ח"כ אביגדור ליברמן עוד לא נכנס לתפקידו כשר הביטחון החדש, וכבר דילמה ראשונה מונחת על שולחנו. בסוף השבוע הוחזרו לפלסטינים שתי גופות מחבלים, האחת של המחבל בשאר מצאלחה, שוהה בלתי חוקי בן 22 מקלקיליה, שביצע את פיגוע הדקירה ביפו ונורה וחוסל על ידי שוטרים. מצאלחה הספיק לדקור 11 בני אדם, שאחד מהם, תייר בן 29 מארה"ב, מת מפצעיו. המחבל השני דקר אברך בן 40 בפתח חנות בפתח תקווה. האברך, שנפצע באורח בינוני אולם התעשת, נטל את הסכין של המחבל וחיסל אותו בדקירות.



כזכור, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, החליט לעצור את החזרת הגופות לפלסטינים, אך שר הביטחון היוצא משה בוגי יעלון ביטל את החלטתו והורה להחזיר גופות. כעת עם כניסתו לתפקיד של ליברמן כשר הביטחון החדש, ובעוד המנדט להחזרת הגופות הועבר אליו, יצטרך יו"ר ישראל ביתנו להחליט האם גם הוא כמו יעלון יקבל את המלצת מערכת הביטחון וישיב גופות מחבלים לפלסטינים או שמא יבחר להפוך את החלטת קודמו ולהורות על אי החזרת הגופות.



האם יוכרז עונש מוות למחבלים?

הדילמה בה יכריע ליברמן מעניינית במיוחד גם כיוון שסוגיית עונש המוות למחבלים זכתה להתייחסות במהלך ניסוח ההסכמים הקואליציונים שיאפשרו את כניסת ישראל ביתנו לממשלה. אתמול דווח כי בשל התסבוכת המשפטית בנושא ייתכן כי הוא לא ייכלל בסופו של דבר בהסכם הקואליציוני. גורמים המעורים בדיונים אמרו כי שני הצדדים הגיעו להבנה שהמו"מ לא יתפוצץ בגלל סעיף זה. עם סיום השיחות והחתימה הצפויה על ההסכם, הוא יונח על שולחן הכנסת ורק 24 שעות לאחר מכן ניתן יהיה להציג את הממשלה בהרכבה החדש.



כזכור, בתחילת החודש תקף ליברמן את נתניהו על רקע החזרת גופתו של המחבל שביצע את פיגוע הדריסה סמוך לדולב, בו נפצעו שלושה חיילי צה"ל. "אם לא בשל כל שאר הסיבות שבגינן צריך נתניהו להתפטר מראשות הממשלה, הרי שרק התנהלותו השערורייתית בעניין החזרת גופות המחבלים מחייבת זאת באופן מיידי", אמר יו"ר ישראל ביתנו.



לדברי ליברמן, בזמן שחייל צה"ל נלחם על חייו בבית החולים לאחר פיגוע הדריסה אמש בדולב, גופת המחבל שביצע את הפיגוע כבר הוחזרה למשפחתו והתקבלה בקריאות עידוד ושמחה על הפיגוע על ידי מאות מתושבי קלנדיה. יו"ר ישראל ביתנו הוסיף כי "הגופה הוחזרה לאחר שרק לפני שבועות ספורים הודיע נתניהו שישראל לא תעביר עוד את גופות המחבלים לפלסטינים". במתקפה ישירה על נתניהו גינה ליברמן את השבת גופת המחבל ואמר כי "התנהלותו של נתניהו לא רק מבזה את הציבור אלא פוגעת קשות בהרתעה כלפי המחבלים בפוטנציה ומעודדת פיגועים".