בבית הדין ביפו התחדש היום (שני) דיון בעניינו של אלאור אזריה, החייל המואשם כי ירה במחבל מנוטרל בחברון לפני כחודשיים, זאת לאחר שמוקדם יותר נערך דיון נוסף. בשעות הצהריים דן בית הדין בבקשת עורכי דינו של אזריה לקבל מהתביעה חומרי חקירה מתוך התחקיר המבצעי. לטענת עורכי הדין שהציגו שני מקרים שונים של ירי לעבר מחבל, ובהם הירי של אל"ם ישראל שומר, הם דורשים לדעת על סמך מה מבססת התביעה את האישום החמור בהריגה. לדברי הפרקליטים, התובע מתנגד להעביר את החומרים וטוען כי מדובר במקרים שונים בהם היה נוהל מעצר חשוד בניגוד לירי של החייל. במהלך הדיון איימו עורכי דינו של אזריה לזמן את הפרקליט הצבאי הראשי, תא"ל שרון אפק, לדוכן העדים. בתוך כך טען עו"ד אילן כץ כי הדרישה לקבלת פרטים מאירועים דומים: "יש דוחות שמועברים לבצלם. בניגוד לתביעה שנסמכת על סרטון מבצלם אני רוצה להסתמך על מידע שאני מקבל מצה"ל".



חייל צה"ל יורה במחבל פצוע

מוקדם יותר היום, במענה לכתב האישום שהוגש נגד סמל אלאור אזריה טענו עורכי דינו אילן כ"ץ, אייל בסרגליק, בני מלכא וכרמית שחיבר כי הנאשם פעל בשבריר של שנייה לנטרול המחבל ומניעת פגיעה בו ובחבריו שעמדו סמוך למחבל. לדבריהם הוא לא ראה דרך אפשרית אחרת להצלת חייו וחייהם. הנאשם מודה כי בירי ייתכן שגרם למותו של המחבל, אולם בוודאי גרם לנטרולו.



עוד הוסיפו עורכי דינו של החייל כי הנאשם דימה מצב שבו לאור הנסיבות, המחבל נושא על עצמו חגורת נפץ וסכין במהלך פיגוע משולב ותנועותיו נועדו להפעיל חגורה שעל גופו ובכך לגרום לפיגוע איכותי כמו שנאמר לנאשם בתדרוך. לדבריהם אזריה חשב כי נשקפה סכנה מוחשית ומידית לו ולחבריו. "הנאשם מאשר כי המחבל זז שעה שביצע את הירי לעברו. אולם מהדוח הפתולוגי עולה מחד כי הירי הקטלני היה הירי בראש, ומאידך עולים נתונים כי מעבר לפגיעה בראשו של המחבל, הוא נפגע כתוצאה מהירי לעברו בריאה כאשר היא קרסה עם דם בתוך הריאה, וכן במפשעה. הדוח לא נתן שום מענה לשאלה אם ניתן לשלול את הפגיעות בריאה ובמפשעה לעניין שלילת סיבת המוות של המחבל, כאשר משך הזמן שעבר מרגע הפגיעה במחבל ועד סיום האירוע הוא פרק זמן ארוך ביותר". במהלך הדיון שאלה התביעה על הקשר הסיבתי בין הירי למוות של המחבל, זאת לאחר שההגנה טענה כי הירי "ייתכן שגרם למות המחבל". בתגובה השיבה ההגנה כי היא בוחנת להביא פתולוג מטעמה.





השופט פסל את עצמו


אתמול התברר כי אחד השופטים, סא”ל יוגב יפרח, פנה לנשיאת בית הדין, אל”מ מיה הלר, והודיע לה כי הוא פוסל עצמו מלכהן כשופט בתיק. זאת מכיוון שלאחר שעיין בחומר החקירה גילה שיש לו היכרות מוקדמת עם כמה עדים בתיק, ובהם מפקד חטיבת חברון, אל”מ יריב בן עזרא. גורם צבאי אישר כי אכן נעשתה פנייה כזו לנשיאת בית הדין הצבאי ונקבע שמחליפו יהיה סא"ל ירון סיטבון. בשעה 14:30 יתכנס שוב בית הדין בהרכב החדש לדיון שבו צפוי אזריה להשיב לבית הדין אם הוא מודה באישומים המיוחסים לו או כופר בהם. אזריה יכול לבחור גם באפשרות משפטית נוספת, של הודאה בעובדות. בדיון הקודם הוקרא בפניו כתב האישום המלא, והתביעה הצבאית דחתה את הצעת הרכב השופטים לפנות לגישור פלילי.



סנגורו של אזריה, עו”ד אייל בסרגליק, אמר ל"מעריב-אונליין": "התביעה הודיעה לנו כי קיימת חברות בין השופט יפרח לבין מח”ט חברון. לכן ביקשנו להחליף את השופט בלבד, ובניגוד לעמדת התביעה הבקשה התקבלה".גורם צבאי אישר כי הסנגורים ביקשו להחליף את אחד השופטים בעקבות היכרות מוקדמת עם עד שצפוי להעיד במשפט. נוכח השלב המוקדם בהליכים, והעובדה כי הנאשם טרם השיב לאשמה, הוחלף שופט הצד בהרכב בית הדין. שני השופטים האחרים נותרו בהרכב כפי שנקבע מראש.



אזריה מואשם בהריגת מחבל מנוטרל. ב־24 במרץ הגיע לזירת פיגוע בתל רומידה ולאחר שסייע בפינוי חייל פצוע בדק את מצבם של שני מחבלים שנוטרלו בזירה. סמל אזריה זיהה כי אחד מהם ללא רוח חיים והשני מזיז את ראשו. הוא מסר את קסדתו לחברו וירה בראשו של המחבל. תחילה אמר כי ירה במחבל “כי זה מגיע לו”. אולם בחקירת מצ”ח טען שחש בסכנת חיים וחשש שהמחבל נושא על גופו מטען חבלה. התקרית נחשפה בסרטון שצילם ארגון בצלם.