ניסוי מוצלח: זרוע הים ביצעה לאחרונה ניסוי משולש ומוצלח של יירוט כיפת ברזל של סוללה שהוצבה על ספינת טילים. הניסוי בוצע בחודש פברואר האחרון וסוללת כיפת הברזל הונחה על מנחת מסוק של סטי"ל סער 5. בזרוע הים מדגישים כי לא מדובר במיקום הקבוע של הסוללה אלא במיקום זמני ובעתיד הסוללה תוצב במקום קבע על חשבון מערכות אחרות שאין בהן יותר שימוש משמעותי בסטי"ל.



מערכת כיפת ברזל ימית - "טמיר אדיר", מניסוי הזדמנות פז"

הניסוי עצמו בוצע בירי של שלושה מטחים המדמים רקטות גראד, 20 מייל מהחוף. המכ"ם זיהה את השיגור וכיפת הברזל שיגרה מיירט. "היו שלושה שיגורים שונים במטחים שונים שכל אחד היה צריך לתת תמונה אחרת והישג נדרש שונה"' אמר גורם בכיר בזרוע הים. "בין היתר נועד הניסוי לבדוק איך המערכת מסווגת את המטרה. אחוזי ההצלחה היו גבוהים מאוד והניסוי הוכרז בהצלחה"' סיכם הגורם. 



האתגר הגדול בהפעלת מערכת כזו על ספינה, נובע מכך שהיה צריך לשגר את הטיל בתנועה כשהספינה מפליגה ומתנדנדת. התרגיל נועד להגן מול איומים של נשק סטטי על מטרות אסטרטגיות כמו למשל אסדות הגז. יצוין כי מדובר בניסוי ראשוני ובתחילת הדרך ויש עוד סדרה של ניסויים שצריך לבצע. המטרה היא למנוע בזבוז של טיל "ברק", יקר הרבה יותר ולשגר כיפת ברזל - מיירט זול יותר. הגורם הסביר כי המערכת יודעת בדומה למערכת החופית למנוע שיגור ריק, כלומר למנוע שיגור מיירט לעבר מטרה שלא צפויה לפגוע. "הצבת כיפת הברזל כפי שרואים בסרטון היא חלק מהמארג של שילוביות במאמץ ההגנה", הסביר מפקד זרוע הים, האלוף רם רוטברג. "ספינת הטילים היא ספינת קרב עם יכולת של טילי ים ים, ים אוויר וים יבשה, כחלק מיכולות הגנה והתקפה. בהגנה תוצב עליה כיפת ברזל".



נערכים למלחמה רב זירתית הכוללת  איומים על נמלי חיפה ואשדוד


בחיל הים מעריכים כי העימות הבא יהיה רב זירתי. כלומר אתגר מלחמתי גם מצפון בשתי זירות, סוריה ולבנון וגם מרצועת עזה. חיזבאללה שמתהדר בטילים ארוכי טווח יאתגר לא רק את נמל חיפה כמו במלחמת לבנון השנייה, אלא גם את נמל אשדוד. כמו כן, חמאס עצמו רואה אתגר גדול לאיים על הנמל הדרומי ועל כן בתפיסה של צה"ל בכלל ובזרוע הים בפרט, ההבנה היא כי שני הנמלים יאותגרו ועל כן בזרוע הים מתאמנים רבות על תפיסת העליונות הימית. "חלק מהתפיסה היא לשבש את מערך הגילוי, בדומה לעליונות אווירית גם בזרוע הים יש את המאמץ לשבש לאויב את יכולות הגילוי במטרה לשלוט על הים", מסביר גורם בכיר בזרוע הים. "העליונות מייצרת חופש פעולה במרחב ובזמן לטובת חופש פעולה מבצעי. זה מייצר יכולת פעולה במרחב לשליטה על הגזרה באופן מוחלט. המטרה היא לשמור על עליונות בזמן נתון לצורך משימה ספציפית". 



עליונות ימית מאפשרת בנוסף יכולת של תצפית ומודיעין, יכולת הפעלת אש, פינוי וחילוץ, לוגיסטיקה וביצוע מבצעים מיוחדים. על יכולות האויב לאתגר את שני הנמלים, חיפה ואשדוד אומר גורם בכיר בזרוע הים, "אנחנו מניחים שאלו ההכנות של הצד השני. זה לא רק רקטות שינחתו בנמל אלא גם טילי חוף ים. תפיסת העליונות הימית נותנת מענה גם על פגיעה במכ"מים שלו וגם במשגרים. אנחנו נערכים שמיד עם כניסה ללחימה יוצאו כל הכלים הצבאיים מהנמל והמשימה העיקרית היא לייצר יכולת פתיחת נתיבי שייט למדינת ישראל. זה חלק ממערך ההגנה של חיל הים שמשלב מערך הגנה. אם נצטרך להכניס קמח או דלק אנחנו צריכים לוודא שהספינה תיכנס וצריך ללוות אותה בצורה בטוחה ולתת לה נתיב פתוח ובטוח. הערכות הן שחברות אזרחיות לא יגיעו לאזור הזה. שייט חיוני נדרש למשק לשעת חירום ובניגוד לעבר, הפעם שני הנמלים יהיו מאוימים - חיפה וגם אשדוד".



"זרוע הים מרחיבה פעולותיה הרבה מעבר לגבולות הימיים", סיכם האלוף רוטברג: "אנחנו ממצים את החזית הימית לטובת השתתפות בהכרעה הצה"לית ובקרב היבשה. כחלק מהתוכנית המלאה יש את התפיסה של עליונות ימית שמדברת על שילוב של מאמץ ההתקפה לפגיעה מדויקת באויב ובהגנה כיפת הברזל הימית".