד תקופת הלחימה הבאה, אתם מבינים על מה אני מדבר, אז בעיקר כדאי שנעסוק בעצמנו במוסר של עצמנו בלכידות של עצמנו ובלי לוותר לעצמנו. מכל הכיוונים: מהכיוון החילוני ומהכיוון הדתי, מהכיוון הימני ומהכיוון השמאלי. התחושה שלי היא שבשנים האחרונות אנחנו עושים יותר מדי ויתורים".



משפט אחד מרתק בדבריו של האלוף גולן הופנה כביקורת כלפי השלטון אז ראש הממשלה היה אהוד אולמרט "אנחנו בפירוש באיזושהי תקופה של אובדן דרך" אמר האלוף גולן לצעירים. "הרי כל אחד שעיניו בראשו יכול להגיד את זה. זה זועק לשמיים. מתופעות של שחיתויות במערכת השלטונית ודרך חוסר יכולת להוביל מהלכים חברתיים מקיפים", סיכם הקצין.