הורים לבנים יחידים לא יוכלו למשוך את ההסכמה שנתנו לבניהם יעל מנת שיוכלו לשרת שירות קרבי בצה"ל, כך הוחלט באגף כוח אדם בצה"ל. עם זאת, האפשרות הזאת תמשיך להיות קיימת עבור משפחות שכולות, שיחתמו על טופס הסכמה לשירות קרבי של ילדיהן.



החלטת אגף כוח אדם באה בעקבות חשיפת נתונים חדשים ממבצע צוק איתן, לפיהם מתברר כי במהלך המבצע דרשו תשע משפחות של חיילים שמוגדרים בנים יחידים, למשוך את חתימתם ולהוציאם משדה הקרב.



לעתים קרובות מדובר בפעולה מורכבת ומסכנת חיים, הדורשת מצה"ל להכניס נגמ"ש לאזור הלחימה על מנת להוציא את החיילים, ולהעמיד חיילים בסכנת חיים.



מעמדו של הדר גולדין ז"ל ייבחן מחדש 

בתוך כך, הוריו של חלל צה"ל סרן הדר גולדין ז"ל פנו לצה"ל ובקשו לבחון מחדש את מעמדו כחלל צה"ל מאחר וארגון החמאס מחזיק בחלקי גופתו של בנם. מאחר והגדרת שבוי מלחמה ונעדר הן הגדרות בינלאומיות, בצה"ל החליטו להיענות לבקשת המשפחה ולבדוק את מעמדו של גולדין ז"ל. בצה"ל אישרו כי כיום נעשית עבודת מטה שבוחנת את המצב במטרה לספק מעמד חוקי ומוסדר לחטוף מלחמה או לשבוי, שכן על פי הגדרות בינלאומיות רק חייל צה"ל שנלקח על ידי האויב וראה נציג של  הצלב האדום נחשב לשבוי מלחמה ואילו נעדר הוא חייל שיצא למשימה ולא שב ממנה. 



סגן הדר גולדין ז"ל. צילום: אלבום משפחתי
סגן הדר גולדין ז"ל. צילום: אלבום משפחתי



בצה"ל התקדמו רבות בשנים האחרונות בתחום הנעדרים והשבויים בין היתר בזכות שילוב התקדמות הטכנולוגיה וסוג הלחימה. אחת הדוגמאות להתפתחות טכנולוגית ביכולת להביא ממצאים מספקים לקבורה הוא המקרה של גולדין, כמו גם מקרה סמ"ר אורון שאול ז"ל, שבזכות יכולות טכנולוגיות קבע הרב הצבאי הראשי כי שאון נהרג בעת פעילות מבצעית ומקום קבורתו לא נודע.



כחלק מלקחי לבנון השנייה שבעוד חודש יצויין עשור למלחמה בצפון הוחלט באגף כח האדם בצה"ל להסדיר את נושא אגף איתור הנעדרים במערך הנפגעים ולאחד את הצוות החוקר שמורכב מלוחמים בעבר והצוות שאוסף את הממצאים שבעבר היו מגיעים לזירה בשתי נגלות. כעת הפעולות יבוצעו ביחד בו זמנית בנוסף הוחלט באכ"א לקיים הליך מוסדר וכתיבת פקודות שיתורגלו בשטח לקיום לוויות קבע לכ-200 חללים ביום במטרה לתת מענה לכלל התרחישים האפשריים ובמטרה להימנע מלוויות ארעיות.



נוסח ההודעות למשפחות החללים ישונה


גם נושא הודעות הנפגעים מקבל זווית חדשה לאור המציאות בה שמועות מתרוצצות בזמן לחימה, בעיקר ברשתות החברתיות. בצה"ל מסיימים בימים אלה את הארגון מחדש של מערך מודיעי הנפגעים, כאשר במהלך הקיץ ייסגרו באופן סופי כלל יחידות קצין העיר ברחבי הארץ. מערך הנפגעים יקיים את הליך הודעות למשפחות מחמ"ל מרכזי, שממנו יוקפצו מודיעי הנפגעים הנמצאים בכוננות ברחבי הארץ אל בתי החללים.



כדי להתמודד עם הקצב המהיר, ישנו באכ"א את הנוסח שהיה מקובל עד היום וכעת יבשרו המודיעים בשר גם הודעות מסויגות. הדבר נכון למקרה שבו ידוע למפקדים בשטח מי החלל באופן ודאי אולם הזיהוי המדעי טרם הושלם בגלל המציאות בשטח או בגלל הקושי בזיהוי החלל. לצורך הדוגמא, אם ידוע מי הטייס שיצא למשימה ומטוסו התרסק וגופתו אותרה אך יש קושי לזהותה, משפחתו תקבל הודעה מסויגת לפיה "בנכם ככל הנראה נהרג בעת מילוי תפקידו". עד היום לא נמסרה הודעה למשפחה עד שהושלם הזיהוי באופן ודאי.